یزد - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی یزد با اشاره به وضعیت نامطلوب منابع خاکی در بسیاری از مناطق کشور گفت: 24 میلیون از اراضی مرتعی کشور دارای پوشش خاکی ضعیف هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، جلال سالم در نخستین همایش خاک در دانشکده کشاورزی یزد، استفاده مطلوب از غذا بزرگترین و مهمترین کاری است که باید انجام شود و در حال حاضر با توجه تغییر کاربری اراضی کشاورزی تهیه مواد غذایی مردم جهان با مشکل مواجه می شود.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت سوخت همچنین تبدیل ذرت به سوخت اتانول، وضعیت تولید غذا در جهان کاهش دارد که همین مورد تهیه مواد غذایی مردم جهان را با مشکل مواجه می کند.

سالم عنوان کرد: با توجه به اینکه جمعیت جهان افزایش یافته است اراضی کشاورزی رو به کاهش است و این موضوع نیز امنیت غذایی را در کشورها در مخاطره قرار داده است به طوری که 17درصد از اراضی بدون هیچ محدودیتی قابلیت کشت دارند و 24 میلیون هکتار از اراضی مرتعی نیز پوشش خاک ضعیفی دارد ضمن اینکه تغییر کاربری اراضی بسیاری از قابلیت های آن را رو به ضعف برده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر از نظر امنیت غذایی بیش از یک میلیارد انسان از سوء تغذیه رنج می برند و افزایش قیمت غذا و سوخت، تغییر کاربری اراضی و فرسایش خاک مانع از کاهش این آمار در جهان  است.

سالم ادامه داد: مناطق زیادی در کشور دچار کمبود باران هستند و با توجه به اینکه تبخیر بیش از بارندگی است مشکل کمبود آب را جدی تر می کند و کیفیت آب نیز به سمت شور شدن پیش می رود و همه این فاکتورها در امنیت غذایی موثر است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر شاخص فقر مطلق در کشور ما بسیار کاهش داشته است و امنیت غذایی خانواده های روستایی از 89 درصد به 91 درصد رشد داشته است و امنیت غذایی خانواده های شهری نیز بیش از 90 درصد برآورد شده است ضمن اینکه در تعیین امنیت غذایی از شاخص های فائو استفاده می شود.

سالم بیان کرد: شاخص های کلی امنیت غذایی در سطح ملی از نظر واردات، عرضه، تولید همچنین نرخ وابستگی به واردات، تغییرات اقتصادی و سیاسی ... بررسی می شود.