نشست مقدماتی اتحادیه فیلمسازان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد همزمان با سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عباسیان دبیر این رویداد سینمایی با اعلام این خبر افزود: در نظر داریم با هماهنگی وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با توجه به اینکه کشورمان ریاست جنبش عدم تعهد را عهده‌دار است زمینه‌های برگزاری اجلاس فیلمسازان کشورهای عضو این جنبش را همزمان با جشنواره فجر در تهران فراهم کنیم.

وی ادامه داد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با توجه به دیدگاه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مشترکی که دارند قطعا، می‌توانند بسترهای خوبی را برای فعالیت‌های مشترک در زمینه تبادل اطلاعات و تجارب سینمایی، تولیدات مشترک، همکاری‌های آموزشی و فرهنگی، هفته‌های فیلم و عکس و... را با یکدیگر فراهم کنند.

ایجاد اتحادیه فیلمسازان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد این پتانسیل را دارد تا ظرفیت‌های تازه‌ای را در حوزه‌های مشترک به کار گیرند و به توسعه مناسبات و مراودات سینمایی و کشف و شناسایی زمینه‌های جدید کمک کنند.

عباسیان با بیان اینکه، این موضوع در نشست مشترک با آقای رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح شد، گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم فجر فرصت بی‌بدیل و استثنایی است برای تقویت این گونه همکاری‌ها و با توجه به تمرکز نگاه رسانه‌ها در این مقطع به این رویداد مهم ملی و منطقه‌ای و آسیایی، شکل گیری اتحادیه و برنامه‌ریزی برای نشست مقدماتی آن انرژی و افق تازه‌ای را پیش روی جوامع سینمایی این کشورها می‌گشاید و بازتاب‌های جهانی را در پی خواهد داشت.

همه برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر متحد و همدل می‌شوند

جمال شورجه نیز در آستانه برگزاری سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر این رویداد مهم با اشاره به اهمیت توجه به موضوعات مهم روز دنیا و ضرورت‌های جهان اسلام و کشور در خصوص این جشنواره عنوان کرد: اختلافات سینمایی و تعدد دیدگاه‌های سلیقه‌ای و مدیریتی نباید و نمی تواند در روند برگزاری باشکوه بزرگ ترین جشن سینمایی انقلاب اسلامی تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: سلایق و نگاه‌های متفاوت تاثیری  بر روی برگزاری جشنواره نمی‌تواند داشته باشد چون جشنواره فیلم فجر جشنواره ملی است و همه گروه ها و افکار و اندیشه‌های مختلف در آن حضور دارند. به اعتقاد وی، جشنواره فجر محل عرضه محصولات فرهنگی، زمینه ساز رشد، اعتلا و پرورش افکار و تجارب و به عبارتی نقطه مودت و رافت سینماگران است و همه در جشنواره فیلم فجر با هم متحد و همدل بوده‌ اند و خواهند بود.

شورجه افزود: این جشنواره، جشنواره ملی است و همه گروه ها در این جشنواره کنار هم هستند و فیلم‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و این موضوع، نقطه مشترک بسیار خوبی است تا تعاملات فکری صورت گیرد و گروه‌های مختلف به یکدیگر نزدیکتر شوند.

وی ادامه داد: در جشنواره فیلم فجر، بیداری اسلامی در منطقه فرصتی است تا بتوان فیلم‌هایی را که در این خصوص ساخته شده‌اند رصد شود و در یک بخش مستقل و جایگاه ویژه ای به آن‌ها  پرداخته شود یا فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص سبک زند گی اسلامی و ایرانی که یکی از تاکیدات ایشان در سفر بجنورد بوده است، می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و به عبارتی بخشی را در جشنواره به آن اختصاص داد.

این کارگردان سینما با بیان اینکه در مورد این نوع موارد سیاستگذاران و مدیریت جشنواره باید توجه داشته باشند که اولویت‌ها در چه حوزه‌ها و زمینه‌هایی باشد. خاطرنشان کرد: بحث تحریم‌ها  و اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری سال گذشته مطرح کردند اگر ما بتوانیم آثاری را در این خصوص پیدا کنیم و تعدادی از آثار را با یک نگاه ویژه با این گرایش و سمت گیری داشته باشیم نشان دهنده این است که جشنواره به موضوعات با تم‌های مختلف توجه دارد.

وی افزود: توجه به مقاومت در غزه هم می‌تواند از محورهایی باشد که به آن توجه داشت. می‌توانیم در بخش مقاومت نگاه ویژه‌ای به تولیدات و آثار در این خصوص چه داخلی و چه خارجی داشته باشیم  و حتی در بخش  بین‌الملل بتوانیم این وجوه را دنبال کنیم. فکر می‌کنم نگاه ویژه مدیریت جشنواره به این بخش‌ها و اهمیت دادن به  این موضوعات می‌تواند جهت گیری کلان جشنواره را بیشتر شفاف کند و همگرایی و همسویی جشنواره با اهداف کلان نظام بیشتر ترسیم کند.

شورجه، با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر بستر تبادل دیدگاه‌ها و تجربه‌های تازه سینمایی است اظهار داشت: برنامه ریزان جشنواره تولیدات و آثار فرهنگی جهان را که همسو با نگرش‌های ما است رصد کنند و از آنها دعوت کنند تا در این جشن فرهنگی حضور داشته باشند. همچنین، فیلم‌های جدید و تازه‌ای که هم از نظرساختاری بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد و هم از نظر محتوایی با اهداف و اندیشه‌های کلان ما همسو باشد می تواند در جهت رشد و تعالی سینما کمک کند.

وی معتقد است جشنواره فیلم فجر، بین‌المللی است و حدود هفتاد کشور اعلام آمادگی کردند تا حضور داشته باشند. بنابراین فیلم های ارائه شده نشانه بالنده شدن، سابقه شدن و اعتبار جشنواره در اذهان عمومی و کشورهای دیگر است. جشنواره بین‌المللی فیلم فجر فرصت خوبی است تا فیلمسازان و اقشار مختلف سینمای ما با سینمای دنیا آشنا شوند و هم اینکه آنها نیز با سینمای ما آشنا شوند.

وی ادامه داد: در این جشنواره مدیران مختلف جشنواره‌های مختلف حضور دارند بنابراین، این حرکت می‌تواند فرصتی باشد تا فیلمسازان ما با دیگر فیلمسازان جهان و آثار و اندیشه‌های آن ها تعامل داشته باشند و از نظر ماهوی و نگاه به جهان امروز و پیدا کردن سوژه‌های جدید موضوعی برای در دست گرفتن آثار بعدی خودشان و به عبارتی موضوع قرار دادن این نوع مضامین برای آثار بعدی خودشان می تواند محل توجه باشد.

شورجه با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر رئیس جنبش کشورهای عدم متعهد است ادامه داد: در واقع ایران سه سال ریاست این کشورها را برعهده دارد  و فرصت بسیار خوبی است تا تعاملات جدی با کشورهای اسلامی و غیرمتعهد داشته باشیم تا بتوانیم آثار یکدیگر را در کشورهای یکدیگر حمایت و عرضه کنیم ومردم این کشورها بتوانند از طریق سینما با اندیشه یکدیگر خصوصا کشورهای اسلامی آشنا شوند.

وی تصریح کرد: متاسفانه کشورهای غربی جبهه متحدی علیه کشورهای اسلامی تشکیل دادند و ما کشورهای اسلامی هم می‌توانیم از طریق آرمان‌های اسلامی مان یک جبهه فرهنگی تشکیل دهیم، البته نه برای تخاصم و جنگ بلکه برای عرضه تفکرات واقعی و راستین خودمان. همچنین برای اسلام عزیز و ناب که متاسفانه  به صورت تبلیغات بدی توسط غرب نمایش داده می‌شود. باید جهان بینی خودمان  را از طریق آثار سینمایی به مردم دنیا عرضه کنیم تا خود آنها حقیقت را انتخاب کنند.