کرج – خبرگزاری مهر: مدیرکل بهزیستی البرز گفت: بهزیستی به عنوان متولی امر مهدکودک ها، ارتقای سلامت معنوی کودکان را از اهداف اصلی و در اولویت برنامه مهدکودک ها دارد.

مرتضی مکاریان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص خبر "فعالیت های مغایر با فرهنگ اسلامی برخی مهدهای کودک در آینده به معضل تبدیل می شوند"، با بیان مطلب فوق اظهار داشت: بهزیستی با ارائه محتوای آموزشی " شیوه های عملی جهت ارائه مفاهیم دینی به کودکان " به مهد های کودک ابزار لازم برای تسهیل تربیت دینی کودکان را فراهم کرده است.

وی افزود: با عنایت به اینکه تربیت کودکان براساس آموزه های قرآن مجید و سیره معصومین(ع) و ایجاد آشنایی و انس آنها با برنامه ها و تعالیم الهی جزو اهداف اساسی بهزیستی در مهد های کودک است، این مراکز علاوه بر استفاده از محتوای مذکور و سایر محتواهای آموزشی مصوب سازمان، آموزش قرآن را با مربیان آموزش دیده در برنامه های مهد کودک گنجانده و برنامه هایی از قبیل نقاشی، ژیمناستیک ، زبان و... به عنوان فوق برنامه در مهد کودک برا ی کودکان ارائه می شود.

مکاریان تصریح کرد: همچنین صدور مجوز فعالیت مهدهای کودک و گزینش مربیان مشروط به گذراندن مراحل حراست، گزینش، سلامت روان و سوء پیشینه و... بوده و با توجه به نقش مربی در پرورش کودکان قواعد رفتاری خاصی برای مربیان و مدیران فعال در مهد های کودک  تعریف شده است.

وی پذیرش و توجه به کودک به عنوان امانت الهی برای پاسخگویی به نیازهای او و ایجاد زمینه های رشد معنوی، ذهنی، گفتاری، جسمی، اجتماعی، زیبایی شناختی و عاطفی کودک و فراهم نمودن زمینه آشنایی، علاقه، ارتباط و انس کودک با خداوند، قرآن مجید، معصومین(ع) و سایر مفاهیم دینی قابل درک برای کودک در برنامه های آموزشی مهد کودک را از جمله قواعد معین برای مهدهای کودک، مدیران و مربیان آنها دانست.
 
همچنین برجسته نمودن تعلیم و تربیت بر اساس سیره نبوی به صورت گسترده در تمامی برنامه ها و فعالیتهای مهد کودک و پرهیز از هر گونه فعالیت مغایر با دستورات دین مبین اسلام، فراهم نمودن الگوی عینی برای کودک با عمل به موازین دین اسلام و انجام رفتارهایی مانند رعایت حجاب، برپاداشتن واجبات دینی، متانت و وقار، رعایت حدود با نامحرم، رعایت ادب در مناسبات اجتماعی، تواضع، امانت داری، رازداری، آراستگی ظاهر، انصاف، خوشرویی، صداقت و عدم تبعیض بین کودکان نیز از دیگر قواعد مطرح است که مکاریان به آنها اشاره کرد.
 
مدیرکل بهزیستی البرز تاکید کرد: بنابراین طرح چنین مباحثی در خصوص فعالیت های مغایر با فرهنگ اسلامی در مهدهای کودک نتیجه ای جز تشویش اذهان عمومی و نگرانی خانواده ها را در پی نخواهد داشت.
 
وی گفت: برگزاری دوره های شیوه های آموزش نماز و قرآن برای مربیان مهد های کودک با همکاری ستاد اقامه نماز استان البرز، در اولویت قرار دادن اعطای مجوز مهد کودک به هیئتهای مذهبی فعال در سطح استان و همکاری با شورای سیاست گذاری ائمه جمعه برای تاسیس آدینه مهد در سطح استان از جمله برنامه های این اداره کل برای تحقق اهداف مورد نظر است.
 
مکاریان گفت: خانواده ها می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را به صورت آنلاین از طریق شبکه الکترونیکی مهدهای کودک (www.emahd.ir/alb)، شماره تماس  32540606 (دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات ) یا مراجعه حضوری به اطلاع کارشناسان ادارات بهزیستی در شهرستانها برسانند.