تهران - خبرگزاری مهر: مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران اظهار داشت: نیاز است نسبت به قوانین موجود برای قشر زنان سرپرست خانوار که یک گروه خاص اجتماعی هستند یک بازنگری کلی صورت بگیرد.

تبارک سبحانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اهداف همایش دو روزه ارتقای سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار استان تهران که از چهارشنبه 27 دی ماه توسط حوزه معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران و 14 نهاد و دستگاه دیگر برگزار شد،  الگوسازی تجارب ارزشمند سه دهه عملکرد کمیته امداد با حمایت از بیشترین درصد زنان سرپرست خانوار بود که مورد بهره برداریهای درون سازمانی و برون سازمانی قرار گرفت.

نگرش جامعه نسبت به زنان سرپرست خانوار منفی است

وی عنوان داشت: آگاه سازی و اطلاع رسانی در سطح استانی مبنی بر اینکه متولی اصلی زنان سرپرست خانوار، نهاد کمیته امداد است و نگاه موضوعی و خصوصی به مسائل مبتلا به این قشر با بهره گیری از نظرات مجامع علمی و دانشگاه ها با توجه به شرکت تقریباً پنج دانشگاه در این همایش بود.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران اضافه کرد: مداخله در مسئله اجتماعی زنان سرپرست خانوار به عنوان یک حرکت پیشگیرانه و جلوگیری از تبدیل آن به یک بحران اجتماعی با ایجاد فضای مشارکتی بین سازمانهای حمایتی و مجامع علمی، مقابله با همپوشانیها و حرکتهای موازی بین سازمانها و دستگاه های حمایتی و مردم نهاد، کمک به تغییر موضع زنان سرپرست خانوار از جمله طرد اجتماعی باید در جامعه نهادینه شود.

وی تصریح کرد: در نهایت باید این تغییر نگرش، تبدیل به فعالیتهای پایدار و توانمند اجتماعی  زنان سرپرست خانوار شود و جامعه نگرشی را که متأسفانه در بسیاری از موارد نسبت به این گونه زنان دارد که به هر دلیلی سرپرست خود را از دست داده اند، تغییر دهد.

الگوسازی در بسترهای فرهنگی، دستاورد همایش ارتقای سلامت زنان سرپرست خانوار بود

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران اظهار داشت: یکی از دستاوردهای این همایش این بود که بتوانیم الگوسازی در بسترهای فرهنگی انجام دهیم و این تغییر نگرش را هم در جامعه و هم در دستگاه های خدمت رسان داشته باشیم.

وی با اشاره به ضرورتهای تشکیل این گونه نشستها گفت: عدم آشنایی کامل به نیازهای زیستی، معیشتی، فرهنگی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار، عدم تناسب بین بسته های خدمتی و تعریف شده با نیاز امروز این جامعه، نداشتن الگوی خدمت رسان مطلوب و رضایت بخش، عدم تبحر منابع انسانی درباره آشنایی خود مددکاران اجتماعی و امدادگران هم در سازمانهای حمایتی و هم در سازمانهای اجتماعی از جمله این ضرورتها بوده است.

سبحانی ادامه داد: برخی از زنان سرپرست خانوار تلاش می ‌کنند با ازدواج مجدد زودتر تکیه‌ گاهی بیابند، این در حالی است که تعجیل در این امر منجر به وقوع ازدواج ناموفقی می‌ شود و از سوی دیگر ممکن است بعضی از زنان سرپرست خانوار حاضر به ازدواج مجدد نباشند.

راهبردهای حل مشکلات زنان سرپرست خانوار

وی در خصوص راهبردهای حل مشکلات زنان سرپرست خانوار گفت: توجه به سلامت روانی، جسمانی و عاطفی و فراهم کردن زمینه نقش ‌آفرینی زنان از جمله این راهبردهاست و از سوی دیگر تمام زنان زیر 50 سال تحت پوشش سرانه بیمه هستند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران اضافه کرد: تلاش برای ازدواج مجدد با ایجاد زمینه‌ های دفاع از بنیان اجتماعی زنان با توسعه مددکاری اجتماعی، معرفی زنان نمونه و موفق در زمینه خوداتکایی و ازدواج مجدد از دیگر راهبردها برای این قشر از زنان است.

وی تأکید کرد: همه سازمانها اعم از سازمانهای اقتصادی، اجتماعی، صدا و سیما، حوزه علمیه، ائمه جماعات باید در موضوعات زنان سرپرست خانوار ورود پیدا کنند تا بتوانیم به راهبردها دست پیدا کنیم.

زنان سرپرست خانوار نیازمند وضع قوانین جدید و خاص هستند

وی افزود: نیاز است نسبت به بازنگری برخی از قوانین یا تدوین قوانین جدید در حمایتهای خاص و ویژه برای این گروه با توجه به اینکه اعتقاد داریم این گروه جزو گروه های خاص هستند و علاوه بر وظایف مادری باید به جای دو نفر کار کنند و وظایف پدری را هم باید برای فرزندانشان انجام دهند، صورت بگیرد و قطعاً این افراد  نیازمند وضع قوانین جدید و خاص هستند.

سبحانی بیان داشت: البته قوانین خوبی وضع شده که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از قوانین، برنامه ها و حمایتهای حاکمیت و کمک خیرین، سمن ها و خیریه ها انشاءالله بتوانیم گامهای مؤثری برای ارتقای سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار برداریم.