گرگان - خبرگزاری مهر: زمان افتتاح راه آهن گرگان - اینچه برون نزدیک است، اما گسترش ترانزیت و رشد مبادله کالا نیاز به امکاناتی دارد که از جمله آن، مرکز جامع یا دهکده لجستیک است.

به گزارش خبرنگار مهر، این طرح ریلی علاوه بر آن که فاصله کریدور شمال به جنوب را کوتاهتر می کند، توسعه تجارت و ترانزیت کالا را نیز در استان گلستان به همراه خواهد داشت و در واقع هدف اصلی از اجرای این طرح، گسترش حمل و نقل بین المللی کالا از طریق استان گلستان است و اکنون جابجایی مسافر مطرح نیست.

توسعه تجارت و بازرگانی یکی از نیازهای اساسی استان برای خروج از بن بست اقتصادی است و ساخت راه آهن گرگان – اینچه برون، تحقق این هدف راهبردی را امکان پذیر می کند.
 
بی شک توسعه راه آهن گرگان علاوه بر اثرات مثبت در اقتصاد منطقه گلستان، فراهم شدن زمینه پرداخت مالیات از سوی خدمات جانبی راه آهن، افزایش درآمد گمرکی، گردش کالا و مالیات بر درآمد شرکت راه آهن را نیز به دنبال خواهد داشت و در نتیجه موجب افزایش درآمد دولت می شود.

 اما گسترش ترانزیت و رشد مبادله کالا با استفاده از حمل و نقل ریلی به زیرساختها و امکانات خاصی نیاز دارد که یکی از آنها وجود یک "مرکز لجستیکی" مجهز در نزدیکی ایستگاه تشکیلاتی گرگان – اینچه برون است.
 
پایانه ترانزیت غلات که قرار است در اینچه برون ساخته شود بخش اندکی از نیازهای موجود را پاسخ می دهد اما ساخت مرکز جامع یا دهکده لجستیک بر قابلیت و کارآیی خط آهن استراتژیک گرگان به آسیای میانه می افزاید.
 
 
لجستیک چیست و دهکده لجستیکی کجاست؟
 
براساس تعاریف موجود در منابع علمی، لجستیک بخشی از فرآیند زنجیره ای تامین کالا و تدارکات است که انتقال و انبار کردن موثر و کارای کالاها و خدمات مربوط را برای فراهم کردن نیاز مصرف کننده از مبدا تولید تا مقصد مصرف، کنترل، برنامه ریزی و اجرا می ند.
 
دهکده لجستیکی محلی است که برای مدیریت فعالیت‌های مربوط به انتقال کالا ساخته می‌شود و علاوه بر برخورداری از زیرساخت ای لازم، می تواند نیازهای خدماتی را نیز برای انجام فعالیت‌های حمل و نقلی تامین کند؛ خدمات گمرکی، امکانات مختلف ارتباطی و الکترونیکی، امکان تردد و رفت و آمد اتوبوسی در داخل دهکده، محوطه‌های پارک، تخلیه و بارگیری، رستوران، امکان سوخت یری و پمپ بنزین و گازوئیل و کارواش، خدمات مختلفی هستند که در یک دهکده لجستیک ارائه می شود
 
ضرورت ایجاد دهکده لجستیکی چند منظوره
 
یک کارشناس ارشد اقتصاد بازرگانی درباره اهمیت مراکز لجستیکی می گوید: یکی از مهم ترین موضوعات درباره ترانزیت کالا، تسهیلات دهی تجاری و ایجاد محیطی مناسب و مطابق با استانداردهای جهانی برای مبادلات تجاری بین المللی است.
 
 
احمدرضا رحیمی می گوید: ایجاد دهکده لجستیک سبب تجمیع بخش های مختلفی چون وسایل نقلیه سنگین و امکانات حمل و نقلی، شرکت های حمل و نقلی، انبار کانتینر، مراکز ذخیره  سازی، مرکز فناوری و مرکز توزیع در یک مکان می  شود و در زمان حاضر نیز به دلیل جهانی سازی اقتصاد، ضرورت انتقال سریع محصولات، اهمیت مدیریت ناوگان، نیازهای نظام توزیع و مدیریت زنجیره تامین و تدارکات در قطب های تجاری و بازرگانی، مراکز و دهکده های لجستیک ایجاد می شود و این مراکز که مخصوص انجام فعالیت ‌های حمل و توزیع کالا هستند به همه خدمات مورد نیاز کاربران حمل و نقل و لجستیک مجهز می شوند.
 
رحیمی تصریح می کند: با توجه به ساخت راه آهن گرگان – اینچه برون، منطقه گرگان از قابلیت راه اندازی مرکز لجستیک چند منظوره برخوردار است؛ یعنی می توان یک مرکز لجستیک و پایانه چندوجهی ایجاد کرد که هر دو بخش ترانزیت جاده ای و ریلی را پوشش دهد.
 
وی ادامه می دهد: این مرکز باید از یک پایانه مرتبط با خط آهن سراسری و همچنین یک محدوده مناسب برای انجام فعالیت‌های مختلفی چون بارگیری و تخلیه بار تشکیل شود.

اهمیت مشارکت دولت در سرمایه گذاری برای مراکز لجستیک
 
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی می گوید: در مکان یابی مراکز لجستیک عوامل گوناگونی نظیر چگونگی پراکنش بازارهای مصرف، نیروی کار و زیرساخت های تجاری و بازرگانی مطرح است که با توجه به این موارد می توان گفت منطقه گرگان و آق قلا به طور نسبی شرایط لازم برای ایجاد این مرکز را دارا است.
 

رحیمی می افزاید: سرمایه گذاری برای ساخت دهکده لجستیک نیز باید به طور مختلط از سوی دولت و بخش خصوصی انجام شود.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: معمولاً سرمایه گذاری اولیه مربوط به ساخت مراکز لجستیکی از سوی دولت انجام می شود و سپس در مرحله بهره برداری، این مراکز به پیمانکاران بخش خصوصی سپرده می شوند.

وی تاکید می کند: شرکتهای بیمه، بانک ها، اتاق بازرگانی و صنعت و معدن گرگان و شرکت راه آهن از جمله نهادهایی هستند که می توان که برای سرمایه گذاری در این زمینه از آنها دعوت کرد.

آمادگی سرمایه گذاران خارجی برای ساخت مرکز لجستیک
 
در خرداد ماه امسال و در اجلاس ICBC (همکاری های بین المللی اتاق های تجارت و صنعت کشورهای حاشیه دریای خزر) در گرگان یکی از سرمایه -گذاران روسی برای ساخت مرکز لجستیکی برای راه آهن گلستان اعلام آمادگی کرد.

مدیر عامل شرکت اینترنشنال کمپانی و شرکت روس اویل با بیان این که کشورش برای ایران شریک تجاری مطمئنی است تاکید کرد که روسیه برای ایران یک شریک ترانزیت کالا نیز می تواند باشد.
 
ولادمیر پاسکان ضمن ارائه طرح پیشنهادی ساخت یک مرکز لجستیک قوی در حمل و نقل ریلی گلستان با ارائه نامه ای از سوی راه آهن روسیه آمادگی خود را برای ایجاد راه آهن لجستیک اعلام کرد.

به اعتقاد کارشناسان، خدمات لجستیکی ضعیف یکی از موانع پیش روی تجارت بین المللی است و این موضوع اهمیت ایجاد مرکز لجستیکی را به اثبات می رساند.
 
به گزارش مهر، بی تردید سرمایه گذاری برای توسعه راه آهن در گلستان زمانی از نظر اقتصادی مولد، پایدار و مثمرثمر خواهد بود که تمامی امکانات و زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه فعالیت های تجاری فراهم شود تا در آینده نزدیک معادلات اقتصادی به نفع اقتصاد استان گلستان شکل گیرد و غبار محرومیت از سیمای سبز گلستان زدوده شود. 
 
توافق ساخت کل پروژه میان سه رئیس جمهور از کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ایران بسته شده است و بخشی از این پروژه که در داخل ایران ساخته می شود 82 کیلومتر طول دارد که با خط های فرعی به 94 کیلومتر می رسد.
 
طول کلی این خط آهن در 3 کشور به 902 کیلومتر می رسد و در شرق دریای خزر ساخته شده است که 120 کیلومتر آن در کشور قزاقستان، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 82 کیلومتر در ایران وجود دارد. این ریل کشورهای CIS را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا متصل می کند.
 
پیش بینی می شود احداث این خط آهن افزایش حمل و نقل داخلی، منطقه ای و بین المللی را در برداشته باشد و تجارت بین المللی را در این محدوده افزایش دهد. همچنین راه آهن گرگان - اینچه برون از جمله 800 طرح مهر ماندگار است که باید تا پایان دولت دهم تکمیل شود.