بوشهر - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر گفت: به منظور افزایش راندمان آبیاری در شبکه‌های آبیاری استان بوشهر، کانال های آبیاری لایروبی و نسبت به بتنی کردن آنها اقدام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مهدی موسوی جمعه شب در نشست خبری با تاکید بر ضرورت مصرف بهینه آب، بیان داشت: کشاورزان در مصرف بهینه آب نقش مهمی را ایفا می‌کنند و از ایشان می‌خواهیم در مصرف بهینه آب و... با ما همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند.

وی گفت: آب‌بها یکی از مهم‌ترین منابع مالی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر به‌منظور ارائه خدمات مطلوب و کارآمد به کشاورزان است و انتظار داریم کشاورزان با پرداخت به‌موقع آب‌بهای خود این شرکت را در توسعه خدمات و فعالیت‌ها، یاری کنند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر ابراز داشت: از تمام توان و ظرفیت موجود برای رشد و اعتلای کشاورزی در استان استفاده می‌کنیم و امیدوار هستیم به اهداف مورد نظر برسیم.

تخریب یک کیلومتر از کانال اصلی شبکه آبیاری آبپخش بر اثر سیل

این مسئول با اشاره به تخریب یک کیلومتر از کانال اصلی شبکه آبیاری آبپخش بر اثر بارش‌‌های شدید پائیزی، ابراز داشت: در جریان بارش‌های شدید دهه اول آذرماه شاهد ورود روان‌آب‌های سطحی شهرهای آبپخش و سعدآباد به کانال اصلی شبکه آبیاری آبپخش بوده‌ایم و این مساله سبب تخریب قریب به یک کیلومتر از فضای این کانال شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهشکی استان بوشهر تصریح کرد: ظرفیت کانال اصلی شبکه آبیاری آبپخش 10 هزار و 500 لیتر بر ثانیه است و بر اثر ورود روان‌آب‌ها حجم آب ورودی به این کانال به بیش از 40 هزار لیتر بر ثانیه افزایش یافت که سبب تخریب بخشی از این کانال یک کیلومتری شد.

موسوی با اشاره به نگرانی کشاورزان از تخریب این کانال، یادآورشد: کشاورزان هیچگونه نگرانی و دغدغه‌ای در ارتباط با تخریب این کانال نداشته باشند، چون مسئولان ذی‌صلاح استانی با جدیت تمام ترمیم، نوسازی و بازسازی این کانال را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی در همین راستا افزود: با پیگیری‌هایی که پس از وقوع سیل صورت پذیرفته، هم‌اکنون پیمانکار مجرب و متخصص به‌منظور بازسازی کانال در منطقه مستقر شده و با مطلوب‌ترین کیفیت، بهترین شیوه اجرا و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد اتمام عملیات ترمیم این کانال خواهیم بود.

موسوی با بیان اینکه لایروبی کانال اصلی شبکه آبیاری آبپخش را شروع کرده‌ایم، اذعان داشت: بر اثر وقوع سیل شاهد انتقال اجسام و گل‌ و لای از مناطق حاشیه کانال و مناطق شهری به کانال اصلی شبکه آبیاری آبپخش بوده‌ایم و برای رفع این مشکل لایروبی این کانال از روز گذشته شروع شده است.

افزایش مکرر راندمان در شبکه‌های آبیاری استان

وی افزود: لایروبی کانال‌های آبیاری به دلیل افزایش کارایی، سرعت و راندمان انتقال آب از اهمیت بالایی برخوردار است و این شرکت در دوسال گذشته به‌طور مکرر اقدام به لایروبی کانال‌های آبیاری در نقاط مختلف استان کرده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر بیان داشت: به‌منظور پیگیری برای جبران خسارات وارد شده به شبکه‌های آبیاری پس از وقوع سیل سفری به پایتخت داشته و با معاون وزیر نیرو و مسئولان سازمان مدیریت منابع آب ایران دیدار داشته‌ایم.

موسوی خاطرنشان کرد: در سفر پایتخت جلسه‌ای با حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی، داشته و مذاکراتی پیرامون جذب اعتبارات عمرانی به‌منظور توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی این شهرستان و ارائه خدمات بیشتر به کشاورزان داشته‌ایم.

اجرای طرح مرمت و بازسازی ایستگاه پمپاژ کلل

موسوی با اشاره به میزان نخیلات تحت پوشش ایستگاه پمپاژ کلل، یادآور شد: این ایستگاه پمپاژ با دبی 510 لیتر بر ثانیه آبیاری 167 هزار اصله نخل در مناطق کلل، زیارت و بنار آبشیرین را انجام می‌دهد.

وی با بیان ویژگی‌های فنی ایستگاه پمپاژ کلل، گفت: ایستگاه پمپاژ کلل از سه الکتروپمپ با دبی 180 لیتر بر ثانیه و سه الکتروپمپ با دبی 150 لیتر بر ثانیه تشکیل شده است.

موسوی تصریح کرد: طرح مرمت و بازسازی ایستگاه پمپاژ کلل توسط یک تیم مجرب مهندسی صورت می‌پذیرد و در آینده نزدیک پس از اتمام عملیات تعمیر شاهد راه‌اندازی مجدد آن خواهیم بود.

وی به اهمیت لایروبی شبکه آبیاری تحت پوشش این ایستگاه پمپاژ اشاره کرد و گفت: بر اثر سیلابی که در آذرماه در دشتستان به وقوع پیوست، شاهد انباشت رسوبات در کانال آبیاری تحت پوشش این ایستگاه پمپاژ بودیم و عملیات لایروبی مربوط به آن در سال جاری اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهشکی استان بوشهر اذعان داشت: در دو سال اخیر اقدامات ارزشمندی به‌منظور توسعه زیرساخت‌های آبرسانی شاهد بوده‌ایم.

موسوی متذکر شد: افتتاح ایستگاه پمپاژ نخلستان با اعتبار 45 میلیارد ریال در شهرستان دشتستان از طرح‌های مهمی است که به‌منظور توسعه آبیاری در دشتستان صورت پذیرفته است.

وی اضافه کرد: شبکه آبیاری دالکی بیش از 8 هزار و 500 هکتار مساحت دارد و آب مورد نیاز 1.3 میلیون اصله نخل در شهرستان دشتستان از این طریق تامین می‌شود و احداث این ایستگاه نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه کشاورزی منطقه دارد.

نقش ایستگاه پمپاژ نخلستان در توزیع عادلانه آب رودخانه شاپور

موسوی گفت: ایستگاه پمپاژ نخلستان (حاج‌مهدی) در واقع به منظور رفع مشکلات کم‌آبی و توزیع مناسب و عادلانه آب بر رودخانه شاپور ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر با بیان اینکه ایستگاه پمپاژ نخلستان ظرفیت انتقال یک‌هزار لیتر آب در ثانیه به شبکه دالکی را دارد ابراز داشت: برای انتقال میزان آب یاد شده، 3.3 کیلومتر خط انتقال لوله با قطر 900 و هزار میلی‌متر به کانال حاج مهدی احداث شده است.

موسوی یادآورشد: این ایستگاه پمپاژ در طول سال بین هفت تا 9 ماه به فعالیت می‌پردازد و در طول زمستان شاهد خاموشی الکتروپمپ‌های این ایستگاه پمپاژ هستیم.

وی متذکر شد: شبکه آبیاری آبپخش یک میلیون و 200 هزار اصله نخل را تحت پوشش قرار داده و یکی از مناطق مهم استان در عرصه تولید خرما محسوب می‌شود.

موسوی بیان داشت: اجرای طرح پوشش بتنی کانال‌های آبیاری باعث بهبود وضعیت آبیاری اراضی کشاورزی و نخیلات می‌شود و از مزایای بتنی کردن کانال‌های انتقال آب می‌توان به افزایش راندمان انتقال آب و کاهش دور آبیاری اشاره کرد و در این راستا شاهد پوشش بتنی کانال دشتی و کانال سید ناصری در آبپخش بوده‌ایم.

اجرای طرح پوشش بتنی کانال آبیاری سید ناصری

وی با اشاره به مشخصات کانال دشتی، گفت: طول کانال دشتی چهار هزار و 400 متر است که یک‌هزار و 200 متر آن را کانال باکسی و بقیه را کانال "وی" شکل شامل می‌شود.

موسوی اذعان داشت: کانال آبیاری دشتی بالغ بر 150 هزار اصله نخل از نخیلات روستای دشتی اسماعیل‌خانی و بنار آزادگان را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این کانال با اعتبار بالغ بر چهار میلیارد و 160میلیون تومان در روستای دشتی احداث شده و نقش مهمی در توسعه کشاورزی منطقه آبپخش دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر بیان داشت: ارتفاع این کانال آبیاری نسبت به گذشته یک متر افزایش یافته که افزایش حجم آب در این شبکه آبیاری را به دنبال دارد و دبی انتقال آب آن سه هزار لیتر بر ثانیه است.

موسوی اجرای طرح پوشش بتنی کانال آبیاری سید ناصری آبپخش را یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کشاورزان آبپخشی دانست و افزود: با پیگیری‌های شرکت آب‌منطقه‌ای استان بوشهر و شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر، طرح پوشش بتنی کانال آبیاری سید ناصری آبپخش با اعتبار 12 میلیارد ریال اجرایی شده است.

وی ادامه داد: طول این کانال آبیاری سید ناصری بیش از دو هزار و 400 متر است و بالغ بر 27 هزار اصله نخل را تحت پوشش قرار می‌دهد.