مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از استخراج 85 میلیارد مترمکعب گاز از پارس جنوبی در سال 1390 خبر داد و اعلام کرد: در شرایط فعلی سالانه 40 میلیارد دلار و با توسعه تمامی فازها سالانه 110 میلیارد دلار از محل تولید گاز و محصولات گازی پارس جنوبی درآمد جدید حاصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، موسی سوری در نشست مشترک با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره آخرین وضعیت توسعه فازهای پارس جنوبی، گفت: سال گذشته ایران حدود 85 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از پارس جنوبی استخراج کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه  همچنین سال 1390 بیش از 117 میلیون بشکه میعانات گازی از این میدان مشترک برداشت کرده است، تصریح کرد: در مجموع سال گذشته از محل استخراج گاز و میعانات گازی معادل 40 میلیارد دلار درآمد حاصل شده است.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه با بهره برداری تمامی فازهای پارس جنوبی و تکمیل طرح توسعه این میدان مشترک گازی، درآمد ناخالص داخلی کشور به بیش از 110 میلیارد دلار در سال افزایش می‌یابد، اظهار داشت: همچنین همزمان با توسعه پارس جنوبی نقشه اشتغال و کارآفرینی این میدان گازی هم تدوین شده است.
 
این عضو هیات مدیره سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اعلام اینکه با توسعه پارس جنوبی برای بیش از 62 هزار نفر به طور مستقیم و برای حدود 300 هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در سایر استان‌های کشور شغل ایجاد می شود، بیان کرد: با توسعه این میدان مشترک گازی علاوه بر کسب درآمد ارزی، اشتغال امکان صیانت از منافع و ثروت ملی هم فراهم می‌شود.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 68 میلیارد دلار طرح و پروژه برای توسعه پارس جنوبی تعریف شده است، تبیین کرد:‌ در سالجاری بودجه سالانه توسعه پارس جنوبی حدود 21 میلیارد دلار تعیین شده است.
 
سوری حجم سرمایه گذاری و بودجه سالانه توسعه پارس جنوبی را در طول 103 سال حیات صنعت نفت بی سابقه عنوان کرد و افزود: بر این اساس تولید روزانه بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز و یک میلیون بشکه میعانات گازی از مجموعه میادین مشترک و غیر مشترک به عنوان چشم انداز تولید نفت و گاز در منطقه عسلویه تعیین شده است.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اجرای همزمان 18 فاز استاندارد به منظور افزایش تولید گاز از پارس جنوبی، اعلام کرد: علاوه بر این در حال حاضر تولید نفت از لایه های نفتی پارس جنوبیدر قالب 2 پروژه و تولید گاز هلیوم هم در دستور کار قرار گرفته است.
 
به گفته این مقام مسئول با بهره برداری از هر فاز پارس جنوبی، تولید ناخالص داخلی حدود یک درصد افزایش می یابد.