کتاب تاریخ روابط بین‌الملل با موضوع بررسی تاریخ روابط سیاسی و نظامی در اروپای اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم و حوادثی که منجر به وقوع جنگ جهانی اول در اروپا شد، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب تاریخ روابط بین‌الملل (1871 تا1914) را می‌توان دایرةالمعارفی تاریخی درباره مسائل سیاسی قاره اروپا در سال‌های پایانی منتهی به قرن بیستم و دو دهه نخست آن تا پیش از جنگ جهانی اول دانست که توسط پی‌یرمیلزا تالیف و با ترجمه سید‌حامد رضیئی از سوی موسسه انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

میلزا در کتاب خود وقایع تاریخ جهان به ویژه اروپا را در سه مقطع تاریخی و از آغاز جنگ دولت پروس با فرانسه آغاز و به جنگ‌های بالکان که منجر به جنگ جهانی اول شد، خاتمه می‌دهد.

این کتاب در سه بخش اصلی تدوین شده است که با عناوین اروپای عهد بیسمارک، سیادت اروپا و تجلی سیاست جهانی منتشر شده است. نویسنده در بخش نخست از این کتاب به کندکاو در سیطره آلمان نوین پرداخته است و تلاش‌های این امپراطوری برای بسیج تمام اروپا علیه فرانسه و تشکیل اتحاد مثلث است را بررسی می‌کند.

دومین بخش از این کتاب به بررسی شرایط اقتصادی اروپا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم می‌پردازد و موضوعاتی مانند انفجارجمعیتی، ملی‌گرایی، تولیدات انبوه و صادرات آنها که منجر به ایجاد رقابت میان کشورهای اروپایی می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهد. تشکیل کشورهای اتفاق مثلث شامل ایتالیا، فرانسه، روسیه و انگلستان و تلاش آنها برای توسعه وجوه استعماری خود و نیز ظهور امپریالیسم‌های تازه‌ای مانند ژاپن و آمریکا نیز در این بخش از این اثر مورد توجه نویسنده قرار می‌گیرد.

بررسی وضعیت دو بلوک مخالف و متخاصم اتحاد و اتفاق مثلث و رقابت آنها در کنار فعالیت‌های دو کشور ژاپن و آمریکا در مقابله با توسعه طلبی کشورهای استعمارگر اروپایی و نیز تلاش‌های آلمان برای جلوگیری از حل و فصل مسالمت‌آمیز مشکلات کشورهای اروپایی و هموار کردن راه مسابقه تسلیحاتی که منجر به جنگ‌های اول و دوم بالکان در سال‌های 1912 تا 1914 شد نیز در این فصل از این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

میلزا در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد: سال‌های 1781 تا 1914 در اروپا مشخص کننده دو عامل مهم هستند: برتری و تفوق آلمان بر قاره اروپا و سیطره اروپا بر جهان. جنگ جهانی اول پیامدهای شوم و ناگواری برای اروپا داشت و باعث شکست نظامی آلمان و افول اقتصادی قاره کهن اروپا شد.

پی‌یر میلزا، نویسنده این کتاب از مورخین بزرگ فرانسه معاصر است که سال‌ها در انستیتوی علوم سیاسی پاریس، دانشگاه ژنو و دبیرستان‌های فرانسه به تدریس مشغول بوده است و مدیریت مجله تاریخ معاصر و مرکز مطالعات تاریخ اروپا را نیز برعهده دارد.

کتاب تاریخ روابط بین‌الملل در شمارگان 1000 نسخه و قیمت 6400 تومان منتشر شده است.