ارومیه - خبرگزاری مهر: نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از کندی روند راه اندازی منطقه آزاد تجاری ماکو از اختصاص یک هزار و 260 میلیارد ریال اعتبار برای اجرا و راه اندازی این منطقه تجاری و اقتصادی در مرز ایران و ترکیه طی سال 92 خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علیپور صبح دوشنبه در چهارمین جلسه شورای اداری ماکو ضمن تاکید بر لزوم ایجاد و راه اندازی هر چه سریعتر منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو با توجه به پتانسیلها و نیازهای منطقه، افزود: مسئولان محلی، استانی و کشوری باید پیگیر رفع مشکلات بوده تا بتوانند با هماهنگی در اجرای برنامه اهداف توسعه اقتصادی و تجاری را در منطقه عملی کنند.

وی راه اندازی مناطق آزاد تجاری و صنعتی را بهترین راهکار مقابله با تحریم دشمن علیه کشور دانست و اظهار داشت: با راه اندازی این منطقه با توجه به همجواری با گمرک بازرگان به عنوان یکی از دروازه های قدیمی ورود ایران به بازار اروپا بسیاری از مشکلات و محدودیت تجاری بازرگانان و تولید کنندگان رفع می شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  بخش های تجاری، صنعتی، گردشگری، فرودگاهی، خدماتی و اداری و حمل و نقل را از بخش های مهم منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو برشمردو اضافه کرد: با راه اندازی این منطقه تسهیلات ویژه ای در زمینه صادرات، واردات، جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال سریع فن آوری روز دنیا به کشور ایجاد می شود.

وی مهمترین دغدغه مردم منطقه را اشتغال جوانان اعلام و با بیان اینکه مسئولان گمرک و نیروهای نظامی و انتظامی باید در جهت گسترش تجارت چمدانی و فعالیت بازارچه مرزی بیشتر با مردم همکاری کنند، ادامه داد: اتمام خیابان امام خمینی(ره) ماکو با توجه به قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا نقش بسزایی در تسهیل تجاری و فعالیتهای اقتصادی دارد.

یکسان‌ سازی تعریف و رویه‌های گمرکی در منطقه آزاد تجاری ماکو

ناظر گمرکات آذربایجان غربی نیز در این جلسه از بررسی مشکلات موجود در گمرک منطقه آزاد تجاری و ایجاد وحدت رویه در تعاریف گمرکی منطقه خبر داد و افزود: مشکلات و رویه های مختلف مورد بررسی و اقدامات اساسی در خصوص تنوع و پراکندگی سرفصل های مربوط به ورود، خروج و نقل و انتقال کالا در سطح منطقه آزاد تجاری و نیز دستیابی به یک رویه واحد و یکسان سازی از عناوین، تعاریف و روش های گمرکی در منطقه آزاد انجام می شود.

میر هاشم سید احمدی قانون منطقه آزاد تجاری را از قوانین پیشرو در مسیر جذب سرمایه‌ گذار دانست و یادآور شد: امیدواریم در ادامه تغییرات در مسیر رشد منطقه، با تاسیس پنجره واحد سرمایه‌ گذاری شاهد تسریع در خدمات‌ رسانی به سرمایه‌گذاران باشیم.

جذب سرمایه گذار برای توسعه منطقه آزاد تجاری ماکو ضروری است

مدیر عامل منطقه آزاد تجاری ماکو هم در ادامه این جلسه خواستار همکاری گمرکات آذربایجان غربی برای افزایش درآمدهای سازمان منطقه آزاد شد و گفت: مناطق آزاد ایران از ردیف بودجه عمومی دولت بهره مند نبوده و تمام فعالیتهای عمرانی برای توسعه زیرساختهای این مناطق از طریق منابع داخلی درآمدی سازمانها هزینه می‌شود.

اسدالله علیزاده ضمن تاکید بر اینکه باید برای توسعه زیرساختها به منظور جذب سرمایه‌ گذار و ایجاد اشتغال مولد، منابع درآمدی این سازمان افزایش و بستر رشد و توسعه اقتصادی فراهم شود، اعلام کرد: توسعه منطقه آزاد ماکو نیازمند همکاری و تعامل همه جانبه دستگاه های اجرایی و سازمان بوده و ما به دنبال گسترش و تعمیق همکاری ها با تمام بخشها در مسیر فعال سازی همه ظرفیت های منطقه هستیم.

وی گام بعدی در مسیر توسعه  آذربایجان غربی را اعمال قوانین منطقه آزاد ماکو در تمام بخشهای تولیدی، صنعتی، تجاری، ترانزیتی و گردشگری دانست و تاکید کرد: باید موانع بهره‌ مندی مردم از مزایا و قوانین مناطق آزاد با تعامل و همکاری تمام مسئولان استان برداشته شود.

فرماندار ماکو هم در ادامه جلسه شورای اداری ماکو از کلنگ زنی تصفیه خانه فاضلاب ماکو در آینده نزدیک خبر داد و با بیان اینکه این پروژه با 180 میلیارد ریال اعتبار با مشارکت یک شرکت آلمانی به مدت دو سال  عملیاتی می شود، گفت: گسترش تجارت مرزی در آینده نه چندان دور در شهرستان انجام و هر یک از اعضای خانوارهای منطقه می توانند هماهانه 20 میلیون ریال با کشور همسایه داد و ستد کنند.

ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو از اوایل سال 89 فرآیند تصویب را طی و اجرای آن در مساحتی قریب به 6 هزار هکتار از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد، منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی و جاده مواصلاتی آسیا به اروپا همچنین گستردگی و همواری و هم مرزی با دو کشور اروپایی می تواند یکی از قطب های اقتصادی مهم کشور در آینده نزدیک باشد.

این منطقه از پایان محدوده شهرستان قره ضیاالدین از توابع خوی آغاز و تا صفر مرزی و انتهای شهر بازرگان ادامه یافته و شهرهای شوط و چالدران و پلدشت و ماکو را در برمی گیرد، منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو بعنوان هفتمین منطقه آزاد کشور نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان و اقدام عملی و زیر ساختهای مرتبط طبق ماده 5 اهداف سازمان در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالا های صنعتی و تبدیلی و ارایه خدمات عمومی است.

منطقه آزاد ماکو با وسعت بیش از 4 هزار کیلومتر مربع بزرگ ترین منطقه آزاد جهان است، هیچ یک از مناطق آزاد دنیا با 3 کشور هم مرز نبوده و 2 گمرک مهم و حساس ندارند، همچنین این منطقه به شمال عراق هم نزدیک بوده که در آینده می تواند تاثیر مهمی در مبادلات آن داشته باشد.