مشهد - خبرگزاری مهر: آرامش جوی و پایداری هوا بار دیگر سبب افزایش آلاینده ها در پایتخت معنوی ایران و هشت کلان شهر کشور شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی سرد شدن هوا، وضعیت پایداری هوا در چند روز آینده نیز ادامه خواهد داشت و به شدت آلودگی هوا در مناطق شهری افزوده خواهد شد.

این در حالی است که رسیدن به وضعیت هشدار در مشهد بستگی مستقیم با ارتفاع وارونگی هوا دارد و آرزوی شهروندان مشهدی داشتن دوشنبه ای با آسمان آبی است.

کارشناسان هواشناسی کلیات را بیان می کنند

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: هواشناسان کلیات را بیان می کند اگر در آذربایجان آلودگی هوا خودش را نشان می دهد، همان روز در مشهد خودش را نشان نخواهد داد.

محمدحسین قادری می افزاید: روز گذشته در مشهد هوای پاکی را داشتیم و امروز هوای سالم داریم و هنوز به وضعیت هشدار نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه امیدوارم که در روزهای آینده هوای پاک داشته باشیم، می گوید: تا این لحظه هم شرایط سالم هوا را داریم و البته تابع فاکتورهای هواشناسی هستیم.

تجمع آلاینده ها به ارتفاع وارونگی هوا بستگی دارد

وی تاکید می کند: جبهه سرد و پرفشار که شمال استان است معلوم نیست چه میزان خودش را نشان دهد و به عنوان مثال قبلا هم پیش آمده که چنین شرایطی اعلام شده بود و چون ارتفاع وارونگی هوا در 3 هزار کیلومتری زمین بود سبب شد آلاینده ها در بالا جمع شود.

وی بیان می کند: به این خاطر که ارتفاع وارونگی زیاد بود آلودگی در روی زمین خودش را نشان نداد، برای دوشنبه هم ما تابع فاکتورها هستیم و ممکن است همین شرایط تکرار شود.

فاصله از مراکز تولید دلیل تاخیر در تامین سوخت استاندارد

وی در پاسخ به این سئوال که متولی تامین سوخت استاندارد چه کسی است می گوید: برابر تکلیف وزارت نفت موظف بوده است که 50 میلیون لیتر تا پایان سال سوخت یورو 4 در اختیار کشور قرار بدهد.

وی می افزاید: این تامین سوخت استاندارد محقق نشده است و خراسان رضوی با توجه به فاصله زیاد از مراکز تولید و پالایشگاه تاخیر در ارسال داشته است.

طرح تردد زوج و فرد خودروها در کمیته آلودگی هوا تصویب نشد

وی بیان کرد: با توجه به اینکه طرح تردد خوردوهای زوج و فرد در جلسه کمیته آلودگی هوای در استانداری خراسان رضوی مورد قبول واقع نشد تصمیم گرفته شد طی روزهای آینده با همکاری مشترک سازمان محیط زیست،‌ راهنمایی و رانندگی و سازمان ترافیک از تردد خودروهای دودزا و فرسوده در سطح شهر جلو گیری شود.

وی بیان می کند: در حال حاضر ذرات معلق زیر 2.5 میکروب بیشترین آلایندگی هوا را به خود اختصاص داده است که ناشی از تردد خودروها در سطح شهر است.

مشهد حائز رتبه ششم آلودگی هوا در کشور


وی با اشاره به اینکه مشهد رتبه ششم میزان آلایندگی و ریزگردها را در کشور دارد می گوید: هوای مشهد تا پایان آذر ماه سال جاری 15 درصد در شرایط ناسالم قرار داشته است.

وی تاکید می کند: مشهد امسال 85 در صد از هوای سالم برخوردار بوده است و دلیل افزایش آلاینده ها سرما و افزایش مصرف سوخت است.

مشهد در حصار ارتفاعات با 300 روز شرایط وارونگی

معاون محیط زیست انسانی، سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی می افزاید: به این دلیل که مشهد را ارتفاعات در برگرفته اند، 250 تا 300 روز شرایط وارونگی هوا دارد.

وی می افزاید: هر ساله حدود 491 هزار و 350 تن مواد آلاینده در هوای مشهد پخش می‌شود که تاثیر مستقیم در آلودگی هوا دارند.

شیر و سبزیجات عوارض آلاینده ها را کم می کند

آلاینده‌های موجود در هوا، مثل اکسیدهای ازت، دی اکسید کربن، منواکسیدکربن و به‌ طور کلی گازهای مخرب، هر کدام به‌ گونه‌ای بر هریک از اعضای بدن تأثیر می‌گذارند و اختلال در عملکرد مطلوب دستگاه‌های مختلف بدن را ایجاد می کنند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار می کند: نوع تغذیه و استفاده از مواد غذایی سالم از جمله میوه، شیر و انواع سبزی، می‌تواند تا حدی از عوارض خطرناک آلاینده‌های موجود در هوا بر بدن بکاهد.

علی اصغر حسنی می گوید: در این روزها افراد دارای بیماریهای مزمن و در معرض خطر از جمله زنان باردار، بیماران قلبی به ویژه آنژین صدری، افراد مبتلا به آسم از تردد در فضای باز خودداری کنند.

خودروهای تک سرنشین تردد نکنند

‌وی می افزاید: همچنین کودکان و دانش آموزان با کاهش فعالیتهای بدنی از ترددهای غیر ضروری در فضای باز خودداری کنند.

حسنی بیان می کند: کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی، ‌تنظیم موتور خودروها، عدم خروج غیر ضروری از منزل، جلوگیری از فعالیتهایی که در معابر موجب افزایش آلودگی هوا می شود، استفاده از وسایل حمل و نقل و اجتناب از تردد با خودروهای تک سرنشین را از دیگر توصیه ها در هوای آلوده است.

اتوبوسهای مشهد با سوخت مناسب دودزایی ندارند

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با توجه به اینکه 10 درصد آلودگی شهر توسط اتوبوسها ایجاد می شود در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: ناوگان اتوبوسرانی مشهد با سوخت یورو 4 سازگاری دارد اما چون این سوخت در اختیار اتوبوس ها نیست و سبب دود زایی آنها می شود.

سهم اتوبوسرانی در آلودگی هوا ناچیز است

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با اشاره به میزان سوخت مصرفی ناوگان اتوبوسرانی مشهد می گوید: روزانه 200 هزار لیتر گازوئیل در ناوگان اتوبوسرانی مشهد مصرف می‌شود که این میزان تنها 10 درصد گازوئیل مصرفی مشهد است.

وی تاکید می کند: بالغ بر 90 درصد گازوئیل مصرفی مشهد در روز در صنایع، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها و خودروهای سنگین مصرف می‌شود بنابراین میزان آلایندگی ناوگان اتوبوسرانی مشهد در این میان ناچیز است.

خجسته تصریح می‌ کند: 10 درصد از آلودگی هوا که ناشی از اتوبوس‌‌های درون شهری است، نیز با اصلاح سوخت کاهش پیدا کند.

برای تامین گازوئیل کم گوگرد کاری نشد

وی با اشاره به اینکه چند سال گذشته با بحث ورود گازوئیل کم‌ گوگرد به مشهد مطرح شده است می افزاید: در این زمینه هنوز کاری صورت نگرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد، با پیگیری این قضیه و استفاده از سوخت استاندارد در مشهد کاهش آلاینده ها را داشته باشیم.

بهره برداری از دو ایستگاه دو چرخه در هفته هوای پاک

مدیر کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی نیز از اجرای طرح محدودیت ترافیکی جهت خودروهای سنگین و وسایل نقلیه دود زا در طول هفته و بهره برداری دو ایستگاه تحویل دوچرخه با مشارکت سازمان ترافیک شهرداری در مشهد خبر می دهد.

حمید جلالوندی یادآور می شود: در هفته هوای پاک 15 کارگاه آموزشی با بهره مندی از کارشناسان محیط زیست در راستای رویکرد آموزشی این سازمان برگزار می شود.

شعار هفته هوای پاک " صنعت پاک، هوای پاک"

وی در خصوص برنامه های این هفته می گوید: شعار محوری هفته هوای پاک "صنعت پاک، هوای پاک" است که بهره برداری از مراکز صنعتی دارای سیستم پایش لحظه ای و درختکاری در یکی از شهرک های صنعتی با این شعار همخوانی دارد.

جلالوندی با بیان اینکه 26 سر فصل اجرایی در این هفته پیش بینی شده است بیان می کند: تنظیم رایگان موتور خودروها درنمایندگی های مجاز سطح استان و برخورد قانونی با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی را از دیگر برنامه های ستاد اجرایی هوای پاک است.

جلالوندی با بیان اینکه در مشهد تعطیلی نخواهیم داشت، تصریح می کند: وضعیت آلودگی در شهرهایی که تعطیل شده‌اند با شرایط آلودگی هوای مشهد فرق داشته‌ است اما در خصوص مشهد به احتمال قوی شرایط به حدی نمی‌رسد که در این زمینه تعطیلی داشته باشیم.

دوشنبه حال وهوای مشهد خوب نیست

به گزارش کارشناسان هواشناسی طی روزهای شنبه تا دوشنبه در نیمه شمالی کشور جوی پایدار در لایه‌های پایین حاکم است که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که روز دوشنبه آلاینده‌های جوی در هشت  کلانشهر کشور از جمله مشهد افزایش یابد.

به گفته این کارشناسان افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در این استان‌ها سبب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.

طی چند روز گذشته روزهای شلوغی را به مناسبت دهه آخر صفر در مشهد داشتیم و شرایط آلودگی هوا دوباره با افزایش آلاینده ها رو به رشد است.

ارتقا کیفیت سوخت و خودروهای داخلی، راهکار کاهش آلودگی

خودروهای فرسوده، کیفیت پایین روغن های وارداتی برای خودرو و استفاده از خورد های دیزلی از عوامل آلودگی هواست که کارشناسان نام می برند.

از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هوا نصب مولد در خودروها و همچنین اصلاح ناوگان حمل و نقل و الزام ارتقا کیفیت خودروهای داخلی و استفاده از سوخت استاندارد است.

...............................

گزارش: زهره رنگ آمیز