دیر- خبرگزاری مهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر گفت: به منظور انتقال آموزه‌های مرتبط با دیابت و راههای پیشگیری از این بیماری تعداد 100 نفر از گروه‌های مختلف به عنوان مربی دیابت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیرآموزش لازم را فرا گرفتند .

به گزارش خبرنگار مهر، حسن فخرایی بعدازظهر سه‌شنبه به مناسبت روز جهانی دیابت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر سال 23 آبان برابر با 14 نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت و با هدف آگاه سازی جوامع در معرض خطر و گروههای آسیب پذیر این بیماری و با شعار ویژه‌ای نام‌گذاری می شود.

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی دیابت همچون سه سال قبل "آموزش و پیشگیری از بیماری دیابت" است گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از دیابت آگاهی از عوامل خطر ابتلا به بیماری است که شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر در این زمینه اقدامات مناسب آموزشی انجام داده است.

فخرایی در خصوص برنامه‌های آموزشی دیابت نیز اظهار داشت: دوره‌های ویژه‌ای تحت عنوان تربیت مربی دیابت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر آغاز شده است و تاکنون 100 نفر از رابطین ادارات، بهورزان، نماینده بانوان ادارات، کاردانان و کارشناسان شاغل در شبکه بهداشت و درمان، معلمان، سربازان، دانش آموزان و رابطین بهداشتی آموزش دیده‌اند تا به صورت آبشاری آموزه های خود را در اختیار همکاران و آحاد جامعه قرار دهند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر در خصوص طرح غربالگری دیابت گفت: از زمان شروع طرح غربالگری دیابت در سال 84 تاکنون دو دوره غربالگری در مناطق روستایی تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر انجام شده که منجر به شناسایی تعداد 109 نفر بیماران مبتلا به دیابت شده است.

فخرایی اضافه کرد: این تعداد بیمار شناسایی شده نشانگر شیوع 1.8 درصدی بیماری دیابت در جمعیت بالای 30 سال مناطق روستایی شهرستان دیر است.

وی به خدمات ارائه شده به بیماران دیابت نیز اشاره کرد و گفت : غربالگری بیماری دیابت در جمعیت بالای 30 سال مناطق روستایی، مراقبت ماهیانه بیماران دیابتی توسط بهورز، انجام آزمایش HBA1C به صورت سالانه، ویزیت پزشک و آموزش مداوم به بیمار و خانواده از جمله اقدامات شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر که به صورت رایگان به این افراد ارائه می‌شود.