یاسوج – خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هنوز خسارتی از سوی شرکت گاز بابت قطع جنگلهای دنا پرداخت نشده است.

سید محمد رضا جهان آرا در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در پروژه عبور خط لوله گاز از جنگلهای دنا حدود 10هزار اصله درخت قطع شده بود و براین اساس شرکت گاز باید شش میلیارد تومان خسارت به منابع طبیعی استان پرداخت می کرد.

وی از تعیین مسیری جدید برای عبور خط لوله گاز خبر داد و اظهار داشت: در این مسیر قطع درختان از 22هزار اصله درخت به شش هزار اصله کاهش می یابد.

جهان آرا افزود: در مسیر پیشنهادی منابع طبیعی، عرض اجرای این پروژه به 16متر کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: با این حال هنوز مجوز اجرای این پروژه صادر نشده و  باید ارزیابی های زیست محیطی آن انجام شود.

20درصد جنگلهای زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد است

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد 20 درصد از جنگلهای حوزه زاگرس را به خود اختصاص می دهند به طوری که یک میلیون هکتار از شش میلیون هکتار جنگل در زاگرس در این استان قرار دارد.

جهان آرا همچنین تصریح کرد: گازرسانی به بسیاری از روستاهای حاشیه جنگلهای استان، موجب کاهش بسیار زیاد استفاده از شاخ و برگ درختان برای سوخت شده است.

وی بیان داشت: در سایر روستاها سوخت رسانی از سوی دولت انجام می شود و حتی در یکی از روستاهای دور افتاده استان، این اداره کل اقدام به نصب منبع سوخت کرده است.

ذغالگیری در جنگلهای استان ممنوع است

جهان آرا همچنین با بیان اینکه جنگلهای این استان حفاظتی هستند، گفت: هیچگونه مجوز ذغال گیری به هیچ فرد یا گروهی داده نمی شود.

وی افزود: در صورتی که پرسنل منابع طبیعی کوره های ذغالگیری را در هر یک از نقاط استان مشاهده کنند، برخورد قانونی و قاطع با متخلفین خواهند کرد.

این مسئول بیان کرد: چندین مورد در شهرستانهای باشت، گچساران و کهگیلویه از سوی یگان حفاظت منابع طبیعی شناسایی شده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.

انتقاد از جاده سازی در جنگلها

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد همچنین با انتقاد از برخی دستگاههای عمرانی گفت: این دستگاهها برای اجرای برخی طرحها اقدام به جاده سازی در برخی مناطق جنگلی کرده اند اما پس از اجرای طرح این جاده ها را نبسته اند.

وی افزود: این مسئله موجب عبور و مرور از این جاده ها و تخریب جنگل و طبیعت شده است.

جهان آرا از مسدود سازی این جاده ها در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: منابع طبیعی این استان متعلق به همه نسلهاست و باید در حراست و حفاظت از این سرمایه خدادادی کوشا باشیم.