شاهرود-خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، از توزیع یک هزار 450 جلد کتاب ویژه محرم در هیئات مذهبی، تکایا، مساجد و حسینه های شهرستان شاهرود خبر داد.

حجت الاسلام ولی الله مصائبی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به توزیع بیش از هزار جلد کتاب محرم در شاهرود و بسطام بین مسئولان هیئات مذهبی، تکایا، مساجد و حسینه های شهرستان شاهرود، گفت: این کتاب به نویسندگی علی ناصحی توسط انتشارات آهنگ قلم مشهد به چاپ رسیده است.

وی افزود: دفتر نخست کتاب محرم در شاهرود و بسطام در چهار بخش به بیان مراسمات مذهبی و نوحه خوانی های مردم این دو شهر پرداخته است.

مصائبی تصریح کرد: ناشر، کتاب ناصحی را به دلیل اشرافی که بر تاریخ و ذکر مصائب عاشورا و معصومین(ع) دارد و همچنین حضور و مداقه خود نویسنده و نیاکان او در مراسم محرم هر ساله شاهرود و بسطام، یک موفقیت ارزنده در ثبت و ماندگاری فرهنگ مردم این دو شهر می داند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی  اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان خاطرنشان کرد: در بخش اول این نویسنده به بیان احکام محرم، مراسم و سنت ها، دسته های عزاداری، عزداری سنتی، ممنوعیت عزاداری، جامه سیا، سیاه جامگان، اولین لباس سیاه، استحباب پوشیدن لباس سیاه در عزای حسینی(ع)، آغاز محرم در شاهرود، رسم عزاداری محرم در شاهرود، موقوفات شب اول محرم، وقف، پا منبری، آداب وعظ و منبر، هیئات، کتل، نوحه سینه زنی در شب هفتم ماه محرم، هئیت باغزندان، هیئت زنجیر زن جوانان و نوجوان محبین الائمه(ع) و علی اصغر (ع)، هیئت زنجیر زن مهدیه، هیئت محتشم، مرثیه دوازده بندی محتشم در مصیبت حسین (ع) و ... می پردازد.

وی عنوان کرد: در بخش دوم این کتاب مطالبی درباره خطبه، خطیب، مراسم شمع و چراغ شاهرود، سقا خانه تکیه زنجیری شاهرود، سقاخانه تکیه بید آباد، دسته سنگ زنان، مداحی و سینه زنی در حرم رضوی، شهدای عاشورای حرم رضوی، محبان الرضا (ع)، رسم توغ بندان در شاهرود، روز پنجم در مسجد آقا، اطعام ظهر روز پنجم محرم در شاهرود، مسجد، حسینه و مدرسه قلعه، غائله ترکمانان و یک اتفاق تاریخی، تاسوعا، عاشورا، قدمت نخل، قران به خط امام حسین (ع)، دسته بنی اسد در شاهرود، عنایات مولانا الحسین (ع) و ...  آمده است.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان یادآور شد: در بخش سوم این کتاب نیز مخاطب با محرم در بسطام، قلیان داری، نوحه سیه زنی شب عاشورا، رسم توغ بندان در بسطام، صلوات بر امام حسین(ع)، روز عاشورا در بسطام، ذوالجناح، شاطرخانه و اسب دوانی دور نخل روز عاشورا در بسطام، نخل گردانی در روز عاشورا در بسطام و ... آشنا می شود.

مصائبی در پایان افزود: بخش چهارم این کتاب نیز به تعزیه یا شبیه خوانی، تعزیه خوانی در حومه شاهرود، رونق تعزیه، آداب و شئون و لباس تعزیه، موسیقی تعزیه، تعزیه در بسطام و ... پرداخته است.