رشت - خبرگزاری مهر: مسئول دبیرخانه امور مساجد گیلان گفت: قضایا و عوامل بروز واقعه کربلا باید برای جوانان و نسل آینده به خوبی تبیین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سلیمان پورابراهیم ظهر پنجشنبه در جمع کارکنان فرماندهی انتظامی استان افزود: امام حسین (ع) با قیام بر علیه ظلم وجود و فساد رایج زمانه خویش بزرگترین حادثه عبرت آمیز و زندگی ساز تاریخ را رقم زد و این سند افتخاری برای مسلمانان است.

وی بیان داشت: امر جهاد با توجه به شرایط آن زمان، بر امام حسین (ع) واجب بود و در قرآن هم سراغ نداریم که جهاد در راه خدا باید با پیروزی ظاهری همراه باشد.

مسئول دبیرخانه امور مساجد گیلان گفت: احساس تکلیف امام حسین (ع) برای جهاد با یزیدیان زمانه با اطلاع از جریان شهادتش، به قصد نجات اسلام و مسلمان از دست جور و ستم زمانه بوده است.

وی در زمینه برخی شبهات وارده از سوی دشمنان مبنی بر اینکه حرکت امام حسین (ع) به کربلا، شهادتش و همچنین اقدام یزید و کوفیان ناشی از قضا و قدر الهی بوده است، افزود: در انجام امور دنیایی دو اراده تکوینی و تکلیفی مطرح است.

حجت الاسلام پورابراهیم ادامه داد: حرکت امام حسین (ع) به کربلا و شهادتش ناشی از اراده تکلیفی پروردگار نه اراده تکوینی و جبری بوده است.

وی بیان داشت: امام حسین (ع) منشور حقیقی انسانیت و مردانگی و راه درست و واقعی زندگی در دنیا را برای بشریت ترسیم کرد، بطوریکه وقتی دشمن پس از احساس ضعف در به شهادت رساندن امام به سمت خیمه گاه حضرت حمله ورشد تا به ایشان ضربه روحی وارد کند، امام خطاب به کوفیان فرمود"  اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید".