یاسوج - خبرگزاری مهر: مدیرگروه مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در این استان بعد از بیماری های قلبی، عروقی، سرطان ها دومین علل مرگ و میر هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ظفرپریسایی افزود: سرطان در واقع مجموعه پیچیده ای از بیماریها و شامل بیش از 200 مورد بیماری است که از نظر سن شروع، سرعت رشد، وضعیت تمایز سلولی، قابلیت شناسایی، تهاجم و پاسخ دهی به درمان، کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.

وی با بیان اینکه در آمارهای کشوری نیز سرطان ها سومین عامل مرگ و میر ایرانیان را به خود اختصاص داده، اظهار داشت: طبق آخرین آمار در سال 85، به هزای هر هزار نفر جمعیت، یک مورد سرطان وجود دارد که باید به موقع تشخیص داده شده و درمان شود.

پریسایی با اشاره به فرآیند ثبت سرطان ها تصریح کرد: این فرآیند شامل جمع آوری منظم داده های بیمار مبتلا بوده و با توجه به مفاد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1363، هر نمونه ای خارج شده از بدن فرد باید برای آزمایش به آزمایشگاه بافت شناسی یا مرکز پاتولوژی ارسال شود.

کاهش آمار مرگ و میر مادران باردار در روستاهای کهگیلویه

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مرگ و میر مادران باردار در روستاهای قلعه رئیسی و دیشموک روند نزولی داشته و در سال 91، تاکنون هیچ مورد مرگ مادر بارداری اتفاق نیفتاده است.

رشید  غفاری افزود: آمارها نشان می دهد شاخص امید به زندگی، مرگ کودکان زیر پنج سال و نوزادان، مراقبتهای دوران بارداری و پوشش واکسیناسیون نیز روند رو به رشدی داشته است.

وی با بیان اینکه 94 زایمان در شش ماهه نخست سال جاری در مرکز بهداشتی، درمانی دیشموک، انجام شده، عنوان کرد: روند پیشرفت خدمات بهداشتی، درمانی، با توجه به شاخصهای استانی و کشوری در مقایسه با آنچه در سالهای گذشته اتفاق افتاده، جهشی قابل توجه داشته است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار داشت: تجهیزات رادیولوژی مرکز قلعه رئیسی، خریداری شده و تنها مرحله دریافت مجوز سازمان انرژی اتمی باقی مانده و این مرکز در آینده نزدیک، راه اندازی می شود.

رئیس مرکز بهداشت استان از آموزشگاه بهورزی کهگیلویه بازدید کرد

مسئول آموزشگاه بهورزی شهرستان کهگیلویه گفت: از هنگام راه اندازی آموزشگاه بهورزی شهرستان کهگیلویه تاکنون، 20 دوره آموزش بهورزی در آموزشگاه برگزار شده است.

قدرت اله انصاری افزود: در این دوره های آموزشی300 بهورز از این آموزشگاه فارغ التحصیل شده اند.

وی بیان داشت: نیازسنجی آموزشی در مراکز بهداشتی، درمانی و خانه های بهداشت از جمله اقدامات این آموزشگاه برای ارتقاء سطح دانش بهورزان است که تاثیر بسزایی در بهبود خدمت رسانی به مراجعان داشته است.

انصاری اظهار داشت: با الویت بندی نیاز مناطق مختلف شهرستان کهگیلویه به بهورز، توزیع نیروها به صورت منطقی و مطابق با نیاز مراجعان انجام می شود.

وی افزود: برگزاری انتخابات شورای بهورزی، تعیین اعضای شورا، برگزاری کلاس های بازآموزی برای بهورزان، راه اندازی، تعمیر و تجهیز خوابگاه ها دخترانه و پسرانه، همراه با امکانات رفاهی لازم، از جمله اقدامات آموزشگاه بهورزی شهرستان کهگیلویه در سال جاری بوده است.

115مدرسه در شهرستان بویراحمد، مروج سلامت هستند

مسئول واحد بهداشت مدارس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد گفت: در حال حاضر 115 واحد آموزشی در سطح شهرستان بویراحمد برنامه مدارس مروج سلامت را اجرا می کنند.

محبوبه عبدی زاده افزود: برای رسیدن به مدرسه ای که ارتقا دهنده سلامت است و آن را مروج سلامت می نامیم، آگاهی، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برای موفقیت برنامه، ضروری است.

وی با اشاره به شاخصهای ارزیابی مدارس مروج سلامت، اظهار داشت: مدارس مروج سلامت بر اساس چگونگی عملکرد در برنامه جامع آموزش سلامت، ارائه خدمات بالینی، سلامت محیط مدرسه، بهبود تغذیه در مدرسه، تحرک فیزیکی و فعالیت بدنی، سلامت کارکنان، خدمات سلامت روان و مشاوره ای، مشارکت والدین و جامعه در برنامه های ارتقای سلامت و شبکه سلامت دانش آموزان، مورد ارزیابی قرار می گیرند.

این مسئول واحد بهداشت مدارس، تصریح کرد: مدارس مروج سلامت می توانند با مشارکت فعالانه اولیا، مربیان و دانش آموزان، باعث  توانمند سازی دانش آموزان در زمینه مراقبت از خود شوند.

عبدی زاده یاد آور شد: اجرای طرح مدارس مروج سلامت و آموزش شیوه های صحیح زندگی در مدارس، گام مهمی در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه است.

بیمارستان شهید بهشتی موفق به دریافت لوح و تندیس بیمارستان برتر کشور شد

مدیرعامل بیمارستان شهید بهشتی، با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ملی حاکمیت بالینی، گفت: بیمارستان شهید بهشتی برای دومین بار، در این جشنواره موفق به دریافت لوح و تندیس یکی از برترین بیمارستانهای کشور شد.

امیر عنبری افزود: این دومین بار است که بیمارستان شهید بهشتی، به عنوان تنها بیمارستان برتر استان در زمینه حاکمیت بالینی و ایمنی بیمار به این جشنواره راه یافته و موفق به کسب رتبه برتر کشوری می شود.

وی بیان داشت: در این جشنواره، مجموعا 850 مرکز درمانی کشور حضور داشتند که 60 مرکز، موفق به کسب لوح و تندیس برتر جشنواره شدند.

مدیرعامل بیمارستان شهید بهشتی با اشاره به دریافت نشان ملی بیمارستان دوستدار ایمنی، تصریح کرد: توسعه آموزش بیماران و ادامه درمان در منزل، ایجاد زمینه مداخله بیمار و جامعه در امور درمان، توسعه تکنولوژی و استفاده بهینه از اطلاعات روز پزشکی مبتنی برشواهد وتحقیقات بالینی، استاندارد سازی خدمات و تجهیزات، کاهش خطرات و افزایش ایمنی بیماران و کارکنان، بهبود عملکرد کارکنان و مدیران، از جمله اقدامات این بیمارستان برای دستیابی به این موفقیت بوده است.

عنبری یادآور شد: عدالت، کیفیت و کارائی، هدف نهایی برنامه های حاکمیت بالینی است.

کارمندان برای کنترل وزن، صبحانه بخورند

یک کارشناس تغذیه گفت: کارمندان به دلیل کمبود وقت از خوردن صبحانه صرف نظر می کنند، در حالیکه صرف صبحانه موجب عدم گرایش به تنقلات و کنترل وزن می شود.

مصطفی رنجبر افزود: استفاده از موادی مانند شیر کاکائو و کیک، جایگزین مناسبی برای وعده صبحانه نبوده و تنها موجب سیری کاذب فرد و در نهایت، چاقی می شود.

وی بیان داشت: استفاده مداوم از رایانه از دیگر مشکلات کارمندان است که قدرت بینایی آنان را کاهش می دهد.

رنجبر با بیان اینکه مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینA ، راهکار مناسبی برای مقابله با این مشکل است، اظهار داشت: استفاده از جگر، میوه های زرد رنگ مانند هویج و کدو تنبل، موجب تقویت بینایی افراد می شود.