«ایرانیان در بابل هخامنشی» نوشته محمد ا. داندامایف با ترجمه محمود جعفری دهقی توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب یکی از ارزشمندترین پژوهش‌های دانامایف در باب ایرانیان ساکن در بابل در طول فرمانروایی هخامنشیان است.

وی با دقت بسیار گِل‌نوشته‌های ایلامی باقیمانده از بایگانی عظیم موراشو را بررسی کرده و بدین ترتیب فهرستی از ایرانیان ساکن بابل و سایر شهرهای میانرودان را به دست داده است. از آنجا که این اسامی در هیچ سند دیگری ثبت نشده و تنها مرجع ارائه‌دهنده آن همین گل‌نوشته‌هاست، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

افزون بر این به یاری این اسناد می‌توان به روابط اجتماعی، فرهنگی و به ویژه اقتصادی عصر هخامنشی با دیگر سرزمین‌های تابع امپراتوری پی برد.

محمد داندامایف، متخصص تاریخ ماد و هخامنشی متولد داغستان است. بیشترین موضوعات مورد پژوهش او امپراتوری ایران باستان و تاریخ موسسات اجتماعی و فرهنگی بابل در طول هزاره اول پیش از میلاد بوده است. از تالیفات مهم او افزون بر مقالات و پژوهش‌های متعدد، کتاب ارزشمند «تاریخ سیاسی هخامنشیان» است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: یکی از اصلاحات داریوش اول ایجاد نظام جدید مالیات‌های دولتی بود. پیش از داریوش اول در دوران کوروش و کمبوجیه هنوز نظام منظم مالیات‌ها بر مبنای محاسبه توانایی‌های اقتصادی کشورهای وابسته به امپراتوری هخامنشی وجود نداشت.

این کتاب شامل بخش‌های سنت و نوآوری، ساکنان فلات ایران و آسیای میانه در بابل، نام‌های ایرانی است که هر یک از بخش‌ها دارای زیرمجموعه‌های تخصصی موضوعی است و در نهایت اثری 244 صفحه‌ای را شکل داده که جزو آثار شاخص جهانی درباره ایران باستان است.

انتشارات ققنوس کتاب حاضر را در شمارگان 1100 نسخه و قیمت 14 هزار تومان منتشر کرده است.