یک روزنامه آلمانی در گزارشی از نگرانی بانک مرکزی اروپا درباره تشدید مجدد بحران یورو تحت تاثیر بحران بدهی ها در کشور قبرس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه "هامبورگر ابند بلات" در گزارشی نوشت: در حالی که بحران یورو اندکی فروکش کرده است اما بانک مرکزی اروپایی یک شعله ور شدن دوباره بحران در اروپا می ترسد. دلیل آن هم می تواند بحران در کشور قبرس باشد.

بانک مرکزی اروپا در این باره هشدار داده است که بحران بدهی کشور کوچک قبرس بر دوش اتحادیه اروپا سنگینی کند. بر اساس گزارش هفته نامه "اشپیگل" هفته گذشته این مسئله به درگیری لفظی بین رئیس بانک مرکزی اروپا و وزیر اقتصاد آلمان منجر شد.

"یورگ آسموسن" از اعضای هیئت رئیسه بانک مرکزی اروپا نیز در گفتگو با یک نشریه یونانی اظهار داشته است که در زمانهای عادی، قبرس به عنوان یک اقتصاد ملی کوچک در منطقه یورو چندان تاثیری بر کل منطقه ندارد. اما به نظر من ما اکنون در یک دوران عادی و معمولی نیستیم ،بنابراین من بر این عقیده ام که هر گونه روند نامنظم در قبرس از پیشرفتهایی که ما در سال 2012 در اروپا خلق کرده ایم جلوگیری به عمل می آورد.

این کارشناس اقتصادی به عنوان یک خطر ویژه،  به سرایت بیماری بانکهای یونان به قبرس اشاره می کند. بر اساس اطلاعات ارائه شده در "اشپیگل" رئیس بانک مرکزی اروپا نیز هفته گذشته چنین استدلالهایی را مطرح کرده و وزیر اقتصاد آلمان آن را رد کرده است.

این کشور بدهکار در منطقه یورو(قبرس) در تابستان گذشته یک کمک مالی میلیاردی  را از صندوق نجات یورو به دلیل وخامت اوضاع بانکهایش درخواست کرد.این کشور همچنین در معرض خطر ورشکستگی دولتی قراردارد. اما تصمیم گیری درباره کمک به قبرس حداقل بعد ازبرگزاری انتخابات در این کشور در فوریه انتظار می رود.

بر اساس گزارش "وال استریت ژورنال" ، آلمان و صندوق بین المللی پول مصمم هستند که  ازخطرات ناشی از بحران مالی قبرس و سرایت آن به دیگر کشورهای جنوب اروپا جلوگیری به عمل آورند.

موسسه اعتبار سنجی "فیتچ" روز جمعه گذشته بار دیگر درجه اعتباری قبرس را از رتبه "-BB " به "B" کاهش داد. این موسسه اعتبارسنجی همچنین چشم انداز اقتصادی این کشور را منفی ارزیابی کرده و قبرس را در معرض خطر کاهش بیشتر درجه اعتباری ارزیابی کرد.