دبیر ستاد تدارکاتی بازی‌های آسیایی و المپیک با بیان اینکه بدون توجه به مشغله‌های کمیته ملی المپیک برای اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات کارمان را جهت شرکت در بازی‎‌های کشورهای اسلامی دنبال می‌کنیم، گفت: برای حضور در این بازی‌ها پیش‌بینی اردو و مدال هم کرده‌ایم.

اصغر رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه چهار رویداد آسیایی  و اسلامی پیش روی ورزشکاران ایران برای سال آینده است، اظهارداشت: از میان رویدادهایی که در تقویم سال 92 ثبت شده است، بازی‌های کشورهای اسلامی از همه نزدیک‌تر است. به همین دلیل فعلا تمرکزمان روی این بازی‌هاست.

وی ادامه داد: برای حضور در این بازی‌ها نشست‌های مختلفی را با مسئولان فدراسیون‌ها داشته‌ایم. نظر مسئولان اکثر فدراسیون‌ها این است که با توجه به درگیری ورزشکاران‌شان در رقابت‎های باشگاهی، اردوهای آماده سازی برای شرکت در بازی‌های اسلامی را از اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده آغاز کنند. ما هم مبنا را بر این قرار داده‌ایم که از اسفندماه شاهد پیگیری اردوها باشیم. 

* دغدغه‌هایی که کمیته ملی المپیک بابت اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات دارد، خللی در برنامه‌های آماده‌سازی و اصل حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی و دیگر رویدادهای پیش رو ایجاد  نمی‎کند؟

دبیر ستاد تدارکاتی بازی‎های آسیایی و المپیک در پاسخ به این پرسش گفت: به نفع ماست که انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شود تا بتوانیم با خیال آسوده و بدون دغدغه خاطر در این رویدادها شرکت کنیم اما به هر حال برگزاری انتخابات هم نیازمند شرایط خاصی است که فراهم شدن با توجه به اصلاحاتی که باید در اساسنامه ایجاد شود، نیازمند زمان است.

رحیمی تصریح کرد: اساسنامه کمیته ملی المپیک باید اصلاح شود سپس توسط مسئولان ورزش آسیا مورد تائید قرار بگیرد تا امکان برگزاری انتخابات ایجاد شود با این اوصاف بدون توجه به مسائل موجود و تعلیق و سرپرستی فدراسیون‌ها، کارهای‌مان را انجام می‌دهیم تا عقب نمانیم. نمی‌توانیم در این شرایط ما هم دست روی دست بگذاریم و کاری انجام ندهیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه "در این شرایط برای مشکلات مالی فدراسیون‌ها چه راهکاری اندیشیده شده است؟"، گفت: کمیته ملی المپیک هنوز بابت بخشی از بودجه سال جاری خود طلبکار است که دریافت آن هم ربطی به برگزاری انتخابات ندارد. این بودجه باید به کمیته پرداخت شود چون جزو تعهدات سال جاری است. به محض دریافت این بودجه آن را به فدراسیون‌ها تزریق می‌کنیم.

دبیر ستاد تدارکاتی بازی‌های آسیایی و المپیک با تاکید دوباره بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی، یادآور شد: این بازی‌ها به اندازه خودش سخت است. خیلی از کشورهای آفریقایی حضوری قدرتمند در رشته‌های پرمدال این بازی‌ها دارند. کشورهایی هم که فرصت عرض اندام در مسابقات جهانی و المپیک ندارند، این بازی‌ها را خیلی جدی می‌گیرند.

رحیمی تاکید کرد: با در نظر گرفتن این مسئله طی نشست‌هایی که با روسای فدراسیون‌ها داشتیم، پیش بینی‌های لازم برای مدال آوری در این بازی‌ها را انجام دادیم. بر این اساس کاروان ایران در 6 رشته تکواندو، کاراته، ووشو، دو ومیدانی (ماده پرتاب)، والیبال و وزنه برداری شانس کسب مدال طلا دارد.

وی با یادآوری جایگاه چهارمی ایران در نخستین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی و حضور 57 کشور در این بازی‌ها، اظهارداشت: با در نظر گرفتن شرایط دیگر کشورها و اینکه ایران در برخی از رشته‌های بازی‌های کشورهای اسلامی اصلا نماینده‌ای ندارد، حفظ جایگاه چهارمی گذشته هم سخت است. با این حال هدف‌مان حفظ این جایگاه است و در عین حال نگاهی هم به ارتقا یک پله‌ای داریم.

دبیر ستاد تدارکاتی بازی‌های کشورهای اسلامی در پایان تاکید کرد: فعلا برای حضور در 16 رشته بازی‌های کشورهای اسلامی اعلام آمادگی کرده‎ایم. اما تا اسفندماه با توجه به بودجه مصوب سال آینده و همچنین سطح بندی فدراسیون‎ها بر اساس مدال آوری، تعداد رشته‌های شرکت کننده در آن را نهایی می‎کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی 16 تا 27 خردادماه سال آینده در اندونزی برگزار می‌شود. چهارمین دوره بازی‌های داخل سالن آسیا و هنرهای رزمی (8 تا 15 تیرماه - اینچئون کره جنوبی) و دومین دوره بازی‌های آسیایی نوجوانان (25 مردادماه تا 2 شهریورماه - نانجینگ چین) همراه با مسابقات غرب آسیا (تهران) که هنوز زمان آن نهایی نشده است، دیگر رویدادهای پیش روی ورزش ایران برای سال آینده است.