تهران - خبرگزاری مهر: معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه نهادهای حمایتی حتی خیریه‌ ها متناسب با نیازهای زنان سرپرست خانوار ساماندهی نشده‌ اند، بیان داشت: اگر زن سرپرست خانواری آمادگی ازدواج مجدد را داشته باشد، کمیته امداد هیچ طرحی برای ازدواج او ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش دو روزه ارتقای سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار استان تهران به همت اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) این استان صبح و عصر چهارشنبه با حضور مسئولان در مجتمع فرهنگی اداری ولایت کمیته امداد امام خمینی(ره) آغاز شد.

در همایش دو روزه زنان سرپرست خانوار استان تهران، 150 نفر از بانوان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) حضور دارند که علاوه بر شرکت در کارگاه های آموزشی با الگوهای موفق زن در جامعه نیز آشنا می شوند.

علی محمد ذوالفقاری در این همایش  با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار ویژگیهای مختلفی دارند و قابل دسته بندی هستند، گفت: زنان سرپرست خانوار را می توان از نظر نوع مشکل تقسیم‌ بندی کرد، برخی از آنها به علت طلاق همسر خود تحت پوشش قرار گرفته‌ اند و برخی دیگر نیز به علت اعتیاد همسر، خودسرپرست شده ‌اند و در این شرایط نوع نیاز زنان با نوع مشکل و شرایطشان در ارتباط است.

وی افزود: زنان سرپرست خانوار از نظر سبک زندگی و شرایط فکری خانواده نیز قابل دسته ‌بندی هستند و بخشی از این خانواده‌ ها مشکل دانش و بخشی دیگر مشکل بینش دارند و در واقع تفاوتهای زنان سرپرست خانوار، موجب تفاوت نیازهای آنها با یکدیگر شده است و با تنوع نیازها در خانواده‌ ها مواجه هستیم که این امر یکی از مشکلات محسوب می‌ شود.

نوع مددکاری کمیته امداد باید براساس نوع نیاز مددجویان باشد

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) تأکید کرد: نوع مددکاری کمیته امداد باید براساس نوع نیاز مددجویان باشد و اگر مددکاری نیازمحور و براساس شرایط موجود طراحی نشود، کارآمد نخواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار، فقدان مهارت است، گفت: بخشی از آنان نمی ‌توانند اقتصاد خانواده را مدیریت کنند و نیاز به آموزش برای مدیریت اقتصادی خانواده را دارند و برخی دیگر از مددجویان تکیه ‌گاه هدایتی خانواده‌ نیستند.

ذوالفقاری  ادامه داد: دسته ‌بندی سنی یکی از انواع دسته‌ بندیهایی است که می‌ توان برای زنان سرپرست خانوار در نظر گرفت و به عنوان نمونه عمده‌ ترین نیاز زنان سالمند سرپرست خانوار، بهداشت و درمان و معیشت است، اما ممکن است این موضوع مهم‌ ترین نیاز زنان سرپرست خانوار جوان نباشد.

وی عنوان داشت: زنان سرپرست خانوار از نظر حوزه جغرافیایی محل سکونت نیز قابل دسته ‌بندی هستند و نیازهای زنان سرپرست خانوار تهرانی با زنان سرپرست خانوار روستایی متفاوت است، بنابراین با مستمری یکنواخت، بسته‌ های بهداشتی و جزوه‌ های آموزشی یکسان نمی ‌توان به نیازهای آنان پاسخ داد.

زنان سرپرست خانوار از نظر نوع نگرش عقیدتی نیز قابل دسته‌ بندی هستند

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) اضافه کرد: زنان سرپرست خانوار از نظر نوع نگرش عقیدتی نیز قابل دسته‌ بندی هستند و برخی از آنها از اقلیتهای مذهبی و بعضی دیگر شیعه یا سنی هستند و کارکرد دین در زندگی آنها، افقهای جدیدی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به عملکرد کمیته امداد، اظهار داشت: توسعه برنامه‌ های اجتماعی را مد نظر قرار داده ‌ایم و 350 هزار مددجوی کمیته امداد بیمه اجتماعی و بیمه روستایی شده‌ اند و 200 هزار یتیم تحت پوشش طرح اکرام قرار دارند.

ذوالفقاری افزود: در حال شروع توسعه خدمات معیشت خانواده هستیم و علاوه بر آن توانسته ‌ایم با نرخ تورم، سهم امداد را در سبد خانواده ‌های کمیته امداد تقویت کنیم و به دنبال سطح ‌بندی معیشت خانواده هستیم.

وی یادآور شد: برخی از زنان سرپرست خانوار دچار مشکلاتی هستند که با کمک مشاوره حقوقی قابل حل است و توسعه مشاوره‌ های حقوقی در کمیته امداد قابل انجام است و درواقع همان قدر که مستمری گسترش یافته است، مشاوره حقوقی نیز باید جای خود را در کمیته امداد باز کند.

برخی از زنان در مکانهایی زندگی می‌ کنند که امنیتشان در خطر است

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام(ره) با بیان اینکه مدیریت استقرار را باید انجام دهیم، اضافه کرد: لازم است جانمایی فقرا انجام شود و برخی از زنان در مکانهایی زندگی می‌ کنند که امنیتشان در خطر است.

وی با اشاره به مسکن مهر تصریح کرد: از مسکن مهر استفاده ‌های زیادی کرده‌ ایم، البته چون در محل مسکن مهر امکان ایجاد اشتغال نیست، خانواده ‌های تحت پوشش کمیته امداد کمتر از آن استقبال کرده‌ اند.

ذوالفقاری عنوان داشت: اگر زن سرپرست خانواری ازدواج کند، کودکش از تسهیلاتی که پیش از ازدواج مادر دریافت کرده بود، محروم می شود که امیدواریم با حضور به موقع بتوانیم گام مثبتی برای حل مشکلات زنان سرپرست خانوار برداریم.

وی در ادامه گفت: جمعیت زنان سرپرست خانوار در جمع مددجویان خانواده کمیته امداد از نظر عِده و عُده نسبت قابل ملاحظه ‌ای دارند و در اولین نشست زنان سرپرست خانوار که سال گذشته در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، تلاش کردیم کارکردهای دستگاه ‌ها و وظایف درون سازمانی و برون‌ سازمانی کمیته امداد را برجسته کنیم و براساس تصمیمهای اتخاذ شده، قرار شد پنج نشست را در پنج استان برگزار کنیم که در استانهایی مانند قزوین و تهران تا پایان سال جاری برگزار می ‌شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام(ره) با بیان اینکه نهادهای حمایتی حتی خیریه‌ ها متناسب با نیازهای زنان سرپرست خانوار ساماندهی نشده‌ اند، بیان داشت: اگر زن سرپرست خانواری آمادگی ازدواج مجدد را داشته باشد، کمیته امداد هیچ طرحی برای ازدواج او ندارد و تنها می ‌تواند در زمینه تأمین جهیزیه به او کمک کند.

ناآشنایی زوجین با هم دلیل عمده طلاق است

وی افزود: ناآشنایی زوجین با هم، تفاوتهای فرهنگی اقتصادی، دخالت نابجای اطرافیان، نازایی‌ و مشکلات معیشتی از دلایل عمده طلاق است و طلاق از جمله دلایل افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار است، بنابراین باید تلاش کنیم تا عوامل افزایش زنان سرپرست خانواده را دستکم در زمینه طلاق کاهش دهیم و برخی از خدمات کمیته امداد باید در مرحله پیشگیری از تبدیل شدن زن به زن سرپرست خانوار انجام شود.

ذوالفقاری تصریح کرد: امروز هیچ سامانه‌ ای در کشور وجود ندارد تا از زمانی که شوهر روی تخت غسالخانه است، زن به عنوان سرپرست خانوار تعریف شود و یا از لحظه ثبت طلاق در دفترخانه، زن را به عنوان زن سرپرست خانوار به رسمیت بشناسیم و در این شرایط بخشی از زنان سرپرست خانوار زمانی به کمیته امداد مراجعه می ‌کنند که دچار مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده ‌اند.

تک رویها و همپوشانیهایی در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار وجود دارد

وی ادامه داد: اگرچه کارکردهای دولت و برخی دیگر از نهادها در زمینه زنان سرپرست خانوار قابل دفاع است، اما فرماندهی واحدی در حوزه مسائل اجتماعی داریم و ارگانی ثابت در زمینه مدیریت مسائل اجتماعی هستیم، چراکه در حال حاضر تک رویها و همپوشانیهایی در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار وجود دارد، برخی از زنان سرپرست خانوار با چند دستگاه حمایتی ارتباط دارند ولی برخی از آنان تحت پوشش هیچ یک از این دستگاه‌ ها نیستند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام(ره) تأکید کرد: نظارت و سنجش اثربخشی خدمات از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید به یک زن جوان سرپرست خانوار به عنوان زنی سالمند بنگریم و لازم است توجه همه جانبه به نیازهای او داشته باشیم و خدماتی کم اثرتر را بیابیم.

وی با بیان اینکه بین مشکلات حاد و عادی زنان سرپرست خانوار تفاوت قائل نشده ‌ایم، اضافه کرد: برای مشکلات اضطرار و اورژانسی نیز دسته ‌بندی نداریم و بیشترین کار این نهاد در بخش خدمات است و این وضعیت نمی ‌تواند موجب رفع مشکلات اضطراری زنان سرپرست خانوار شود.

برخی دانشگاه‌ ها در حوزه پژوهشی روزآمد نیستند

ذوالفقاری در ادامه گفت: نهادهای اجرایی هم دانش را تولید و هم آن را اجرا می ‌کنند و این در حالی است که با وجود دانشگاه‌ های علوم انسانی و برخی دیگر از نهادها، لازم است یک نهاد به عنوان حلقه متصل‌ کننده اجرا و تولید قرار گیرد و در حال حاضر بسیاری از فرآیندهای موجود در سازمانهای دولتی، تجربی است و این وضعیت نمی ‌تواند موجب رفع مشکلات شود، البته برخی از دانشگاه‌ ها در حوزه پژوهشی به نظر می ‌آید روزآمد نیستند.

وی افزود: ادبیات در مورد زنان سرپرست خانوار در کمیته امداد رشد کرده است و سال گذشته 140 مقاله جمع‌ آوری شد و در سال جاری نیز در حال جمع ‌آوری مقالات مختلفی هستیم و اقدامات انجام شده از سوی کمیته امداد با دانشگاه شهید بهشتی باعث ایجاد تغییر نگرش درباره زنان سرپرست خانوار در کمیته امداد شده است.

ذوالفقاری تصریح کرد: کمیته امداد با مشاوران امور بانوان همه وزارتخانه‌ها و مشاوران بانوان استانداریها نشستهایی را برگزار کرده‌ است و در زمینه سوژه ‌یابی در زمینه زنان سرپرست خانوار با همه دانشگاه ‌ها در حوزه پژوهش نشستهایی را برگزار کرده‌ ایم.

گفتنی است، این همایش با همکاری 20 سازمان، وزرات خانه و دیگر نهاد های حمایتی برگزار شده است و  38 مقاله نیز به دبیرخانه این همایش رسیده که از بین آنها دو تا چهار مقاله پذیرفته خواهد شد.

با توجه به اینکه این همایش دو روز برگزار می شود و فاصله بین شهرستانها با شهر تهران زیاد است، این بانوان از کلان شهر تهران و دو شهرستان ری و شمیرانات انتخاب شده اند تا برای رفت و آمد با مشکلی مواجه نشوند.