یزد - خبرگزاری مهر: رئیس سلامتکده طب سنتی اردکان، مصرف خودسرانه داروهای گیاهی را نیز همانند مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی خطرآفرین خواند.

مجید امتیازی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در فصل زمستان استفاده از برخی داروهای گیاهی به شدت افزایش می یابد، اظهار داشت: استفاده خودسرانه داروهای گیاهی نیز در بسیاری موارد خطرآفرین است.

وی افزود: بیشتری داروی گیاهی که در این فصل مورد استفاده قرار می گیرد، شربت آویشن و زوفا است که برای درمان سرفه استفاده می شود و در داروخانه های طب سنتی نیز موجود است.

امتیازی عنوان کرد: این داروها در زمره داروهای خلط آوری هستند که البته باید با تجویز پزشک مصرف و از مصرف خود سرانه آن اجتناب شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم از سرفه های خشک و مکرر در فصل زمستان گلایه دارند، عنوان کرد: کلید درمان سرفه های خشک و مزمن، حریره بادام، حریره فندق و به دانه هستند که خطری نیز برای بیماران ندارند.

امتیازی با تاکید بر پوشاندن بدن به ویژه سر در فصول سرد اظهار داشت: هنگام خارج شدن از محیط گرم و وارد شدن به محیط سرد باید به این مهم توجه داشت که بدن و به خصوص ناحیه سر را به صورت کامل پوشاند و ناگهان وارد محیط سرد نشویم.

وی ضمن اشاره به روشهای تسکین سرماخوردگی توصیه کرد: روش بخور بهترین روش برای درمان نزله و زکام (سرماخوردگی) است.

امتیازی با بیان این که بر حسب نوع و شدت علائم بیماری می توان از روش بخور استفاده کرد گفت: بخور با داروهای گیاهی اعم از ترکیب آب جوش و داروهای گیاهی همچون آویشن، بابونه، پنیرک و گل ختمی از روشهای مناسب درمان سرماخوردگی است، همچنین جوشانده آویشن نیز نقش موثری در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی دارد.