کرج – خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی از ثبت اختراع دستگاه شبه ساز باران توسط خود و دو دانشجوی این دانشگاه خبر داد.

خلیل رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام ان خبر اظهار داشت: این دستگاه با همکاری امین بهروز و حمید امیدی دانشجویان رشته زمین شناسی در مقطع کارشناسی با موفقیت به ثبت رسید.

وی هدف از اختراع دستگاه شبیه ساز باران (Fall Simulator Rain) را استفاده در امور آموزشی و پژوهشی اعلام کرد و گفت:  این دستگاه در نوع خود در کشور بی نظیر است و از دو سطح بارش متغیر با حدود 400 نازل تشکیل شده که در ارتفاع 250 سانتی متری از سطح زمین قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: این دستگاه توانایی تولید قطراتی با قطر حداکثر سه میلیمتر با شدت های متغیر از 20 تا 400 میلی متر در ساعت را دارد.

خلیلی در خصوص نحوه عملکرد این دستگاه گفت: آب تحت فشار کنترل شده به صفحات بارش وارد شده و به واسطه نازل ها به صورت قطراتی شکل می گیرد و به صورت بارانی مصنوعی بطور یکنواخت بر سطح خاک مسطح یا شیب دار تحت آزمایش برخورد می کند.

وی افزود: با بکارگیری این دستگاه و تولید باران مصنوعی می توان رفتار خاک را از نظر نگهداشت و نفوذ آب و تولید جریان سطحی و فرسایشی مورد بررسی قرارداد.

رضایی در ادامه به  اهمیت و ضرورت ساخت این دستگاه اشاره و تصریح کرد: فرسایش خاک پدیده بسیار مهم و مضر است و ما از این نظر رتبه سوم در جهان و اول در خاورمیانه را داریم و هر ساله میلیون ها تن خاک به دلیل فرآیندهای فرسایش به هدر می رود و رسوب تولید شده در رودخانه ها، پشت سدهای ذخیره آب یا دریاهای حاشیه کشور جمع شده و موجب صرف هزینه های لایروبی مخازن سدها و رودخانه ها می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی افزود: از طرفی فرسایش خاک کاهش عمر مفید سدها و نیروگاه های برق-آبی را در پی دارد و از این رو هر گونه مطالعه در مقیاس میدانی و آزمایشگاهی در رابطه با فرسایش خاک در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

وی در پایان گفت: این دستگاه در انجام پایان نامه های مختلف دانشجویی نیز کاربرد دارد.