مشهد - خبرگزاری مهر: آگهی های تجاری مداخله گران سلامت در حوزه بهداشت و درمان در حالی هر روز در رسانه ها منتشر می شود که کارشناسان معتقدند این تبلیغات به بازار فروش سلامت مردم تبدیل شده و به نظر می رسد سونامی مداخله در سلامت در راه باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، زیبایی نیاز طبیعی و انکار ناشدنی بشر که در تاریخ پزشکی جایگاه خاص خود را داشته است اما امروز با بهره برداری تجاری از این نیاز، مداخله گران سلامت با جان مردم بازی می کنند.

تبلیغات غیر واقعی سوء استفاده از ناآگاهی مردم

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به سونامی درمان های غیر مجاز در مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سونامی اول در اسفند سال گذشته روی داد و سونامی دوم نیز در راه است.

حمید رضا اسلامی با اشاره به اینکه برخی از آرایشگاهها و مراکز ورزشی خارج از حیطه تعریف شده خود ارائه خدمات درمانی دارند بیان کرد: برخی از این اماکن ادعای درمان لاغری، برداشتن خال،‌ جوان سازی پوست، تزریق بوتاکس و ژل می کنند.

وی می افزاید: این ‌در حالی است که این اقدامات تنها باید در مراکز دارای مجوز وزارت بهداشت انجام شود تا موجب بروز عوارض برای فرد نشوند.

نظارت بر اصناف

اسلامی گفت: هدف ما اختلال در کار اصناف مرتبط مانند آرایشگاهها یا عطاری ها و مطب ها نیست بلکه نظارت بر مکان هایی است که خدمات تایید نشده ارائه می دهند و سلامت مردم را به خطر می اندازند.

وی تاکید کرد: در سونامی اول شاهد تبلیغات گسترده و زیادی در ارتباط با پوست و مو بودیم که برخی تبلیغات غیر مجاز و تعدادی نیز با مجوز اما غیر واقعی و غیر قانونی انجام شده بود.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید: در کنار این مراکز مداخله گران جدید فضاهای جدیدی را به ما تحمیل می کنند که تا یکسال پیش با نظارت دورهای قابل کنترل بود.

وی گفت: وجود 7هزار آرایشگاه فعال و به دنبال آن گروهی که بدون مجوز کارهای خارج از عرف و قانون را ارائه می کنند نظارت بیشتر ضروری به نظر می رسد.

مردم گروههای غیرمجاز را معرفی کنند

اسلامی می گوید: با اطلاع رسانی صحیح به مردم آنها نیز می توانند در به دام انداختن این گروه های غیر مجاز موثر باشند.

وی از مردم خواست که با تاکید بیشتری بر تبلیغات انجام شده در مورد پوست و مو توجه کنند تا در دام مداخله گران درمان نیفتند.

اسلامی با اشاره به اینکه تعداد بالای مراکز بهداشتی کار وسیعی را می طلبد افزود: 3500 مطب در سطح استان و 2500 مطب در مشهد دایر است و نیز 1200 موسسه پیراپزشکی و 46 بیمارستان داریم.

فروش لنز در کیف و کفش فروشی ها

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بحث لنز که امروزه خیلی شایع است و بسیار هم اهمیت دارد یکی از مسائل تخصصی است که در آن بسیار مداخله‌گری می‌شود، به طوری که حتی دیده می‌شود در کیف و کفش فروشی‌ها نیز به فروش می‌رسد.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در حال حاضر 8 کمیته با عنوان‌های کمیته پوست و مو، تغذیه، همسویی پایش مطب‌ها، طب کار، انتقال خون، طب درد، نرن افزار و فناوری، طب سنتی و راهبردی در این زمینه فعال است.

اعمال زیبایی در مطب پزشکان غیر متخصص ممنوع

مسئول نظارت بر مطب‌ها و تعزیرات دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: انجام اعمال زیبایی در آرایشگاهها و مطب پزشکان غیر متخصص ممنوع است.

تکتم صابری گفت: دوره ‌هایی که پزشکان می‌گذرانند صرفا برای به‌ روز شدن اطلاعات پزشکی متخصصان و به منزله تخصص انجام کار در زمینه زیبایی نیست و ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه برخی پزشکان متخصص در رشته‌های دیگر تخصصی ورود پیدا می کنند افزود: این متخصصان با شرکت در دوره های آموزشی نمی‌توانند در رشته غیرتخصصی خود مداخلات درمانی انجام دهند.

تاتو در آرایشگاهها غیر قانونی است

مسئول نظارت بر مطب‌ها و تعزیرات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اطلاعیه ها و دستور العمل های وزارت بهداشت تاکید کرد: انجام هرگونه فعالیت تخصصی زیبایی از جمله "تاتو"، "پیلینگ"، خالکوبی، سوزاندن موهای زائد و کاشت ناخن توسط آرایشگاهها و افراد غیر متخصص ممنوع است.

صابری تاکید کرد: انجام این کارها باید با حضور پزشک متخصص باشد در غیر این صورت دخالت در امر پزشکی و جرم تلقی می شود.

وی گفت: شهروندان  باید برای خدمات تخصصصی به سراغ فرد متخصص در همان رشته بروند و اعمالی نظیر لیزر، تزریق ژل، بوتاکس، برجسته سازی گونه و لبها و پروتز باید تحت نظر پزشک متخصص همان رشته انجام شود.

لنز را از مراکز مجاز بخرید

کارشناس واحد بینایی سنجی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: لنز اعم از طبی و غیر طبی در مراکز مجاز مورد تائید دانشگاه علوم پزشکی تجویز شود و فروش این لنزها توسط صنوف دیگر غیر قانونی است.

جواد خوش سیما گفت: لنز باید توسط افراد متخصص تجویز شود و در صورت فروش در مراکز غیر مجاز به بینایی صدمات جدی وارد می کند.

وی یادآور شد: پیش از تجویز لنز باید سلامت قرنیه، پلک ها، سیستم قدامی چشم، سلامت لایه اشکی، احتمال بروز عفونت در فرد مورد بررسی قرار بگیرد

خوش سیما در خصوص فروش لنز توسط غیر متخصصین اظهارکرد: عده ای از افراد سود جو اقدام به فروش لنز به عنوان یک کالا می کنند

وی یادآور شد: عفونت قرنیه، کدورت قرنیه، انتقال بیماریهای عفونی و ویروسی را از عوارض استفاده از لنزهای غیر مجاز است.

‌30 درصد مراجعات به اورژانس چشم صدمات استفاده از لنز

کارشناس واحد بینایی سنجی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد:30 درصد از مراجعات انجام شده به بخش اورژانس بیمارستان خاتم الانبیا(ص) مشهد به دلیل استفاده از لنزهای غیر طبی و طبی بوده است

وی توضیح داد: استفاده از لنز در فردی که دچار اختلال درسیستم اشکی است موجب تماس مستقیم لنز با قرنیه و اختلال در اکسیژن رسانی و در نتیجه آسیب به قرنیه و در نتیجه نابینایی می شود.

خوش سیما افزود: همچنین فرد استفاده کننده به منظور پیشگیری از عوارض جانبی باید پیش از استفاده از لنز از نظر احتمال وجود بیماریهای داخلی، آلرژی، دیابت و یا بیماریهای سیستمیک بررسی کند.

لنز کرایه ای مساوی با ایدز و هپاتیت

کارشناس واحد بینایی سنجی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: ارائه لنزهای کرایه ای احتمال انتقال بیماریهای عفونی از جمله هپاتیت و ایدز را افزایش می دهد.

خوش سیما تاکید کرد: استفاده از لنز در مکانهایی همچون آرایشگاهها، مراکز فروش لوازم آرایشی بهداشتی، داروخانه ها و دیگر مراکز مشابه ممنوع است و تنها پزشکان متخصص و اپتومتریست ها می توانند این وسیله را تجویز کنند.

آگاهی مردم و تبلیغات ماهواره ای

آگهی‌های بازرگانی در زمینه پزشکی مداخله در درمان محسوب می شوند و این تبلیغات گاهی کالاهایی غیر مجاز را توصیه می‌کنند که طبق قانون از پخش آنها در صدا و سیما و شهرداری جلوگیری شده اما پخش آگهی از طریق ماهواره هنوز هست و نظارتی بر‌ آن نیست و شهروندان با داشتن آگاهی می توانند سلامت خود را حفظ کنند.

سونامی مداخله در سلامت در راه است و با سوء استفاده از نا آگاهی مردم و تبلیغات غیر واقعی و غیر مجاز توسط گروهی سودجو سلامت شهروندان شهر مشهد را در معرض خطر قرار داده است.
...............................
گزارش: زهره رنگ آمیز