اصفهان - خبرگزاری مهر: استاد مدیریت و راهبری فرهنگی دانشگاههای اصفهان گفت: غرب بر روی خنثی کردن و مهندسی معکوس برآموزه های قرآنی ما 4 هزار اتاق فکر تشکیل داده تا اثرات این آموزه ها برجوانان ما را خنثی کند.

محمود یقینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دشمن شناس باشیم و اقدامات او را ناچیز نپنداریم، تصریح کرد:غرب رواج اباگری و بی بند و باری را موجب توسعه می داند و این فریب غرب برای مقابله با فرهنگ اسلامی ماست.

وی ادامه داد: ایران شیعی باید بداند که تمدنی غنی دارد و باید رگه های آن را با معنویت اسلام توسعه بخشد.

غربی‌ها تمدن را از کتابخانه‌های ما دزدیدند

یقینی یاد آور شد: آمریکا در حالیکه سابقه ای ندارد، دارای تمدن است، چرا که غربی ها تمدن را از کتابخانه های ما دزدیدند و به غرب برده و با فرهنگ ناچیز خود آمیختند.

وی خاطر نشان ساخت: در دنیای امروز تنها دو قرائت وجود دارد که در روبروی هم هستند و برای همه چیز تعریف جدا دارند، یکی ایران و دیگری آمریکا که این دو قرائت و فرهنگ با هم هیچ همپوشانی ندارند و این ضعف ماست که نتوانسته ایم در فرهنگ آنها تاثیرگذاری مطلوب داشته باشیم

این استاد دانشگاه با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه"ما در شرف تغییر هندسه قدرت در جهان هستیم،یعنی جایگاه قدرت فیزیکی دنیا در حال متحول شدن است" تاکید کرد: این فرموده مقام معظم رهبری، به طور کامل با فلسفه "همپایانی" مطابقت دارد و کشورهای خیلی پیشرفته و غره بر تمدن خود ممکن است با کشوری در حال توسعه به هم برسند و کشور پیشرفته چون غافل از خیلی موارد است در مباحث فرهنگی و معنوی کشور در حال توسعه غرق شود و ما باید از این پیچ تاریخی بهره ببریم.

ایرانی ها بهترین سوژه برای دریافت اسلام بودند

این استاد مدیریت فرهنگی اظهار داشت: باید تمدن ایرانی را با قرائت اسلامی تکمیل کنیم و آن را با مولفه های زمان حال جهانی سازیم.

وی تصریح کرد: شاخصه فرهنگ و تمدن ایرانی جهت سازی و معنا بخشی اسلام به آن است،ایرانی ها بهترین سوژه برای دریافت اسلام بوده اند و خصوصیات و پتانسیل هایی خوبی برای جذب فرهنگ وتمدن شیعی -اسلامی داشته اند .

یقینی با بیان این نکته که اگر ابتدا ایرانی بودن و بعد اسلامی بودن را مطرح کنیم، ظرفیت جهانی کردن این تمدن را از بین برده ایم، گفت: اسلام به ظرفیت های تمدن ایرانی جهت داده و گذشتگان ما با آغوش باز از آن استقبال کرده اند پس نباید خود را از ثمره های تمدن اسلامی محروم کنیم.

وی افزود: رقت قلب، ظرافت عمل و ظرفیت جذب محبت وانسانیت از دیرباز در وجود قوم آریایی موج می زده است واین خصوصیات مهمی است که اسلام پذیری ایشان را آسان کرده است.

در حجاری های تخت جمشید نقش زن وجود ندارد

یقینی با اشاره به تشابهات فرهنگی، تمدن اسلام و ایران بیان داشت : اگر به ارتباط هخامنشیان با حجاب بپردازیم خواهیم دید که در نقش ها و حجاری های تخت جمشید نقش زن وجود نداردو این مبین آن است که پادشاهان ایران باستان حرم و حریم خود راحفظ می کردند و حفظ حجاب و حریم زن همواره از خواص ایرانیان بوده است.

وی یادآور شد: حضرت مهدی (عج) امام جهانی و حسین (ع) نماد مظلومیت همه تاریخ است و ما باید بر روی شاخصه هایی از تمدن اسلامی برای جهانی شدن کار کنیم که به آرای همه ادیان نزدیک است.

وی یاد آور شد: مظلومیت و عدالت همه جا پذیرفته شده است و ما بهترین گزینه هایش را داریم.

هنوز حکمت ما مهدوی نشده است

استاد دانشگاه آزاد و پیام نوراصفهان گفت: هنوز حکمت ما مهدوی نشده تا خروجی آن عدالت باشد.

محمود یقینی افزود: اصل توسعه و بسترآن فرهنگ است، همانگونه که فرهنگ بستر همه مسائل اقتصادی، اجتماعی و آموزشی است.

وی ادامه داد: پس باید بنا برفرموده رهبری انقلاب به جای "توسعه" کلمه "پیشرفت" را بکار بریم چرا که توسعه فیزیکی است و جنبه های معنوی و فرهنگی را در بر نمی گیرد.

یقینی تصریح کرد: ماحکمت را زیر ساخت توسعه مهدوی می دانیم ومعتقدیم امام عصر(عج )امامی جهانی است و مهدویت را جهانشمول می دانیم.

وی خاطر نشان ساخت: در ایران باستان نیز همه تحولات را جهانی می دانستندو مسائلی همچون رعایت سلسله مراتب و اهمیت عدالت از گذشته مورد قبول همه تمدن های دنیا بوده است.

وی یاد آور شد: مهر خروجی حکومت مهدی (عج) هم عدالت است که خود مهمترین شاخصه توسعه محوری می باشد.

این کارشناس ارشد مباحث فرهنگی با بیان اینکه اگر به دنبال پیشرفت و جهانی شدن هستیم باید عدالت را پیاده کرد و در فرهنگ و اقتصاد و سیاست و همه امور ریشه های بی عدالتی که مانع رشد و توسعه ما شده اند را پیدا کنیم،اذعان داشت: نباید عدالت را با مساوات اشتباه بگیریم، چرا که هر شخص به اندازه استعداد و توانایی موقعیت و اثربخشی سیاسی اجتماعی کسب کند.

وی تاکید کرد: قبل از ایجاد امکانات مدرن در جامعه باید زمینه و فرهنگ استفاده از آنها را بوجود آوریم.

یقینی ادامه داد: به طور مثال توزیع یارانه در ابتدا به فرهنگ سازی نیاز دارد تا نزدیک تر شدن به دنیای مدرن با کسب در آمد بیشتر، سبب فساد نشود و یا پرداخت بیمه بیکاری نیاز به پژوهش و پرسش و گزینش دارد تا دریافت کننده این مبلغ آن را در اعتیاد هزینه نکند.

وفاق در قرائت های فرهنگی ،نیاز امروز کشور ماست

این فعال فرهنگی رسانه ای و استاد دانشکده خبر بر این باور است که علوم انسانی تیغ دو دمی است که می تواند منجی و یا قاتل ما باشد چرا که روح همه رشته‌هاست و دستگاههای ما در مورد آن باید به همپوشانی برسند.

وی معتقد است: بحران قرن حاضر قرائت های متفاوت از انسان است،اوج قرائت ما بندگی خداست واوج قرائت غرب از انسان رفاه طلبی و توسعه و مصرف گرایی است یعنی دقیقا دو نقطه مقابل همدیگر.

یقینی تاکید کرد : برای همین است که غرب به دنبال مصرف گرا کردن ما ست و اگر ما هم این صفات را خواص توسعه یافتگی بدانیم،قطعا دچار غرب زدگی شده ایم.

یقینی یادآور شد: فلسفه عدالت و وفاق آن باید ایجاد شود،در حوزه فرهنگ هنوز وفاق موجود نیست و همه مدیران در مباحث فرهنگی به قرائت مشترک و واحد ، دست نیافته اند.

شایسته سالاری را قربانی گزینش سفارشی نکنیم

یقینی با بیان اینکه در ایران باستان فرد مجبور بود در حصار طبقات اجتماعی باقی بماند ولی در زمان حال می تواند این حصار را بشکند ونقش خود را بیابد،اظهار داشت: تغییر لایه های اجتماعی باید با وسواس شکل گیرد،البته همه باید بتوانند به ظرفیت و رشد برسند ولی نظارت بر این تعالی باید دقیق و مدبرانه باشد.

وی افزود: نتیجه این امر قرار گرفتن هر کس در جای خود وتبدیل نشدن شایسته سالاری به بایسته سالاری وگزینش سفارشی است.

این استاد مدیریت و راهبری فرهنگی دانشگاههای اصفهان تصریح کرد: باید سعی شود در انتخاب مسئولین به استخوان بندی اجتماعی و خانوادگی و استعداد معنوی در کنار تخصص و تعهد نگریست تا لایه های تربیتی مدیران ما قوی و به دور از فساد باشد .

یقینی ادامه داد: اگر در رفتار بزرگان دقت کنیم همیشه گذشته خود را به یاد داشته اند، یکی از اساتید دانشگاه ماهی یک روز به کارگری ساختمان می پرداخت و می گفت نمی خواهم روزهای سخت زندگی ام را فراموش کنم یا کارخانه دار بزرگی که دوچرخه ایام دست فروشی اش را در اتاقش آویزان کرده بود تا یادش نرود از کجا به کجا رسیده است.

وی ادامه داد:باید از همه ظرفیتهای مفید غرب استفاده کنیم،همانطور که آنها از همه تجارب وتمدن ما بهره برده اند،البته در زمان استفاده نباید در فرهنگ آنها غرق شویم و تعادل را همیشه مد نظرداشته باشیم

غرب از بیداری اسلامی هراسان است

این استاد مدیریت فرهنگی دانشگاههای اصفهان با طرح این سئوال که ،چرا امروز دنیای کفر توجه دارد که بیداری اسلامی را بهار عربی معنا کند، گفت: برای آنکه عنصر بیداری ظرفیت ساز است و غرب از آن می هراسد و توسعه جهان اسلام موجب بیمناکی اوست.

وی افزود:عنصر بیداری اسلامی فطرت گرایی دارد،ولی بهار عربی فاقد این خواص است و دنیای غرب هوشمندانه این را رعایت می کند

وی تصریح کرد: توجه مردم ما باید به یک قرائت جهانی باشد و آن قرائت اسلام شیعی و گفتمان جهانی انقلاب اسلامی است.

استاد مدیریت و راهبری فرهنگی دانشگاههای اصفهان با اشاره به اینکه ،دین اسلام مکمل پازل دین مداری و ادامه آن مکتب اهل بیت آل الله و میوه اصلی آن امام عصر (عج )است، بیان کرد: جایگاه ما در این پیچ تاریخی این است که ظرفیت تاریخی و تمدنی را برای ظهور مهدویت در ابعاد جهانی ایجاد کنیم.

استاد مدیریت و راهبری فرهنگی با بیان اینکه،برخی ایالتهای آمریکا با توجه به اینکه منابع اقتصادی ندارند با فرهنگ پوچ خود کسب در آمد می کنند، افزود: آنها عربها و آسیایی ها رابرای تفریح و خوشگذرانی به آنجا می کشانند و فرهنگ خود را به آنها غالب می کنند و جیب آنها را هم خالی می کنند.

وی یادآورشد: این فرهنگ آمریکایی و لاس و گاسی است که محور تعقل و معنویت و بیداری ندارد بلکه بر محور پول و فساد پایه گذاری شده است.

محمود یقینی گفت: اما ما وارث تمدنی هستیم که تعقل در آن رواج داشته و اسلام تعهد را نیز به آن آمیخته است تا آن را جهت داده واز احساس گرایی صرف دور کند تا هیچیک از عقل و احساس در تمدن ما برتری نیابند.

وی تصریح کرد: حوزه شناخت و تعقل در کنار حوزه معنوی و عاطفی در تبلیغات دینی ما رشد یافته است ولی شاهد جهش فزاینده عاطفه دینی در مردم بوده ایم.

وی تشریح کرد: همین است که مردم ما به مداحی بیش از سخنرانی علاقه نشان داده اند و این آفتی است که باید با تعقل و برنامه ریزی آن را برطرف سازیم.

بصیرت ابوالفضل (ع)عاطفه را به زانو در آورد

یقینی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه "چرا برنامه های ماهواره واینترنت برجوانان ما تاثیر گذار است"، بیان داشت: دلیل آن یکی عدم فرهنگ سازی قبل از ورود این موارد مدرن به دنیای فرهنگ وتمدن ماست و دیگری اینکه غربی ها از تفکر به تعقل رسیده اند.

وی افزود: یعنی ابتدا این تکنولوژی را با عقل ایجاد کرده اند و بعد با اشراف به احساسی بودن ایرانی ها، عاطفه و احساس را چاشنی آن کردند تا برجوانان ما تاثیر بگذارد.

یقینی با اظهار تاسف از اینکه تعداد سخنرانانی که برلایه های فکری جوانان ما تاثیر گذارند کم است. این را آفتی دانست که باید با ورود اندیشه و تعقل به اشعار و متون سخنرانی ها برطرف شود.

وی با بیان اینکه باید در دل مداحی ها تفکر و اندیشه ناب اسلامی باشد گفت: به جای ابروی کمانی ابوالفضل (ع)،ایثار و درک و بصیرت او که عاطفه را به زانو در می آورد و آبروی آب را حفظ نموده باید محور مداحی و روضه ها قرار گیرد.

وی در پایان اظهار داشت: مداحی ها و سخنرانی ها و روضه های ما بایدآبشخور مردم در تعقل و بعد از آن احساس شود و عاطفه تنها خستگی تعقل را کم کرده و آن را لطیف سازد.