یکی از اعضای گروه تواشیح لیلة القدر گفت: احساس می‎کنم با هر برنامه‏ای که اجرا می‏کنیم بیشتر به ائمه اطهار(ع) نزدیک می‏شوم و هدف ما از اجرای تواشیح نه فقط کسب درآمد بلکه نزدیکتر شدن به اهل بیت(ع) است.

گروه 10 نفره تواشیح لیلةالقدر با حضور سه نفر از اعضایش، صالح دریایی فرد سرپرست گروه و صادق دریایی فرد مدیر هماهنگ کننده گروه وصابر دریایی فرد بعداز ظهر شنبه 27 آبانماه در خبرگزاری مهر حضور یافتند و در نشستی فعالیت‎ها و برنامه‎های کاری خود را بیان داشتند.

صادق دریایی فرد مدیر هماهنگ کننده گروه لیلة القدر گفت : گروه لیلة القدر از سال 72 تشکیل شد و تا کنون در طی 26 سفر به 19 کشور سفر کرده‏ایم به بعضی کشورها بیشتر از یکبار. 12 سفر ما دولتی و از سوی سازمان وفرهنگ و ارتباطات بوده و بقیه را خصوصی و به دعوت آن کشورها رفتیم. اولین گروه تواشیح ایرانی هستیم که در مالزی برنامه اجرا کردیم زیرا تواشیح مخصوص کشور مالزی است و آنها در این هنر تبحر دارند. ولی ما به زبان مالایایی برنامه اجرا کردیم که از تلویزیون ناین تی وی مالزی هم پخش شد. دی وی دی یکساعت و نیمه همه برنامه‎هایمان در کشورهای خارجی موجود است.
 

وی درمورد آسیب شناسی مداحی‎ها و عزاداری‎ها هم افزود: در بحث ملودی سازی ، گرته برداری از خوانندگان مشهور بر روی اشعار مذهبی می‏شود که نه متوجه می‎شوی دارند کف می‎زنند یا سینه می‎زنند. یعنی یک حالت دوگانه‎ای دارد. ملودی حالت دست زدن است اما شعر، شعر عزایی است که این آسیب کار ماست. این کارها در دراز مدت مردم را دچار شک و شبهه می‎کند. فرق مرثیه و مدح ما معلوم نیست. کار ما هم شبیه کار مداحی هم است و هم نیست. از این جهت که می‎خوانیم چه یک نفر بخواند (مداح) چه به صورت گروهی بخوانیم (تواشیح) کار شبیه هم است اما مداحان مستقیماً می‎روند سر اصل کار ولی اشعاری که ما انتخاب می‎کنیم مضامین در آنها مستتر است و شنونده خودش باید متوجه شود که درباره کدام یک از افراد اهل بیت (ع) مشغول خواندن هستیم.
 
صالح دریایی فرد هم گفت: افراد خوش صدا در ایام عزاداری آقا ابا عبدالله الحسین(ع) در تکایا مداحی می‎کنند و به نوعی همه مداح می‎شوند البته این یک آسیب است زیرا مداح باید علاوه بر داشتن صدای خوش آگاهی از وقایع کربلا داشته باشد و بر آنچه که می‎خواند شناخت داشته باشد یعنی یک فکر و اندیشه پشت هر شعر و نوحه نهفته شده است.

صادق افزود: خود بحث تواشیح را برخی‏ها تهاجم فرهنگی عرب قلمداد می‎کردند در آخردهه 60 می‎گفتند تواشیح ما از مصری ها و سوری ها گرفته شده است و ما همان را بدون موسیقی و با همان آهنگ برای مردم می‎خوانیم. که این یک آفت در آن زمان بود ما گفتیم کارها با موسیقی ایرانی اجرا شود و اشعار هم اشعار فارسی و ایرانی باشد البته از مضامین قرآنی هم استفاده کردیم ولی همانطور که می‎دانید خواندن آیات قرآن به صورت تواشیح از سوی مراجع حرام اعلام شده است.
 
مدیر هماهنگ کننده گروه تواشیح لیلة القدر تصریح کرد: ابزارها و آلات موسیقی جدیدی در مداحی ها استفاده می‎شود که همانند علم کشی و قمه زنی که مرسوم است از آسیب‎های عزداری‎ها است. الحمدالله با قمه زنی برخورد قانونی می‏شود و زدن آن قدغن شده است.
 

 
صالح دریایی فرد در مورد تأثیراجرای برنامه‏ها وعزاداری‎ها امام حسین(ع) بر زندگی شخصی خود و گروهش هم گفت: تآثیر عزاداری ابا عبدالله(ع) برزندگی همگان مشهود است. بعضاً برخی‎ها حتی با دیدن یک صحنه عزاداری متحول شده و حتی اگر نماز نمی‎خواندند و پایبند بعضی از مسائل دینی نبودند در ماه محرم مقید به رعایت فریضه‎های الهی می‎شوند. من خودم دوست نداشتم با این بمب گذاری‎هایی که در کربلا می‎شود به کربلا بروم ولی خدا توفیق داد و پارسال باخانواده به زیارت آقا امام حسین(ع) رفتیم آنجا فهمیدم که چه اشتباهی می‏کردم و چقدر زیارت کربلا اهمیت دارد حتی می‎گویند اگر هزار سفر مکه رفته باشی ولی کربلا نرفته باشی ارزشی ندارد من هم این را آنجا فهمیدم. پخش سریال مختار و شناخت بیشترم از آقا امام حسین مشوق رفتن من به کربلا بود.
 
صادق هم گفت: توسل پیدا کردن به اهل بیت تأثیر بزرگ عزاداری‎های امام حسین(ع) است که بزگترین افتخار ما شیعیان است.من که به کشورهای مختلف سفر کرده‏ام به من اثبات شد که دین اسلام آزادترین دین و مذهب شیعه عالی ترین مذهب در جهان است من سببی و نسبی شیعه نیستم و با مطالعه و تحقیق مذهب شیعه را انتخاب کرده‏ام. برخی‏ها به تازه مسلمان شده‏ها ایراد می‎گیرند که در دین مسیحیت آزادی شما بیشتر بود چرا مسلمان شدید در حالی که باید گفت شناختشان از اسلام کم است. من به شخصه نور اهل بیت (ع) را به چشم دیده‏ام و شفای فرزندم را از حضرت زینب و رقیه(س) در سوریه گرفتم.
 
صادق دریایی فرد ادامه داد: احساس می‎کنم با هربرنامه‏ای که اجرا می‏کنیم بیشتر به ائمه اطهار(ع) نزدیک می‏شوم و هدف ما از اجرای تواشیح نه فقط کسب در آمد بلکه نزدیکتر شدن به اهل بیت(ع) است. به نظر من درست است که هرکس برای امام حسین(ع) گریه کند آتش جهنم بر او بسته خواهد شد زیرا گریه بر امام حسین(ع) از روی آگاهی و شناخت است و کسی که آگاهی لازم را داشته باشد دیگر گناه نمی‎کند و کسی که گناه نمی‎کند عذاب نخواهد شد.
 
صالح دریایی فرد در مورد سفرهایشان و تأثیر آن بر گروه هم تصریح کرد: در سفری که به آلمان داشتیم کاری به زبان آلمانی اجرا کردیم از پیامبرهای اولوالعزم شروع کردیم و در آخر به پیامبر اسلام(ص) رسیدیم این برنامه را در یک کلیسای شهر فرانکفورت اجرا کردیم که یک هفته بعد از سفر ما متوجه شدیم که مطبوعات آلمان روی این برنامه مانور دادند و مطبوعات داخلی هم از تأثیر این برنامه در آلمان مطلب نوشتند. کار ما مثل این بود که یک گفتگوی بین ادیان ایجاد کرده باشیم. مخاطب شناسی و نیاز سنجی اول در داخل کشور و سپس در برون مرزها از اهداف ماست. ما به چین سفر کردیم که به زبان چینی برنامه اجرا کردیم همه می‏گفتند چین که کمونیست و بی خدا است چطور از خدا و پیامبر برایشان می‎خوانید؟ اما ما در نمایشگاه اکسپوی شانگهای چین وقتی نام خدا را به زبان چینی می‎آوردیم مردم آنجا دستشان را به حالت دعا بالا می‎آوردند.
 

صابر دریایی فرد هم گفت: ما 4 بار به ترکیه سفر کردیم که دوبار آن خصوصی بود. در ترکیه گروه‏های قبلی آنقدر بد برنامه اجرا کرده بودند که مسئولین ترک نمی‏خواستند هیچ گروه ایرانی در آنجا برنامه اجرا کند ولی ما توسط رایزن فرهنگی ایران در استانبول گفتیم فقط 5 دقیقه برنامه اجرا می‎کنیم وقتی آنها کار ما را دیدند به ما یک ساعت اجازه دادند ادامه دهیم و سال‎های بعد هم ما را دعوت کردند. ما در همان سالنی که سامی یوسف و خوانندگان مذهبی خود ترک برنامه داشتند سه شب برنامه خودمان را اجرا کردیم.
 
وی افزود: مردم به تواشیح علاقه دارند ولی مسئولین فرهنگی سرمایه گذاری کمتری در این کار می‎کنند. ما طرح جامعی داشتیم که خواستیم کنسرت موسیقی کشورهای اسلامی را هم در ایران برگزار کنیم ولی هیچ نهادی هزینه‏های آن را تقبل نکرد اگر ما پول آن را داشتیم خودمان هزینه‏هایش را قبول می‎کردیم.
 
صالح دریایی فرد رابطه قرآن با عاشورا را هم اینچنین بیان کرد: نماز از اصلی ترین سفارشات و دستورات قرآن است که ما می‏بینیم امام حسین(ع) در ظهر عاشورا در بحبوحه جنگ و شهادت نزدیکانش نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کرد که این اهمیت نماز و عاشورا را می‏رساند. ما هم کارهایی در مورد نماز ظهر عاشورا کرده‏ایم علاوه بر تواشیح روی 72گروه سه نفره اذان گوی نوجوان کارکرده‏ایم که در ظهر عاشورا در تکایا و مساجد اذان بخوانند.
 
وی افزود: همچنین ایثار و از خود گذشتگی در قرآن بسیار تأکید شده که عاشورا اوج این کار بود. ایثارگری حضرت ابوالفضل(ع) زبانزد عام و خاص است. درست است که در قرآن اسم حضرت علی و اهل بیت نیامده است ولی مضامین مرتبط با آنها به طور تلویحی در قرآن آمده است.