رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از تصویب سنوات ارفاقی معلمان استثنایی در هیئت دولت خبر داد و گفت: با تصویب این سنوات سابقه کار معلمان استثنایی به ازای هر 4 سال، 5 سال برای آنها محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نامدار عبداللهیان صبح دوشنبه در مراسم روز جهانی معلولان که در مجتمع شهید محبی برگزار شد، گفت: هیئت دولت روز گذشته این مصوبه را به تصویب رساند و بزودی این مصوبه برای معلولان استثنایی ابلاغ می شود.

وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دنبال این است که روشهای نوین آموزشی را برای دانش آموزان معلول طراحی کند همچنین تالیف کتب درسی و به روز آوری کتب را در دستور کار خود قرار داده است.

عبداللهیان با اشاره به اجرای نظام 6-3-3 ، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز به تبع اجرای این نظام کار خود را در بخش تالیف کتب برای دانش آموزان معلول شروع کرده و امسال شاهد هستیم که 7 عنوان کتاب جدید برای پایه ششم، 8 عنوان کتاب برای نوآموزان و 9 جلد کتاب برای معلمان استثنایی چاپ و منتشر شده است.

هوشمند سازی مدارس استثنایی تا پایان برنامه پنجم

وی از هوشمند سازی مدارس استثنایی تا پایان برنامه پنجم خبر داد و گفت: اگرهوشمند سازی برای مدارس عادی است گزینه انتخابی برای مدارس استثنایی یک ضرورت است.

عبداللهیان افزود: در همین راستا درصدد هستیم تا پایان برنامه پنجم هوشمندسازی مدارس استثنایی را به پایان برسانیم. همچنین تدوین بسته های آموزشی به منظور ایجاد فرصتهای برابر برای دانش آموزان استثنایی را در دستور کار خود قرار داده ایم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از افزایش تعداد دانش آموزان استثنایی برای آموزشهای تلفیقی تا پایان برنامه پنجم خبر داد و افزود: هم اکنون 30 هزار دانش آموز تحت این آموزشها هستند اما درصدد هستیم تا این آمار را به 490 هزار نفر برسانیم.

به گفته وی، ارتقای کیفیت آموزشی متناسب با سیاستهای وزارت آموزش و پرورش، ارائه الگوهای برتر روشهای تدریس، توانبخشی درحوزه مدرسه محور و خانواده محور از دیگر برنامه های این سازمان درطول برنامه پنجم است.

عبداللهیان با اشاره به ضرورت توانمند سازی دانش آموزان معلول در رشته های فنی حرفه ای گفت: در همین راستا و با همکاری وزارت آموزش و پرورش برنامه هایی را انجام داده ایم چرا که معتقدیم اگر دانش آموز معلول به سمت آموزشهای فنی حرفه ای پیش برود از نظر مالی به استقلال می رسد.

وی ادامه داد: 18 عنوان رشته برای مدارس فنی حرفه ای ویژه دانش آموزان استثنایی ارائه شده است که همگی سطح بندی شده و دانش آموزان بر طبق استعداد ها و توانمندیهای خود آموزشهای تخصصی را می بینند.

عبداللهیان با بیان اینکه در صدد  اصلاح سرانه دانش آموزان استثنایی هستیم، گفت: سرانه دانش آموزان معلول نسبت به دیگر دانش آموزان باید افزایش پیدا کند که برنامه ریزی های لازم دراین حوزه صورت  گرفته است.

10 درصد جمعیت جهان معلولند

وی با اشاره به 600 میلیون جمعیت معلول در جهان گفت: البته تعاریف معلول در کشورها متفاوت است اما براساس تعاریفی بین المللی 10 درصد از  جمعیت جهان معلول هستند که اغلب آنها  در کشورها جهان سوم زندگی می کنند.

عبداللهیان ادامه داد: متاسفانه در دهه های گذشته نگاه و تعریف از معلول بسیار متفاوت بود و جامعه به آنها به عنوان افرادی وابسته نگاه می کرد اما از سال 2000 به بعد نگاه مترقی به معلولان شد و معلولان جزئی از جامعه حساب شدند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: اگر شرایط جامعه برای زندگی معلولان مناسب باشد باید گفت که درحقیقت نگاه جامعه به این افراد معلول بوده است.

وی با بیان اینکه شعار امسال جهان برای معلولان برطرف کردن موانع جامعه برای همه افراد است تصریح کرد: جامعه باید به سمتی برود که همه افراد از جمله معلولان بتوانند توانایی های خود را در عرصه های سیاسی اجتماعی و اقتصادی نشان دهند. ضمن آنکه باید نگاه به معلولان نیز تغییر کند و نوع تفکر نگرش آنها را نسبت به جامعه معلول ارتقاء دهیم.

عبداللهیان با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: در سند تحول و همچنین برنامه پنجم توجه ویژه ای به معلولان شده است و باید به این سمت برویم که دانش آموزان استثنایی نباید به دلیل نقص ظاهری از تحصیل باز بماند.