بوشهر - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: در حالیکه میزان هدررفت آب در شبکه‌های آبرسانی کشور 25 درصد است، در استان بوشهر حدود 33 درصد هدررفت آب داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن درفشان صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرایط کشور ما در زمینه تامین آب یک شرایط ویژه است و کشور کم‌آبی هستیم و با توجه به اینکه در استان بوشهر همواره با مشکل کمبود آب مواجه بودیم، نیاز بود که یک برنامه بلندمدت برای تامین آب داشته باشیم.

وی با اشاره به رونمائی از سند چشم‌انداز آب استان بوشهر، بیان داشت: برای تدوین این سند 17 ماه کار فشرده انجام شد و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و بررسی طرح‌های مختلف با اظهار نظر کارشناسان و صاحب نظران سند 30 ساله تدوین شد که در این سند به منابع آبی و تصفیه‌خانه‌های بهداشتی توجه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر تنها استانی که چنین سندی را تدوین کرده است، افزود: بر اساس این سند برای توسعه بخش‌های مختلف با دیدن نیازهای آینده به صورت کلی برنامه‌ریزی می‌شود تا هر طرح بتواند نیاز 30 سال آینده را تامین کند.

وی با بیان اینکه باید 70 درصد آب مورد نیاز استان را از طریق دریا تامین کنیم، خاطرنشان ساخت: با تاسیس کارخانه‌های آبشیرین‌کن با حضور بخش خصوصی نسبت به این مهم اقدام خواهیم کرد.

درفشان اضافه کرد: در حالیکه میزان هدررفت آب در شبکه‌های آبرسانی کشور 25 درصد است، در استان بوشهر حدود 33 درصد هدررفت آب داریم که برای جلوگیری از این میزان هدررفت نیازمند تامین اعتبارات خاص برای بازسازی شبکه‌های آب‌رسانی هستیم.

اجرای طرح فاضلاب شهری در 3 شهر استان بوشهر

وی در ارتباط با آبرسانی به پروژه‌های مسکن مهر نیز گفت: بوشهر یکی از استان‌های موفق در زمینه تامین آب مسکن مهر است و شبکه‌های آب همه مجتمع‌های مسکن مهر استان را اجرا کرده‌ایم و در سه شهر بوشهر، گناوه و دیلم نیز شبکه‌های فاضلاب شهری ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه 80 درصد آب تحویلی به مشترکان به فاضلاب تبدیل می‌شود، ادامه داد: با تصفیه پساب فاضلاب‌های  شهری می‌توان از این آب برای مصارفی چون کشاورزی استفاده کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح فاضلاب شهری در سه شهر بوشهر، گناوه و دیلم، اظهار داشت: مطالعات اجرای فاضلاب برازجان به پایان رسیده است و طرح مطالعات شهرهای چغادک و عالی‌شهر نیز در مرحله 90 درصد است و این طرح مطالعاتی برای شهرهای دیر و کنگان نیز آغاز شده است.

درفشان با اشاره به اجرای خط انتقال اختصاصی برای محلات قدیمی شهر بوشهر، اضافه کرد: اجرای شبکه فاضلاب در این مناطق نیز از یک ماه پیش آغاز شده و در حالی که این کوچه‌ها دارای عرض کمی است، تلاش داریم کم‌ترین تخریب را در این مناطق داشته باشیم تا مشکلاتی برای این بافت بوجود نیاید.

وی به کیفیت بالای آب استان بوشهر اشاره کرد و بیان داشت: چهار آزمایشگاه مجهز در استان بوشهر داریم که به صورت مداوم آب را کنترل می‌کنند و از نظر کنترل کیفی رتبه برتر کشور را کسب کردیم.