آخرین وضعیت پرونده فساد بزرگ بانکی، توضیح درباره مرخصی مشاور رئیس جمهور، فائزه هاشمی و سعید تاجیک و بررسی فیلم من مادر هستم در کمیسیون اصل 90 مجلس داغ ترن خبرهای قضایی این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته جاری اخبار قضایی با خبرهای داغی از زندان اوین، اخلالگران ارزی، آمارهای قتل و پرونده های مهم قضایی سر تیتر رسانه های کشور بود.

فیلم "من مادر هستم" روی میز کمیسیون اصل 90

در ابتدای هفته مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس بود که اعلام کرد: بررسی شکواییه برخی موسسات فرهنگی از فیلم «من مادر هستم» موجب شده تا یک تیم تحقیقاتی متشکل از کارشناسان فرهنگی، هنری و حقوقی این موضوع را بررسی کنند.

قتل 500 نفر با سلاح سرد در سال 91

در این هفته سازمان پزشکی قانونی کشور هم اعلام کرد: در هفت ماهه امسال 500 تن بر اثر اصابت سلاح‌سرد جان باختند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی‌های سلاح‌سرد 559 تن بود، 10.6 درصد کاهش یافت. که از کل فوتی‌های سلاح‌سرد 397 مرد و 103 زن بودند که همچنین در این مدت بیشترین تعداد فوتی‌های ناشی از اصابت سلاح‌سرد با 85 مورد در خردادماه و کمترین آن با 47 مورد در تیر ماه ثبت شد.
 
 
این تنها تصویر منتشر شده در سایتها است که می گویند جمشید بسم الله است. به گفته دادستان تهران روی صندلی می ایستد و به نام خدا ارز خرید و فروش می کند و به این لقب شهره شده است. هفته گذشته روزنامه آرمان نوشت این فرد آزاد شده ولی دادستان تهران تکذیب کرده است.
 
قاضی سراج: 7 حکم حبس و جریمه برای متهمان مرحله دوم دادگاه فساد بزرگ بانکی
 
در روزهای آخر هفته مراسم تحلیف و ورود 50 قاضی جوان در قوه قضائیه  برگزار شد که در حاشیه این مراسم قاضی ناصر سراج در رابطه با مرحله دوم رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی گفت: تعداد متهمان این پرونده حدود 200 نفر هستند و در این پرونده به اتهامات همه آنهایی که شما به دنبال‌شان هستید رسیدگی می‌شود. دادگاه‌ها علنی است و دیوان عالی کشور تا یک ماه آینده در مورد رای مرحله اول رسیدگی به پرونده بزرگ فساد مالی نظر خواهد داد. همچنین در مرحله دوم دادگاه تاکنون 7 حکم صادر شده که بیشتر جریمه و حبس است.
 
نتایج آزمون وکالت 3 دی ماه اعلام می شود
 
علی مندنی‌پوررئیس اسکودا که به تازگی با پرونده شاکیان آزمون وکالت سال 90 دست و پنجه نرم می کند اعلام کرد: نتایج آزمون وکالت 91 در روز یک‌شنبه، سوم دی‌ماه سال جاری همزمان در سایت سنجش و اسکودا منتشر خواهد شد.
 
پاسخهای دادستان تهران به سوالات خبرنگاران
 
همچنین در هفته جاری عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ارشاد به سوالات خبرنگاران  پاسخ داد.  
 
جعفری‌دولت‌آبادی در مورد پرونده اخلال‌گران ارزی بیان کرد: برای پانزده فقره از پرونده‌های اخلال‌گران ارزی کیفرخواست صادر شده اما به دلیل اینکه برخی از استعلامات مربوط به مراجع اقتصادی بوده منتظر پاسخ هستیم. تحقیقات بسیار خوب انجام شد و به زودی این پرونده‌ها به دادگاه می‌رود.
 
  • در پرونده ستار بهشتی 3 مامور دستگیر شدند و تحقیقات ادامه دارد
  • پرونده قتل در خیابان شهید مدنی در حال تحقیق/ گروهی پزشک می گویند متهم دیوانه بوده و برخی می گویند سالم
  • 45 اخلال گر ارزی دستگیر و به تدریج کیفرخواست آنها صادر می شود
  • جمشید بسم الله لقب یک متهم در بازار ارز است که در بازداشت به سر می برد
  • بازداشت مهدی هاشمی تمدید شد
  • جیرانی در شعبه 9 دادسرای فرهنگ و رسانه پرونده دارد
  • کفاشیان با قید وثیقه آزاد است

جوانفکر و فائزه درخواست مرخصی نداده ولی تاجیک به مرخصی رفت

از دادستان تهران در خصوص اینکه فائزه هاشمی گفته است من از مرخصی استفاده نمی کنم گفت: زندانیان می توانند بر اساس قوانین زندان درخواست مرخصی کنند و ایشان استفاده نکرده است. سعید تاجیک به مرخصی رفته و جوانفکر هم هنوز درخواست مرخصی نداده است.

18 کیفرخواست برای مقامات آمریکایی

هر چند معاون اول قوه قضائیه به دلیل وجود سخنگو دیگر تمایلی به گفتگو با خبرنگاران ندارد ولی این بار در حاشیه یک مراسم در جمع خبرنگاران از تنظیم ادعانامه و صدور کیفرخواست علیه 18 نفر از مقامات آمریکایی از سوی ایران به دلیل ارتکاب جنایات علیه بشریت خبر داد.