شیروان - خبرگزاری مهر: با وجود اجرای انواع طرح های مبارزه با تکدی گری در شیروان هنوز در بسیاری از اماکن و مراکز شهری دست های بی شماری به سمت رهگذران دراز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تکدی گری که به صورت عامیانه به آن گدایی نیزمی گویند، امروزه در سطح جوامع بشری به گونه ای شده که متاسفانه گستره وسیع سنی را در بر گرفته است و جامعه شاهد حضور و فعالیت متکدیانی از سنین کودکی تا کهنسالی و در مکان های مختلف عمومی است.

در کشورهای جهان سوم، تکدی گری پدیده رایجی است و گاه آن چنان وسعت دارد که افراد جامعه، آن را به عنوان شکلی از زندگی اجتماعی پذیرفته و به آن تن داده اند و ایران نیز از این پدیده دور نمانده است.

به تحقیق می توان گفت منشا بسیاری از رفتارها و ناهنجاری ها و انجام امور خلاف و حتی انواع فسادهای اخلاقی از همین پدیده ی تکدی گری حاصل می شوند و مشاغل متعدد، متنوع، غیر قانونی و غیر مولد را در اجتماع بسط می دهند.

تکدی گری امروزه با شیوه و پوشش های مختلفی همچون دراویش، دعا نویسان، کولی ها و سوء استفاده از نام اماکن مذهبی، نشان دادن نسخه، نداشتن کرایه خودرو و...انجام می گیرد و این در حالی است که بسیاری از متکدیان نیز نقص عضو دارند و به دلیل عدم حمایت نهاد های حمایتی به سمت تکدی گری می روند.

تکدی گری در امکان مذهبی
 
در حال حاضر در شهرستان 160 هزار نفری شیروان در مکانهایی همچون ایستگاه های CNG، پمپ های بنزین، چهار راه شهریار، چهار راه حکیم، راسته بازار و هر مکانی که تجمع یا ترافیکی وجود داشته باشد قطعا حداقل یک متکدی در آنجا به چشم می خورد  که در این گونه موارد نقش نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد بیشتر احساس می شود.
 
اوج تجمع متکدیان شیروان در روزهای پنج شنبه و جمعه در محل های بهشت حمزه الرضا و جمعه بازار است.
 
اولین تصور هر شهروند از بهشت حمزه الرضا شیروان که محل دفن اموات محسوب می شود، چهره متکدیانی است که به صورت ردیفی در راهرو های آرامستان با ظاهری بسیار کثیف نشسته یا در حال گشت زنی هستند.
 
در بین این متکدیان به اصطلاح قرآن خوانهای زیادی وجود دارد که علی رغم داشتن سر و وضع نا مناسب، مردم جهت اقامه نماز و قرآن خوانی برای امواتشان به آنها پول می دهند.
 
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شیروان در این رابطه گفت: طبق مراجعات حضوری به این افراد مشخص شده که بسیاری از این افراد حتی سواد خواندن و نوشتن نیز ندارند و فقط اقدام به ظاهر سازی می کنند.
 
حجت الاسلام و المسلمین عظیم آسوده افزود: با توجه به اینکه تکدی گری یک پدیده ناپسند اجتماعی است و به نوعی باعث ترویج فرهنگ بیکاری در جامعه می شود، مکررا با متکدیان بهشت حمزه الرضا برخورد شده اما تا کنون این امر ناموفق بوده است.
 
وی اظهار داشت: عدم تعامل و هماهنگی بین ادارات مربوطه جهت رفع این معضل باعث افزایش تکدی گری در این مکان و شهرستان شده است.
 
حجت الاسلام آسوده بیان کرد: بارها برای تعدادی از متکدیان داخل آرامستان کار فراهم کرده ایم اما بعد از گذشت چند روز شاهد ترک کار از سوی آنان بوده ایم که بعد از جویا شدن علت، اعلام داشتند که درآمد تکدی گری خیلی بیشتر از مزد آنهاست.
 
وی گفت: تنها راه حل رفع این مشکل در حال حاضر عدم کمک مردم به این متکدیان است.
 
جمعه بازار پررونق تکدی گری
 
جمعه بازار شیروان نیز از مکان هایی است که متکدیان به انواع و اقسام گوناگون مشغول تکدی گری هستند.
 
متکدیان همگام با دست فروشان و چه بسا زودتر از آنان، که صبح زود جهت گرفتن مکان مناسب به خیابان استقلال(جمعه بازار) مراجعه می کنند در محل حضور دارند.
 
در بین متکدیان جمعه بازار یک متکدی معلول که دو پایش از زانو قطع شده و سر تعظیم در میان همهمه و رفت و آمد جمعیت فرود آورده نظر هر رهگذری را جهت کمک به خود جلب می کند.
 
یکی دیگر از متکدیان که ظاهرا وضعیت مناسب تری نسبت به بقیه دارد نشسته روی ویلچر و با حرکت در بین مردم مشغول وصف خصوصیات ائمه اطهار است.
 
زنی که بچه نوزاد خود را به پشتش بسته و دست کودک دیگری را در دست گرفته است با عبور از بین جمعیت مشغول تکدی گری است.
 
 
یکی از شهروندان شیروانی با اشاره به حضور متکدیان زیاد در معابر این شهر می گوید: بیشتر این افراد معتادانی هستند که از شهرها و روستاهای دیگر به شهر می آیند و آبروی شهر ما را برده اند!
 
محمد حسن پیرایش افزود: در حال حاضر اگر این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد و با متکدیان برخورد نشود قطعا شاهد افزایش روز افزون آنها خواهیم بود.
 
وی که خود را کارمند آموزش و پرورش معرفی می کند، تاکید کرد: نهادهای مربوطه باید با متکدیان همچون سایر شهرها برخورد نمایند و به مردم نیز اعلام شود تا از کمک به این افراد خودداری کنند.
 
پیرایش وجود متکدیان زیاد در یک منطقه را یک نوع ناهنجاری اجتماعی عنوان نمود و گفت: تا کنون شاهد اقدامی جدی از سوی مسئولین مربوطه در این رابطه نبوده ایم و این درصورتی است  که این سکوت به معنی تایید و ادامه کار متکدیان است.
 
یکی دیگر از شهروندان اظهار کرد: در حال حاضر تکدی گری به عنوان یک شغل پر درآمد و آسوده  در بین خانواده های ضعیف مطرح شده است.
 
رضا امیدی افزود: اگر در شهر دوری بزنید به راحتی می بینید که کودکان و نوجوانانی نیز به دلایل مختلف مشغول تکدی گری هستند و این آینده یک جامعه را به خطر می اندازد.
 
وی تصریح کرد: وجود این متکدیان سمج به هیچ وجه زیبنده شهر نیست و می تواند دید و نظر مسافران را نسبت به این شهر تغییر دهد.
 
شهرک معصوم زاده و تربیت متکدی
 
یکی از مناطقی که متکدیان زیادی از آن رشد و پدیدار می گردند شهرک معصوم زاده است
 
از زمانی که پل حکیم افتتاح شد و شهرک معصوم زاده به نوعی با خیابان خلیج فارس فعلی ارتباط برقرار کرد، پای متکدیان و فروشندگان مواد مخدر و معتادان به چهار راه شهریار و خیابان اصلی کشیده شد.
 
گزارش خبرنگار مهر حاکی از آن است که در خیابان خلیج فارس تا چهار راه حکیم به راحتی می توان انواع متکدیان زن و مرد و کودک و نوجوان را مشاهده کرد.
 

مهم‌ترین راه از میان بردن تکدی گری اقدام قانونی و اساسی است
 
فرماندار شهرستان شیروان در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت : مهم‌ترین راه از میان بردن تکدی گری اقدام قانونی و اساسی است و تا زمــــانی که آه و ناله متکدی بلند است و به او اجازه داده می‌شود با ظاهـــری نامناسب و ترحم برانگیز در ملا عام ظاهر شود، نمی‌توان انتظار داشت که این پدیده ریشه کن شود.‏
 
عبدالصمد صفرنژاد افزود: با وجود آن که مسئولیت اصلی برخورد با هرگونه بزه اجتماعی بر عهده دولت است، شهروندان نیز باید در جهت رفع این موضوع همکاری‌های لازم را داشته باشند.
 
وی گفت: بوجود آوردن حس ترحم و دلسوزی ابزاری است که سودجویان با استفاده از آن، به دنبال کسب  درآمدهای آسان و بدون تلاش اند که این موضوع علاوه بر رواج تن پروری، شرایط و بستر بزهکاری را در جامعه مهیا می‌کند.
 
صفرنژاد تاکید کرد: شهروندان با بی اعتنایی به شگردهای متکدیان، باید با همکاری با ارگان ها و سازمان های مختلف که افراد بی بضاعت را تحت پوشش قرار می دهند، به مبارزه با این معضل اجتماعی بپردازند.
 
ساماندهی متکدیان در کاهش آسیب‌های اجتماعی کاملا موثر است
 
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، در این باره گفت: ساماندهی متکدیان می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از گسترش بیماری‌هایی نظیر ایدز و دیگر بیماری‌های مقاربتی بسیار موثر باشد.
 
عبدالرضا عزیزی افزود: دستگاه‌های مختلفی همچون بهزیستی از طرف دولت، شهرداری، قوه‌قضائیه و نیروی‌انتظامی باید وارد عمل شوند، به این معنی که نیروی انتظامی متکدیان را جمع‌آوری، قوه قضائیه صدور حکم و شهرداری هم وظیفه اسکان موقت آنها را بر عهده گیرد، در نهایت هم سازمان بهزیستی وظیفه دسته‌بندی آنها بر اساس جنسیت و معلول و بیمار بودن آنها انجام دهد. 
 
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود اراده قوی عملیاتی برای جمع‌آوری متکدیان، یادآور شد: ما توان مناسب برای شناسایی متکدیان را نداریم و به همین خاطر به علت تمیز ندادن افراد بی‌بضاعت واقعی  از متکدیان حرفه‌ای، بستر برای فعالیت باند‌های متکدی‌ در کشور فراهم می‌شود.
 
عزیزی افزود: من معتقد هستم اگر  یارانه‌ افرادی که تکدی‌گری می‌کنند به حساب دستگاه‌هایی نظیر بهزیستی ریخته شود، این دستگاه‌ها می‌توانند با توانی دو چندان به اهداف ذاتی خود نظیر مراقبت و نگهداری از نیازمندان که به تکدی گری روی آورده‌اند، رسیدگی کنند.
 
خلاء قانونی در برخورد با متکدیان
 
عضو شورای اسلامی شهرستان شیروان گفت: تکدی گری پدیده ی شومی است که بسیاری از جوامع از آن رنج می برند و کشور ما نیز ناگزیر از این عارضه است.
 
اسماعیل حسین پور افزود: درخصوص ساماندهی متکدیان و برخورد با افراد فرصت طلب متاسفانه باخلاء قانونی روبرو هستیم و با توجه به اینکه این پدیده شوم ابعاد گسترده تری یافته و امروزه گدایان با بکارگیری کودکان، معلولان و... به دنبال تحریک احساسات مردم به منظور سودجویی های بیشتر هستند، بسیاری از قوانین موجود در این زمینه فاقد کارآیی هستند.
 
وی گفت: درشهر شیروان به رغم برگزاری جلسات کمیسیون اجتماعی فرمانداری برای رفع این معضل متاسفانه هنوز مثمر ثمر واقع نشده است، چرا که گدایی هرچند در مواردی از سر فقر و ناداری است ولی امروزه به یکی از ابزارهای کسب درآمد و زیاده خواهی تبدیل شده است.
 
حسین پور اظهار داشت: شهرداری با استناد به قوانین و پیرو جلسات برگزارشده در فرمانداری آمادگی واگذاری فضایی برای نگهداری متکدیان را دارد، ولی مدیریت آن محیط مستلزم حمایت سایر نهادهای حمایتی است.
 
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیروان بیان کرد: ریشه کنی این پدیده ی شوم علاوه بر فرهنگ سازی و رفع مشکلات اقتصادی نیازمند عزم جمعی مسئولین است تا با لحاظ نمودن همه شرایط و بهره گیری از همه ظرفیت ها و قابلیت ها، به این پدیده زشت جامعه اسلامی پایان داده شود.
 
 
اعتیاد مهمترین عامل پیدایش تکدی گری است
 
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان گفت: امروزه اعتیاد به عنوان یکی از بلایا و معضلات جوامع مطرح است که در کشورهای جهان سوم شکل دیگری به خود می گیرد.
 
سید قاسم فدایی افزود: اعتیاد زمینه ساز منافع و سود جویی های کشورهای پیشرفته و مترقی است و از آنجایی که ایران از جمله کشورهای در حال توسعه است، افزایش روز افزون آمار اعتیاد در کشور زمینه ساز بوجود آمدن مشکلات و عوارضی همچون بیکاری، فقر و در راس آن تکدی گری، طلاق و اختلالات روانی می شود.
 
وی وضعیت فعلی متکدیان در شیروان را غیر قابل قبول خواند و گفت: با توجه به هزینه های زیاد جمع آوری متکدیان سطح شهر، مسئولین باید به عنوان یک ضرورت، با همکاری هم نسبت به رفع این معضل ناشایست اقدام نمایند.
 
دست های دراز و آرزوهای کوتاه
 
گدایی یک زایده اجتماعی است که در پیدایش آن چند عامل از جمله فقدان اشتغال و کار، فقر مادی، پیری و از کار افتادگی، رخوت و سستی، اعتیاد، معلولیت و بیماری، مسائل خانوادگی از قبیل پاشیده شدن خانواده، مهاجرت از روستا به شهر، نابسامانیهای اقتصادی از قبیل کمی درآمد در بعضی از مشاغل، بالابودن هزینه زندگی، ضعف فرهنگ حاکم بر خانواده های متکدیان، شکاف عمیق طبقاتی و ... دخالت دارند.
 
علل اجتماعی دیگر گدایی مربوط به کمبودهایی است که در اثر نارسایی های موجود در جامعه به وجود می آید.
 
باید اذعان داشت که برخی از این گدایان محصول نابسامانی اجتماعی هستند، بدین معنی که جامعه نتوانسته است افراد سالخورده، عاجز، معلول، یتیم و امثال آنان را در مراکز مناسبی سازمان بخشد و برای آنان زندگی انسانی لازم را فراهم آورد؛ در نتیجه آنان نیز از فرط ناچاری برای بقای خویش به تکدی می پردازند.