یک کارشناس اقتصاد انرژی با تاکید بر اینکه عربستان سعودی همواره قصد استفاده ابزاری از اوپک دارد این کشور را شایسته دبیرکلی اوپک ندانست و تاکید کرد: با این وجود دیپلماسی ایران هم در اوپک قوی نیست.

محمود خاقانی در گفتگو با مهر، درباره انتخاب دبیر کل جدید اوپک در آستانه برگزاری یکصد و شصت و دومین اجلاس وزرای نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت با بیان اینکه در حال حاضر دیپلماسی ایران در اوپک ضعیف است، تصریح کرد: بر این اساس در برخی از مذاکرات و لابی ها تیم دیپلماتیک ایران در امور اوپک قوی عمل نمی کند.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه از مدت ها قبل چندین کشور غربی برای کاهش شانس ایران به منظور احراز دبیرکلی اوپک یک جنگ روانی را آغاز کرده اند تصریح کرد: اما متاسفانه مسئولان ایرانی اوپک نتوانستند به این جوسازی ها و جنگ روانی دشمن پاسخ دهند و آن را خنثی کنند.

وی با تاکید بر اینکه عربستان سعودی در سال 1975 با همکاری آمریکا اعضای اوپک را مجبور کرد که برای مبادلات و فروش نفت خود از ارز دلار استفاده کنند، ا ظهار داشت: در حال حاضر دلار یک ارز سیاسی بوده و این در حالیست که نفت باید یک ابزار غیر سیاسی در مبادلات انرژی جهان باشد.

خاقانی با یادآوری اینکه ایران باید برای احراز دبیرکلی اوپک بر تامین مطمئن و پایدار امنیت انرژی و نفت جهان تاکید داشته باشد، تاکید کرد: با وجود افزایش جنگ روانی علیه صنعت نفت کشور نباید برای انتخابات دبیر کلی اوپک یک کاندیدای از پیش بازنده باشیم.

این کارشناس ااقتصاد انرژی با اعلام اینکه هم اکنون ایران دارای حامیانی در سطح کشورهای عضو اوپک است، تبیین کرد: تاکنون مدیریت ضعیف و عدم بکارگیری دیپلماسی کارآمد منجر به شکست هایی در مجمع کشورهای صادر کننده گاز همچون از دست دادن دبیرکل، نوع تدوین اساسنامه، تعیین مقر دبیرخانه و میزبانی برگزاری اجلاس سران گاز نصیب کشور شده است.

خاقانی در پایان با بیان اینکه عربستان سعودی صادر کرده است در سال های اخیر که همواره از اوپک به عنوان یک ابراز سیاسی استفاده کند خاطر نشان کرد: واگذاری دبیر کلی اوپک به عربستان سعودی در نهایت منجر به افزایش فعالیت های سیاسی در مجموعه اوپک خواهد شد.

به گزارش مهر، در آستانه برگزاری یکصد و شصت و یکمین اجلاس اوپک، اکوادر به عنوان یکی از سه رقیب ایران برای احراز دبیرکلی اوپک کنار گذاشته شد.

انصراف نماینده اکوادور از نامزدی دبیرکلی اوپک باعث می‌شود که سه نامزد ایران، عربستان و عراق برای رسیدن به این سمت باقی بمانند.
 
اکوادور که ویلسون پاستور وزیر نفت خود را برای دبیرکلی اوپک نامزده کرده بود روزانه تنها 500 هزار بشکه نفت تولید می‌کند که این رقم در مقایسه با تولید کشورهای منطقه خاورمیانه بسیار کمتر است.
 
پاستور هنگام اعلام انصراف خود از نامزدی دبیرکلی اوپک گفت، با توجه به نقش حاشیه ای اکوادور در تولید نفت اوپک، شانس وی برای رسیدن به این سمت بسیار کم بوده است.
 
عربستان مجید منیف نماینده سابق خود در هیات رییسه اوپک را نامزد این سمت کرده و از ایران غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت و از عراق ثمیر غضبان وزیر سابق نفت این کشور نامزد این سمت هستند.
 
اگر اوپک نتواند در مورد انتخاب دبیرکل بعدی خود به توافق برسد می‌تواند از عبدالله بدری دبیر کل کنونی اوپک بخواهد که در این سمت باقی بماند تا تلاش‌ها برای پیدا کردن جانشین وی ادامه پیدا کند یا اینکه از کویت به عنوان رییس دوره‌ای اوپک در سال آینده درخواست شود که مسئولیت دبیرخانه وین را بر عهده بگیرد.