بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل بازرسی خراسان شمالی از ورود این نهاد به مسئله توزیع ناعادلانه آگهی های دولتی در بین نشریات این استان به منظور رفع این مشکل خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام موسی فتوحی صبح دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران، عنوان کرد: مسئله توزیع ناعادلانه آگهی های دولتی در بین نشریات خراسان شمالی پیش از این در اداره کل بازرسی استان مطرح شده اما این دستگاه تاکنون برای رفع این معضل ورود کارشناسانه ای انجام نداده است.

وی با تاکید بر هم اندیشی مدیران نشریات محلی برای رفع این مشکل، از برگزاری نشست اختصاصی با مدیران نشریات محلی خراسان شمالی خبر داد.

حجت الاسلام فتوحی اظهار داشت: اداره کل بازرسی خراسان شمالی با آمادگی و توان کامل، به این مسئله ورود پیدا می کند و با هر گونه بی عدالتی  و تخلف در این زمینه برخورد قاطع خواهد کرد.

به گفته وی همان گونه که پیش از این با راه اندازی دفتر تقسیم اسناد، مشکل موجود در زمینه فعالیت دفاتر اسناد رسمی مرتفع شد، در این حوزه نیز می بایست تقسیم آگهی های دولتی مطابق با قوانین و دستورالعمل های موجود انجام شود.

مدیرکل بازرسی خراسان شمالی تصریح کرد: نشست مشترک اداره کل بازرسی و مدیران نشریات استانی اوایل دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد و در این نشست مشکلات توزیع آگهی‌های دولتی بررسی و برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر در خراسان شمالی برخلاف قانون توزیع آگهی های دولتی، این آگهی ها بدون نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد و برخی از ادارات، شرکت ها و نهادهای دولتی، بدون توجه به قانون  به طور مستقیم آگهی های خود را در اختیار برخی نشریات مورد نظر خود قرار می دهند.

این مسئله سبب شده تا برخی از مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی با استفاده از روابط خاص و یا جهت گیری های سیاسی، اقدام به توزیع ناعادلانه آگهی ها و در برخی موارد سوء استفاده های مالی کنند.

همچنین ادامه این روند موجب شده که برخی از نشریات طی دو سال اخیر با بدهی های کلان اقتصادی مواجه شده و یا بعضا تعطیل و یا با انتشار نامنظم به کار خود ادامه دهند.

اخبار موثق حاکی از این است که تعامل غیر قانونی برخی از دستگاههای اجرایی و شرکت های دولتی با بعضی از مدیران نشریات در خصوص جذب آگهی همچنین موجب شده است تا استقلال نشریات زیر سئوال رفته و نشریه در راستای قدردانی از این ارتباط نادرست، از انتشاراخبار منفی دستگاه مورد نظر خودداری و یا به تعریف و تمجید از دستگاه بپردازد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، توزیع آگهی های دولتی به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و دستگاههای دولتی موظف شده اند تا هرگونه آگهی مزایده، مناقصه، فراخوان و ... را بدون ذکر نام نشریه به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها ارسال کنند و اداره مذکور می بایست نسبت به توزیع عادلانه آگهی ها بر اساس ارزش ریالی و نه تعداد آگهی، در بین نشریات اقدام کند.

استمرار روند ناعادلانه توزیع آگهی ها بیشتر به دلیل بی توجهی دستگاههای اجرایی و عدم توانایی برخورد قانونی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی صورت می گیرد.

هم اکنون دو روزنامه و چهار هفته نامه  با مجوز انتشار سه، دو و یک شماره در هفته در خراسان شمالی منتشر می شود.