شورای کانادا برای هنر، برندگان جوایز ادبی فرماندار کل کانادا در سال 2012 را معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نشنال پست، 14 برنده مهم‌ترین جوایز ادبی کانادا دیشب معرفی شدند و به این ترتیب دور جدید اهدای این جوایز 450 هزار دلاری به پایان رسید.

این جوایز که در دو بخش ادبیات انگلیسی‌زبان و فرانسوی‌زبان اهدا می‌شوند در هر بخش به بهترین داستان، شعر، نمایشنامه، اثر غیرداستانی، ادبیات کودک و ترجمه تعلق می‌گیرند.

رابرت سیرمن، رئیس شورای هنر کانادا گفت: برندگان عناوین برتر ارایه‌دهنده آثار باارزش برای مطالعه برای کتابدوستان کانادایی از هر سنی هستند و بار دیگر اثبات کردند که کانادا اعتبار خود را با تکیه بر جهان ادبی‌اش کسب می‌کند.

نکات قابل توجه در برندگان امسال:

ـ امسال 10 نفر از 14 برنده زن هستند.

ـ نیگل اسپنشر برای سومین بار و هر بار برای ترجمه اثری از ماری-کلر بلس به عنوان برنده این جایزه انتخاب شد.

ـ نورمن شاره برای دومین بار برنده این جایزه شد. او تاکنون چهار بار به فهرست نهایی این رقابت‌ها راه یافته است.

برندگان این جایزه شامل این آثار و نویسندگان است:

در بخش داستان: لیندا اسپالدینگ برای «خرید» در بخش داستان انگلیسی و فرانس دیگل برای «برای اطمینان» در بخش داستان فرانسوی.

در بخش شعر: جولی بروک شاعر آمریکایی برای «مزرعه میمون» در بخش انگلیسی و ماد اسمیت گنون برای «یک ورق، یک مکان» در بخش فرانسوی.

در بخش نمایشنامه: کاترین بنکس برای «با راه رفتن حل شد» در بخش انگلیسی و ژنویو بیله برای «در برابر زمان» در بخش فرانسوی.

در بخش اثر غیرداستانی: راس کینگ نویسنده بریتانیایی برای «لئوناردو و شام آخر» در بخش انگلیسی و نورمان شاره برای «چگونه شکسپیر را بکشیم» در بخش فرانسوی.

در بخش متن ادبیات کودک: سوزان نیلسن برای «یادداشت‌های بی علاقه هنری ک.لارسن» و آلن آپوستولسکا برای «یک تابستان پر از عشق و خاکستر» در بخش فرانسوی.

در بخش تصویرپردازی ادبیات کودک: ایزابل آرسنال برای «ویرجینیا وولف» نوشته کیو مکلیر در بخش انگلیسی و لیزه گراول برای «کلید چرخان» نوشته لیزه گراول در بخش فرانسوی.

در بخش ترجمه: نیگل اسپنسر برای ترجمه«میا در زنگ شکار» نوشته ماری کلر بلس در بخش انگلیسی و آلن روی برای ترجمه «گلن گولد» نوشته مارک کینگول به زبان فرانسوی.

برنده هر بخش یک جایزه 25 هزار دلاری و یک نسخه با صحافی ویژه از کتابش دریافت می‌کند. ناشر کتاب برنده نیز 3 هزار دلار به عنوان جایزه دریافت می‌کند. به نامزدهای بخش نهایی که به عنوان برنده انتخاب نشدند نیز هر یک هزار دلار اهدا می‌شود.