خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: اهمیت سرمایه اجتماعی تا آنجاست که به عنوان ثروت نامرئی یک کشور یاد می‏شود و از رهگذر این سرمایه حیاتی است که انسجام، اعتماد متقابل و احساس اطمینان و همبستگی در جامعه فراهم می‎شود.

یکی از سرمایه‏های مهم در هر جامعه‏ای که از مؤلفه‎های اساسی و مؤثر در توسعه و ثبات آن کشور محسوب می‏شود، سرمایه اجتماعی است؛ سرمایه‏ای که زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک کشور است. اهمیت این سرمایه تا آنجاست که به عنوان ثروت نامرئی یک کشور یاد می‏شود و از رهگذر این سرمایه حیاتی است که انسجام، اعتماد متقابل و احساس اطمینان و همبستگی در جامعه فراهم می‎شود.

سرمایه اجتماعی با کارکردش تعریف می‏شود. سرمایه اجتماعی، شامل انواع گوناگونی است که دو ویژگی مشترک دارند: همه آنها شامل جنبه‏ای از یک ساخت اجتماعی هستند و کنش‏های معین افرادی را که در درون ساختار هستند، تسهیل می‎کنند.

سرمایه اجتماعی که در تسهیل کنش‎هایی ارزشمند است، ممکن است برای کنش‎های دیگر بی فایده یا حتی زیانبار باشد. سرمایه اجتماعی نه در افراد و نه در ابزار فیزیکی تولید قرار دارد. سرمایه اجتماعی را می‎توان حاصل پدیده‎هایی در یک سیستم اجتماعی دانست که عبارتند از: اعتماد متقابل، تعامل اجتماعی متقابل، گروه‏های اجتماعی، احساس هویت جمعی و گروهی و احساس وجود تصویری مشترک از آینده کار گروهی.


 

کتاب حاضر از مجموعه مقالات زیر تشکیل شده است:
بررسی میزان سرمایه اجتماعی در شهر تهران نوشته حمید پور یوسفی و جمیله فدوی، فضاهای عمومی شهری و زندگی اجتماعی، به قلم مجتبی رفیعیان و هادی محمود نژاد، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با بهره وری نیروی انسانی(مطالعه موردی: بانک ملی شهرستان خرم آباد-1386) تحقیقی از امین رحیمی کیا و فاطمه محمدی پور، سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار روستایی نگارش سروش فتحی و احمدرضا عبدالله نژاد فراهانی، شناسایی مؤلفه‏های اصلی سرمایه اجتماعی در نظام آموزش عالی کشور نوشته هادی رزاقی شیر سوار، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعه منابع انسانی استان لرستان به قلم مهری دارایی و بررسی نقش سرمایه اجتماعی در کاهش جرم و جنایت در شهرستان خرم آباد پژوهشی از محمد تقی اکبری.

پژوهشنامه "مدیریت و سرمایه اجتماعی" قسمت دوم تحقیقی است از سوی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام که به کوشش حمید شفیع زاده در تابستان امسال در 151 صفحه منتشر شده است.