مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران از تدوین دستور العمل جدید ساماندهی متکدیان خبر داد و گفت: ساماندهی و توانمند ساختن نیازمندان واقعی در کف خیابانها زمینه ساز شناسایی باندهای تکدی گری حرفه ای در پایتخت است.

محمدعلی عرفان منش، مشاور استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که برای افزایش مسئولیت سازمانها در بحث ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی باید ظرفیت آنها را نیز افزایش داد گفت: جمع آوری تمامی آسیب دیدگان اجتماعی که در اجلاس نم اتفاق افتاد نتیجه یک همدلی و بسیج امکانات نهادهای مختلف بود که نشان می داد دستگاه های متولی توان لازم را برای اقدامات ضربتی دارند اما این وظایف باید تداوم داشته باشد که برای تحقق این خواست ظرفیت های جدید در دستگاهها ایجاد شود.

*ایجاد ستاد دائمی جمع آوری آسیب دیدگان اجتماعی

وی با اشاره به این که ستادی که برای ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی از سطح پایتخت در ایام اجلاس نم تشکیل شد به ستاد دائمی تبدیل شده است گفت: در آن زمان این ستاد هر روز جلسه داشت اما پس از دائمی شدن آن هفته ای یک تا دو جلسه در هفته با حضور نمایندگان تمامی نهادهای مسئول از جمله شهرداری و کمیته امداد و.. . تشکیل جلسه خواهیم داد.

مشاور استاندار تهران با تاکید بر لزوم ایجاد ظرفیتهای جدید در دستگاههای متولی گفت: بهزیستی استان تهران با امکانات و اعتبارات موجود نمی تواند مسئولیت های جدید را به خوبی انجام دهد. کمیته امداد هم نیازمند ظرفیتهای جدید برای تحویل گرفتن جوامع هدفش است.

عرفان منش اضافه کرد: بهزیستی اعتبار و مرکز نگهداری کم دارد و باید در این زمینه حمایتهای لازم از این سازمان انجام شود .

*ایجاد شبکه ساماندهی متکدیان

مشاور استاندار تهران با بیان این که کمیته امداد قرار است طرحی را تهیه کند که بر اساس آن از توان و پتانسیل موسسات خیریه بر ای ساماندهی متکدیان استفاده شود گفت: با کمک موسسات خیریه می توان بحث تکدی گری را ریشه کن کرد در غیر این صورت با جمع اروی گدایان و انتقال آنان به گرمخانه ها نمی توان این موضوع را ریشه کن کرد.

وی ادامه داد: این موسسات خیریه باید شبکه هایی ساماندهی ایجاد کنند و دولت نیز در صورت توان با اعتبارات دولتی از این شبکه ها حمایت کند زیرا با شناسایی و توانمندی نیازمندان واقعی و حفظ کرامت آنها می توان گدا پروری را در کشور ریشه کن کرد.

*راهکار شناسایی باندهای حرفه ای تکدی گری در پایتخت / ورود اوقاف به آسیبهای اجتماعی

مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران با تاکید بر وجود باندهای حرفه ای تکدی گری در پایتخت گفت: زمانی این باندها شناسایی می شوند که نیازمندهای واقعی تحت پوشش قرار بگیرند .

وی با اشاره به استفاده از پتانسیل اوقاف برای ساماندهی اسیب دیدگان اجتماعی خبر داد و گفت: نیت اصلی وقف کنندگان کمک به نیازمندان است و می توان در ایجاد این شبکه از ظرفیت اوقاف نیز استفاده کرد.

به گفته مشاور استاندار تهران می توان با ایجاد این شبکه از پراکنده کاری،موازیکاری و استفاده یک نفر از منابع مختلف و.. جلوگیری کرد.

*به روز رسانی دستورالعمل ساماندهی متکدیان / پر کردن خلا های قانونی ساماندهی متدکدیان

عرفان منش با تاکید بر این که برای ساماندهی متکدیان و آسیب دیدگان نباید زمان را از دست داد گفت: برخی از کارها نیازمند قوانین و مقررات جدید است که متاسفانه آیین نامه اجرایی ساماندهی متدکیان مربوط به سال 78 است که هنوز به روز نشده است.

وی ادامه داد: آیین نامه جدیدی در این رابطه تدوین شده است که ستاد ملی در حال بررسی آن است. اما به روز رسانی قوانین از الزامات این کار این کار است که اگر نیاز به طرح باشد مجلس در قالب طرح باید به آن ورود پیدا کند یا به صورت لایحه از سوی دولت مطرح شود. ما باید مشکلات قانونی در این زمینه را حل کنیم تا بتوان همانند اجلاس نم این مشکل حل شود.

مشاور استاندار تهران خاطرنشان کرد: این دستو العمل می تواند مشکلات و خلاهای قانونی را تا حد زیادی حل کند و در سطح تصویب در هیات وزیران است.

*نقش محوری شهرداریها در جمع آوری و اسکان متکدیان

مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران در خصوص تفاوت های آیی نامه جدید با آیین نامه 13 سال قبل گفت: در آیین نامه جدید تکالیف هر نهاد به صورت شفاف مشخص شده است و همین مشخص شدن تکالیف بسیاری از مشکلات را حل می کند .
وی افزود: آیین نامه جدید نقش هر نهاد و جامعه هدفشان رامشخص کرده همچنین محل تامین بودجه این وظایف جدید و... شفاف بیان شده است .

مشاور استاندار با بیان این که در این آیین نامه نقش شهرداری ها پررنگ تر از گذشته است گفت: در آیین نامه جدید شهرداریهایی که بالای 500 هزار نفر جمعیت دارند نقش نگهداری و جمع اروی متکدیان را دارند هر چند در آیین نامه قبلی نیز وظیفه ایجاد مراکز نگهداری با شهرداری بود و تنها انتخاب مسئول این مراکز با فرمانداریها بود.

* متولی درمان آسیب دیدگان اجتماعی دانشگاه های علوم پزشکی

عرفان منش در پاسخ به این پرسش که متولی درمان آسیب دیدگان اجتماعی چه نهاد و سازمانی است گفت: مسئولیت درمان آسیبدیدگان اجتماعی و در راه ماندگان با مراکز دانشگاهی علوم پزشکی و مراکز بیمارستانی است. بر اساس مصوبات ستاد این مراکز مکلف شده اند هزینه درمان آسیب دیدگان اجتماعی را در بودجه سنواتی خود پیش بینی کنند.