شاهرود- خبرگزاری مهر: امام جمعه موقت شاهرود، ابتلاء و آزمایش را سنت الهی دانست و گفت: خداوند متعال حتی پیامبران و ائمه اطهار(ع) را نیز از این سنت مستثنی نکرده است.

حجت الاسلام عباس امینی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که خداوند متعال ابتلاء و آزمایش را سنت خود قرار داده است، افزود: انسان مومن باید همیشه تسلیم حکمت الهی باشد و معتقد به خیر بودن حوادثی باشد که برای او اتفاق می افتد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است حکمت خدا اقتضا کند که بنده ای در خوشی باشد و همین مایه آزمایش او باشد و گاهی هم ممکن است اقتضای حکمت الهی این باشد که بنده در سختی بیافتد.

ابتلائات سنت الهی است

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه "وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ" "قطعا شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی و کمبود محصولات آزمایش می کنیم و صابران در این حوادث را بشارت بده"، تصریح کرد: این آیه و آیات دیگر در این زمینه دلات بر این دارند که آزمایش و امتحان یک برنامه و سنت حتمی الهی است.

امام جمعه موقت شاهرود یادآور شد: در روایات معصومین(ع) از آزمایش الهی که از جانب خداوند متعال بر بندگان می رسد به عنوان رحمت و تفضلی از خدا به بنده یاد شده است.

گروهی با مصائب و ابتلائات از خدا نا امید می شوند

امینی با اشاره به این که افرادی که با مصائب برخورد می کنند به سه گروه تقسیم می شوند، عنوان کرد: گروهی نا امید هستند و قرآن در باره آنها می گوید:" وَلَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَیَئُوسٌ کَفُورٌ" یعنی اگر ما به انسان رحمتی بچشانیم و سپس آن را از او باز ستانیم نا امید و ناسپاس خواهد شد.

وی تاکید کرد: یک چک سفید امضا حتی اگر مچاله شود و زیر پا لگد مال شود باز هم از ارزش آن کاسته نمی شود و بسیاری خواهان آن هستند، انسان نیز در مواجهه با ابتلائات با مشکلات روبرو می شود، خم می شود، مچاله می شود و احساس می کند دیگر ارزش ندارد ولی این گونه نیست صرف نظر از این که چه بلایی سر انسان آمده هرگز ارزش خود را از دست نمی دهد و هنوز هم برای افرادی که دوستش دارند، انسان پر ارزشی است.

شکر گذاری در برابر مصائب شیوه اهل حق است

این استاد حوزه ابراز داشت: گروه دوم افراد عافیت طلب و سست ایمان هستند که به زبان و گفتار مومن و صابرند اما وقت عمل که می رسد بی قراری و بی صبری پیشه می کنند و قرآن در باره آن ها می فرماید:" وَمِنَ النَّاسِ مَن یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَی حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَی وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةَ ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ".

امام جمعه موقت شاهرود گروه سوم را افرادی معرفی کرد که سختی ها و شدائد را تحمل می کنند و نه تنها شکوه و شکایتی به درگاه احدیت ندارند بلکه شاکر و شکرگذار هم هستند.

کربلا دشت وسیع ابتلائات الهی است

امینی مرگ و حیات، زینت های دنیوی، فقر و غنا، شیطان و فرزند را برخی از این ابتلائات دانست و اظهار داشت: جریان کربلا سرشار از نمونه های مختلف ابتلاء و آزمایشات الهی است.

وی با اشاره به این که امام حسی (ع) در زمان های مختلف شهادت یاران خود را اعلام کرده و به یاران خود اجازه برگشت داده و بیعت را از آنان برداشت، افزود: در شب عاشورا نیز برای آخرین بار فرمودند:" قد قرب الموعد" هنگام شهادت فرارسیده است و من بیعت خود را از شما برداشتم از تاریکی شب استفاده کنید و راه شهر و دیار خویش را در پیش بگیرید و بروید.

استاد دانشگاه شاهرود تاکید کرد: این پیشنهاد امام(ع) در واقع آخرین آزمایش از سوی آن حضرت بود و نتیجه این شد که یاران هر کدام با بیان خاص خود وفاداری و استقامتشان را اعلام کردند و به این شکل از آزمایش سرفراز بیرون آمدند.

"ما رأیت الا جمیلا" اوج زیبایی در عمق مصائب

امام جمعه موقت شاهرود با یادآوری صبر حضرت زینب(س) در برابر مصائب و مشکلات، تصریح کرد: شاید کمتر کسی می تواند امتحانی بزرگ، چون امتحان حضرت زینب کبری(س) را به راحتی پشت سر گذارد، امتحانی که در نصف روز تمام عزیزان و بهترین جوانان خاندانش و فرزندان دلبندش را زیر آفتاب سوزان دشت کربلا تکه تکه کردند و سرهای آن بزرگ مردان را از تن جدا کرده و پیش چشم عمه سادات به طرز فجیعی بر نیزه کردند و بر بدن های نازنینشان اسب تاختند و فرزندانشان را به اسیری بردند.

امینی عنوان کرد: در این چنین شرایطی حضرت زینب(س) تمام این امتحانات الهی را پشت سر می گذارد و نه تنها نسبت به خدای متعال بدبین نمی شود بلکه در مجلس یزید ملعون می فرماید:"ما رأیت الا جمیلا".

وی آزمایش حر و توبه و بازگشت او را نیز از دیگر ابتلائات عاشورا دانست و ابراز داشت: امروز جامعه به حرها نیاز دارد به توبه و عنابه و بازگشت به درگاه الهی محتاج است، امروز که یزیدیان زمان گرداگرد شیعیان جهان را فرا گرفته اند و از هر حربه ای برای نابودی فقه و فرهنگ عاشورا استفاده می کنند باید حر گونه زیست.

دشمن نمی تواند اقتدار شیعه را تهدید کند

امام جمعه موقت شاهرود با اشاره به این که تحریم ها و فشارهایی که امروز از طریق دشمنان اسلام بر ایران و سایر کشورهای مسلمان وارد می شود نیز از ابتلائات الهی است، اظهار داشت: شیعیان امروز در صحرای کربلا هستند و چون یاران امام حسین (ع) حاضر نیستند رهبر و مقتدای خود را تنها رها کرده و به دنبال دنیای خویش بروند.

امینی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که عاشورا زنده است و شیعیان در عزای اشرف اولاد آدم بر سر و سینه می زنند و غربت کربلا را تا همیشه تاریخ به رخ کفار می کشند، دشمن نمی تواند شیعه را از عرصه قدرت و حکومت و اقتدار پایین بکشد.