سمنان-خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: در یک هفته گذشته 3 گونه از گربه سانان ایران در زیستگاه ها و مناطق حفاظت شده استان توسط محیط بانان این مناطق مشاهده و ثبت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ظهرابی صبح چهارشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در محل اداره کل محیط زیست استان سمنان گفت: طی یک هفته گذشته یک قلاده گربه شنی در پارک ملی کویر، یک قلاده گربه سیاهگوش در منطقه حفاظت شده پرور واقع در جنگل رودبارک و یک قلاده گربه کاراکال در مزرعه محمد آباد دامغان توسط محیط بانان مشاهده و به ثبت رسیده است.

مشاهده گربه سانان دلگرمی برای حافظان طبیعت

وی با اشاره به اینکه مشاهده این گربه سانان بسیار با اهمیت و دلگرم کننده برای حافظان طبیعت، محققان و علاقه مندان به تنوع زیستی به حساب می آید، اظهار داشت: در گذشته بطور کلی 10 گونه از گربه سانان در طبیعت ایران شناسایی شده بود که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، تعداد گربه سانان ایرانی به 8 گونه رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر گونه های ارزشمندی در زیستگاه های استان سمنان زیست می‌کنند.

حضور گونه های مختلف حیوانی در پارک ملی کویر و ذخیره‌گاه زیست کره خارتوران

ظهرابی با اشاره به ظرفیت بالای پارک ملی کویر استان سمنان، گفت: این پارک با مساحت 400 هزار هکتار و چهار واحد محیط بانی در 50 کیلومتری جنوب غربی تهران واقع است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با اشاره به اینکه این منطقه یک زیستگاه غنی از نظر تنوع زیستی در کشور است، اظهار داشت: گونه‌های حیوانی منطقه را جیبر، آهو، قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی، کفتار، پلنگ، گرگ و گونه‌های نادر گربه‌سانان کوچک از جمله گربه شنی و کاراکال است.

احیا و تکثیر گورخر در قالب احداث یک مرکز تحقیقاتی

وی همچنین با بیان اینکه خارتوارن یکی از مهمترین و ارزشمندترین مناطق ویژه تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست است افزود: این مجموعه تقریبا تمامی گونه‌های جانداران صحرایی ایران از جمله جیبر، آهو، قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی، کفتار، پلنگ، گرگ، یوزپلنگ را پناه می‌‌دهد.

 ظهرابی با اشاره به مصوبات دور سوم سفرهای استانی هیئت دولت نیز افزود: احیا و تکثیر گورخر در قالب احداث یک مرکز تحقیقاتی به مساحت 700 هکتار یکی از این مصوبات است که حدود 350 میلیون تومان برای آن هزینه شده و کار فنس کشی اطراف آن نیز به پایان رسیده است.

اجرای پروژه ردیابی یوزپلنگ آسیایی در منطقه توران استان سمنان

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با اشاره به اینکه این اداره کل برنامه های حفاظتی و مدیریتی ویژه ای را برای حفاظت از گربه سانان استان اجرا کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر پروژه ردیابی یوزپلنگ آسیای را در منطقه توران با استفاده از دوربین های تله ای در دست اجرا دارد.

وی در ادامه به پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اشاره کرد و گفت: این هم یکی دیگر از پروژهای بزرگ استان است که اعتبار خوبی برای این پروژه تخصیص داده شد و در راستای تجهیز پاسگاه های محیط بانی‌ها و تامین امکانات و تجهیرات حفاظتی هزینه شد.

یوزپلنگ آسیایی از گونه های درمعرض تهدید انقراض

وی گفت: یوزپلنگ آسیایی جزو گونه های درمعرض تهدید جهانی محسوب می شود و با حمایت های که صورت گرفته مشاهدات نشان می دهد که جمعیت این گونه در سنوات گذشته رو به بهبود است به طوری که در سال 1390 حدود 34 قلاده از این گونه در زیستگاه های استان سمنان مشاهده شده است که از این تعداد بخش عمده ای یوزپلنگ های جوان بودند.

ظهرابی تصریح کرد: گونه یوزپلنگ آسیایی در حال حاضر در زیستگاه های استان های سمنان، یزد و خراسان زیست می کنند.

استان سمنان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در کشور

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه این استان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در کشور گفت: این باعث می‌شود که فشار بر این گونه جانوری برای انقراض بسیار زیاد باشد و به همین دلیل مدیریت و حفاظت از آن دارای حساسیت ویژه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، یک پروژه و برنامه‌ای را با مشارکت سازمان‌های بین‌المللی تحت عنوان حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تعریف کرده است افزود: این مکان با تزریق امکاناتی از قبیل نیرو و دانش فنی به استان‌هایی که  بتواند از انقراض این گونه حیوانی جلوگیری کند حمایت می کند.