حجت‌الاسلام محمدباقر حجتی در مراسم تجلیل از خود با بیان اینکه همه آثار عربی کتابخانه ملک را فهرست‌نویسی کرده‌ام، گفت: متاسفانه برخی بی‌مهری‌ها سبب شده که من از کار فهرست‌نویسی دلسرد شوم.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به شیراز، دوازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی صبح امروز 28 آبان ماه با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، نماینده ولی فقیه وامام جمعه شیراز،  جمعی از مسئولان شهرداری شیراز و تعداد زیادی از پژوهشگران و فعالان حوزه نسخ خطی و آثار مکتوب در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در فارس برگزار شد.

در این برنامه حجت الاسلام محمد برکت، نسخه‌پژوه در سخنانی با اشاره به غنای برخی از گنجینه‌های نسخ خطی فارسی که در شیراز نگهداری می‌شوند، گفت: یکی از این مجموعه‌های نفیس نسخه‌های خطی مجموعه هزار و یکصد نسخ خطی به نام مرحوم طباطبایی است که در کتابخانه میرزای شیرازی نگهداری می‌شود. در این کتابخانه همچنین 700 نسخه خطی در یک کتابخانه متعلق به اداره اوقاف حفاظت می‌شود.

به گفت این نسخه پژوه شیرازی در کتابخانه مدرسه علمیه امام هم هزار نسخه خطی و یک مجموعه نفیس دیگر از نسخ خطی که به صورت دیجیتالی هم درآمده اند، نگهداری می‌شود.

برکت همچنین به مجموعه نسخ خطی موجود در خانقاه احمدی شیراز اشاره کرد و گفت: این نسخ فهرست‌نویسی شده و به زودی توسط کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی چاپ می‌شود.

وی در پایان سخنانش با اشاره به خدمات زنده‌یاد حدائق شیرازی به تراث فرهنگی این سرزمین از او به عنوان نخستین فهرست‌نویس علمی و فنی در ایران یاد کرد.

در این برنامه همچنین حجت‌الاسلام محمدباقر حجتی که به عنوان نسخه‌پژوه فعال در آیین حامیان نسخ خطی تجلیل شد، در سخنانی به جایگاه قرآن به عنوان مهم‌ترین نسخه مکتوب در جهان اشاره کرد و گفت: کتاب‌های زیادی که با شمارگان بالا درباره قرآن نوشته شده،  نشان‌دهنده عظمت این کتاب آسمانی است.

وی همچنین یاد آور شد: زمین گرفتار آلام و دردهای زیادی است که درمان آن فقط قرآن است.

حجتی همچنین با بیان اینکه من تمام مجموعه کتاب‌های عربی کتابخانه و موزه ملی ملک را فهرست‌نویسی کرده‌ام، تاکید کرد: متاسفانه این اواخر برخوردهای بدی با من صورت گرفت؛ طوری که من از کار فهرست‌نویسی دلسرد شدم.

در این آیین همچنین رضا شعبانی فهرست‌نویس و از چهره‌های ماندگار کشور با اشاره به پیشینه تمدنی ایران گفت: سه هزار سال پیش زرتشت اثری مکتوب را به جامعه بشری ارائه کرد و روحیه پشتکاری که امروز در ایرانیان مشاهده می‌شود، منبعث از همان دوره است.

وی سپس با اشاره به فعالیت‌های خود در زمینه تصحیح نسخ خطی مربوط به نادر شاه افشار گفت: بنده زمانی که مسئولیت مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان را برعهده گرفتم، بیش از گذشته متوجه غنای فرهنگی ایران شدم؛ تنها در پاکستان 16 هزار جلد کتاب فارسی نگهداری می‌شد و مجموعا در شبه قاره 180 هزار جلد کتاب مرتبط با علم پزشکی که به زبان فارسی نوشته شده، نگهداری می‌شود.

شعبانی در پایان گفت: ما فعالان در زمینه نسخ خطی باید ملت خودمان را و پیشینه تمدن آن را بهتر از قبل بشناسیم و امیدوارم وقوف بیشتری بر این مسئله پیدا کنیم.

در این برنامه همچنین حجت‌الاسلام اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در سخنانی با تاکید براهمیت کتاب و قلم در گسترش تمدن بشری یادآورشد: در طول تاریخ تنها عده‌ای راه صحیح را یافتند و با وجود مشکلات و محرومیت‌ها دست به انتشار اندیشه‌های بشری زدند که اکنون برای ما به یادگار مانده است.

وی کتاب را زیر بنای تمدن بشری خواند و افزود: مستندات تاریخی حاکی از آن است که کاغذ به اندازه این که در رشد و پیشرفت تمدن بشری تاثیرگذار بوده در رشد تمدن‌های دیگر تاثیر گذار نبوده است.

امام جمعه شیراز در ادامه به جایگاه وراقان در آشنایی مردم با کتاب اشاره کرد و یادآور شد: وراقان یعنی همان کسانی که به تجارت کاغذ می‌پرداختند، تاثیر فکری عظیمی در کتابفروشان دوره خود داشتند.

حجت‌الاسلام ایمانی همچنین با تقدیر از تلاش دست اندر کاران آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی ارج نهادن به تلاش ماندگار حامیان نسخ خطی را پاسداشت  گذشتگان و میراث برجای مانده از آنها خواند و یاد آور شد: حامیان نسخ خطی فضای تقویت اعتماد به نفس را در میان جوانان فراهم آورده‌اند و تلاش دراین عرصه پاسخی است به مستشرقانی که به نمایندگی از غرب می‌خواهند فرهنگ ایرانی و اسلامی را چپاول کنند.

در پایان این برنامه از ارج‌نامه‌های آیت الله رضا استادی، حجت الاسلام محمدباقرحجتی و زنده یاد ضیاء الدین حدائق شیرازی که در قالب کتاب‌های توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شده، رونمایی شد.

در آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی همچنین دو تفاهم نامه‌ای بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و شهرداری شیراز و نیز بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و آستان مقدس شاهچراغ با هدف توسعه همکاری‌های فی مابین امضا شد.