مجلدات مجموعه «مقالات تقی‌زاده» شامل آثار و مقالات سیدحسن تقی‌زاده در انتظار مجوز چاپ از وزارت ارشاد هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مقالات تقی‌زاده نام مجموعه‌ای از آثار و مطالب سیدحسن تقی‌زاده، چهره سیاسی و پژوهشی تاریخ معاصر ایران است که از مدت‌ها پیش توسط زنده‌یاد ایرج افشار گردآوری و چند جلد از آن نیز منتشر شد، اما انتشار باقی مجلدات آن تا سال‌ها به تاخیر افتاد.

این مجموعه قرار بوده در 22 جلد منتشر شود که 10 جلد از آن به انتشار رسید و چاپ باقی مجلدات آن به تاخیر افتاد. ایرج افشار فعالیت گردآوری و تدوین مجلدات دیگر این مجموعه را در دستور کار داشت که به دلیل بیماری و پس از آن درگذشتش از انجام این کار باز ماند. چندی پیش میلاد عظیمی، محقق و پژوهشگر در گفتگو با مهر عنوان کرد به دلیل بیماری افشار، انجام کارهای این مجموعه به وی محول شده است.

زنده‌یاد افشار بعد از درگذشت تقی‌زاده، دست‌نوشته‌ها، مقالات و یادداشت‌های او در زمینه مسائل سیاسی، اجتماعی و ادبی که در مجلات و مطبوعات منتشر شده بودند و بعضا با مداد روی قسمت‌های نه چندان مرغوب کاغذ و ناخوانا بودند، گردآوری کرد که این کار تا پیش از بیماری افشار ادامه پیدا کرد.

پس از انتشار 10 جلد از این مجموعه توسط نشر جوانه توس، 2 جلد بعدی آن مجوز نگرفتند و در فرآیند انتشار کتاب‌های این مجموعه وقفه افتاد، اما در حال حاضر، این ناشر مجلدات بعدی را به ارشاد فرستاده و در انتظار اخذ مجوز چاپ این کتاب‌هاست.

«تحقیقات و نوشته‌های تاریخی»، «شرق‌شناسی‌ها، سرگذشت‌ها، کتاب‌ها»، «زبان و فرهنگ و تعلیم و تربیت»، «جوهر تاریخ و مباحث اجتماعی و مدنی»، «تاریخ، اجتماع، سیاست (به انضمام تاریخ مختصر مجلس ملی ایران)»، «تحقیقات ایرانی (به زبانه‌های اروپایی)»، «نوشته‌های سیاسی (به زبان‌های اروپایی)»، «نوشته‌های پراکنده و چاپ‌نشده (به زبان‌های اروپایی)»، «نوشته‌های دیگر (به انضمام «از پرویز تا چنگیز» و «مانی و دین او») و«گاهشماری در ایران» عنوان مجلدات اول تا دهم این مجموعه هستند که پیش از انقلاب به همت ایرج افشار منتشر شدند.