شیراز - خبرگزاری مهر: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس گفت: بیش از 17 پروژه در دهه مبارک فجر و هفته منابع طبیعی به بهره برداری می رسد.

روئین تن منوچهری در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: این طرحها با اعتبار بیش از 85 میلیارد ریال و با حجم آبگیری سالانه 14 میلیون متر مکعب درسالجاری تکمیل وبه بهره برداری می رسد.

وی افزود: 10 پروژه آبخیزداری نیز در هفته دولت امسال با اعتباری بالغ بر 41 میلیارد ریال و حجم آبگیری 12 میلیون مترمکعب افتتاح و 3570 خانوار روستایی از مزایای آن بهره مند شدند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس اظهار داشت: در مناطق خشک و نیمه خشک همانند استان فارس سیل و خشکسالی دو پدیده معمول هستند.

وی ادامه داد: بارندگیها در مدت زمان کوتاه و با شدت زیاد رخ داده و اغلب به صورت رواناب از دسترس خارج می شوند و خساراتی را به مناطق مسکونی و زمین های زراعی وارد می آورند یکی از روشهای جلوگیری از این مشکلات اجرای طرحهای آبخیزداری برای مهارسیلابها ، کنترل فرسایش و رسوب و جلوگیری از پر شدن مخزن سدهای موجود و در دست ساختمان، تغذیه سفره های زیر زمینی مدیریت حوزه های آبخیز در راستای مسائل اجتماعی و اشتغال زایی و وضعیت معیشت آبخیز نشینان و ارتقا پوشش گیاهی است.

منوچهری بیان کرد: در این استان بیش از 800 طرح آبخیزداری به همین منظور در طی 18 سال گذشته اجرا شده که عملکرد و تاثیر آنها در کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی سفره های زیرزمینی مطلوب بوده است.

فراهم بودن زمینه مهار 766 میلیون متر مکعب سیلاب

وی اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیزداری استان تاکنون در سطح یک میلیون و 629 هزار و 105هکتار برابر1.13درصد ازمساحت استان صورت گرفته وزمینه مهار 766 میلیون متر مکعب سیلابهای سالیانه را فراهم کرده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس گفت: بارندگیهای مناسب در سال آبی92- 91 تاکنون باعث آبگیری طرحهای آبخیزداری موجود در استان شده و با ذخیره بیش از 50 میلیون متر مکعب آب موجب خوشحالی مردم و رضایت مسئولان استان از اجرای این طرحها شده است.

منوچهری ادامه داد: با امید به اینکه مطالعه و اجرای طرحهای آبخیزداری گامی برای کاهش مشکلات بحران آب و وقوع سیلاب های مخرب در این استان شود و معضلات موجود در زمینه فرسایش خاک و کم آبی را برای بهره مندی بهترکشاورزان و بهره برداران استان را حل کند.