قم - خبرگزاری مهر: رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: در زیارت شریف عاشورا معارف بلندی بیان شده که مقامات سلوکی و مسیر ما را در استفاده از عاشورا معین می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری، شامگاه شنبه در جمع عزاداران حسینی هیئت ثارالله که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، اظهار داشت: در زیارت شریف عاشورا معارف بلندی بیان شده که مقامات سلوکی و مسیر ما را در استفاده از عاشورا معین می‌کند.

وی گفت: از جمله معارفی که در این زیارت نورانی ذکر شده، دعاهایی است که بی‌بدیل یا کم نظیر هستند و اگر انسان توجه به عاشورا پیدا کند و سالک با عاشورا شود، این خواسته‌های رفیع در او شکل می‌گیرد و این دعا‌ها در او محقق می‌شود.

تعیین موضع از طریق سلام و لعن در زیارت عاشورا

استاد حوزه علمیه قم در ادامه در تعیین موضع از طریق سلام و لعن در زیارت عاشورا ابراز داشت: سلام‌هایی که در زیارت عاشورا به وجود مقدس سیدالشهداء (ع) و اصحاب و اهل بیت ایشان داده می‌شود، یک نوع دعاست.

وی با بیان اینکه دعای دیگر، لعن بر دشمنان امام حسین (ع) است ابراز داشت: لعن یعنی دعای برای دوری رحمت خدای متعال از دشمنان. یعنی انسان تقاضا می‌کند خدایا تو که ارحم الراحمینی و رحمتت واسعه است این‌ها را از آن رحمت خاصه و رحیمیه خودت دور کن.

حجت الاسلام میرباقری ادامه داد: در واقع، جمال عبادت سیدالشهدا (ع) ما را به سلام دعوت می‌کند و زشتی کار دشمن هم ما را به لعن می‌کشاند یعنی موضعمان نسبت به دو جبهه، مشخص می‌شود.

لعن، مانع نفوذ امواج ظلمانی ائمه جور است

وی عنوان داشت: این لعن که در زیارت عاشورا آمده، عبادت بزرگی است که ما را از سقوط و انحطاط و از خطر امواج فتنه که از دستگاه شیاطین جنی و انسی می‌آید، حفظ می‌کند که گویا مؤمن خودش یکی از قلعه‌ها و سنگرهای اسلام است و شیاطین سعی می‌کنند این سنگر را با امواج ظلمانی خود فتح کنند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان داشت: در روایتی از امام صادق(ع) در توضیح اینکه چرا پیروان امام جائر، دین ندارند و پیروان امام عادل، سرزنش نمی‌شوند فرمودند، چون سیئات امام جائر، حسنات دوستدارانش را از بین می‌برد و حسنات امام عادل هم سیئات دوستدارانش را نابود می‌کند.

وی افزود: وقتی امام حسین(ع) حسنه خودش را در کفه ترازوی شما گذاشت همه سیئات و ظلمات محو می‌شوند و آن طرف، وقتی گناه یزید را در کفه طرفدارانش بگذارید، دیگر نماز و سایر اعمال به چه کار می‌آید.

قرآن کریم مکرر دشمنان خدا را لعن می‌کند

حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه شیاطین و ائمه جور، امواج ظلمات و سیئات خود را می‌فرستند و می‌خواهند همه ما را غرق کنند افزود: انسان باید دشمنان خدا را لعن کند و خود قرآن کریم هم مکررا آن‌ها را لعن می‌کند و اگر مداومت بر این لعن‌ها نباشد امواج فتن بنی امیه، ما را هم با خودش غرق می‌کند.

وی اضافه کرد: در روایاتی آمده است که اگر کسی دعای لعن را بخواند مانند کسی است که در رکاب رسول خدا(ص) در روز بدر، تیراندازی کرده ‏است. مگر آن‌ها چه کار می‌کردند؟ آن‌ها جلوی فتح قلعه‌های اسلام را می‌گرفتند و اینجا هم همین طور است.

حقیقت لعن با ورود به فضای عاشورا دریافت می‌شود

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حقیقت لعن با ورود به فضای عاشورا دریافت می‌شود افزود: اگر کسی وارد عاشورا نشود جسارت و جرأت این دعا در او پیدا نمی‌شود و اگر وارد عاشورا شدید می‌بینید که این دشمنی که این قدر قیافه حق به جانب و مدافع حقوق بشر و آزادی می‌گیرد اگر پایش بیافتد به کودک لب تشنه شش ماهه، بین دو نهر آب، روی دست پدرش، تیر می‌زند که آن وقت است انسان می‌تواند شمشیرش را از غلاف بیرون بکشد.

وی گفت: ‌ وقتی انسان ببیند که آن‌ها چه می‌کنند و باطن جهالت و شرارت و شیطنت آن‌ها چیست، آن وقت است که این حجاب، کنار می‌رود و می‌فهمد که این‌ها چه موجوداتی هستند و باید از این طرف شمشیر بگذاری و از آن طرف در بیایی و در واقع انسان تا این باطن را نبیند چطور می‌تواند شمشیر بکشد و خون بریزد.

حجت الاسلام میرباقری بیان داشت: خود امام حسین (ع) در روز عاشورا که دلش تا یک لحظه قبل برای دشمنان می‌سوخت و می‌فرمود، من خیر شما را می‌خواهم، اجازه بدهید حجت را بر شما تمام کنم و حرفم را بزنم، چرا هلهله می‌کنید و یک لحظه بعد وقتی آن‌ها گفتند به دلیل کینه‌ای است که از پدرت داریم، ذوالفقار را از این طرف لشگر دشمن می‌گذارد و از آن طرف بیرون می‌آید.

آنجا که خدا عذاب می‌کند اگر دلت سوخت، مستحق عذاب می‌شوی

وی ادامه داد: آنجا که خدا عذاب می‌کند اگر دلت سوخت، خودت هم مستحق عذاب می‌شوی و این دلسوزی، علامت ضعف ایمان است و آنجا که خدا عذاب می‌فرستد و یا ولیّ خدا به اذن الله عذاب می‌کند، جای دلسوزی نیست.

عظمت پیدا کردن مصیبت سیدالشهدا(ع) مدخل ورود به خونخواهی

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه ابراز داشت: در زیارت عاشورا حدود دوازده دعا وجود دارد که مقامات سلوکی در فضای عاشوراست که اگر کسی در وادی عاشورا افتاد قفل دلش برداشته می‌شود و دهانش به این دعا‌ها باز می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر مصیبت سیدالشهدا(ع) در قلب کسی بار انداخت و فوران پیدا کرد و عظمت این مصیبت در دلش تجلی یافت، می‌فهمد که چه اتفاقی افتاده است، لذا انسان خدا را به حق سیدالشهدا(ع) قسم می‌دهد که خدایا همینطور که به من لطف کردی و من را به امام حسین(ع) محترم شمردی، این روزی را هم به من بده که جزو خونخواه‌های سیدالشهدا‌(ع) در رکاب امام زمان(ع) باشم.

حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه اگر عظمت مصیبت سیدالشهداء(ع) ‌در دل کسی واقع شد، مدخل ورود به خونخواهی سید الشهداء(ع) در رکاب امام زمان(ع) است افزود: دستگاه شیاطین گناه عظیمی را مرتکب شده‌اند که ماجرای آن تمام نشده است و هر کسی راضی به این گناه باشد، داخل در آن است و هر کسی ساکت باشد معاقب است و لذا حتما باید مقابل آن، موضع داشت.

خونخواهی ولی خدا جزو اعظم عبادات است

وی افزود: جزو اعظم عبادات این است که انسان به جایی برسد که دلش بخواهد خونخواه ولی خدا باشد و دلش شور بزند که بیاید و در صف درگیری با دشمنان بکشد و کشته شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه کسی که وارد وادی عاشورا می‌شود ظرفیت می‌یابد که وجاهت عندالله پیدا کند افزود: وجاهت عندالله از آن معصوم(ع) است و ما کاری نکردیم که وجیه باشیم.

وی ادامه داد: وجاهت بقیه به تبع وجاهت معصومین(ع) است که اگر جلوه‌ای از آن وجاهت بیاید، آن وقت انسان وجیه عندالله می‌شود و وجاهت در نزد مردم، یک طور به دست می‌آید یا وجاهت در نزد ملائکه و یا وجاهت در نزد مؤمنین، طور دیگری به دست می‌آید، اما‌ وجاهت عندالله، یک چیز دیگری است که اگر یک تجلی از امام حسین (ع) بر انسان نیفتد وجیه عندالله نمی‌شود.

حجت الاسلام میرباقری تصریح کرد: اگر کسی وارد عاشورا شد و با عاشورا راه رفت و سالک شد، کارش به جایی می‌رسد که این طلب در او پیدا می‌شود و می‌فهمد که وجاهت عند الله هم چیزی است و راه این وجاهت هم فقط امام حسین (ع) است.