مجید شاکری کارگردان انیمیشین "افسانه سرزمین گوهران" گفت: در هالیوود برای ساخت یک انیمیشن حداقل 50 میلیون دلار هزینه می شود اما بالاترین هزینه برای تولیدات ایرانی یک یا دو میلیارد تومان است. "افسانه سرزمین گوهران" نیز تقریبا با 500 میلیون تومان ساخته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه ای فیلم انیمیشن "افسانه سرزمین گوهران" در برج میلاد برگزار شد.

در این نشست مجید شاکری تهیه کننده و کارگردان، محمد برومند نویسنده، مسعود حمزه ای مدیر تولید، مهدی موحد مدیر هنری و وحید شاکری سرپرست مدلینگ این اثر پویانمایی حضور داشتند.

در ابتدای نشست شاکری با اشاره به ایده اولیه این فیلم سینمایی عنوان کرد: با توجه به اینکه در زمینه ادبیات و منابع ادبی بسیار غنی هستیم این فرصت برای ما پیش آمد که طرح و ایده کار را براساس این افسانه ها شکل بدهیم.

به گفته وی، پروسه تولید آثار انیمیشن در ایران بسیار سخت و زمان بر است.

وی ادامه داد: با توجه به حمایت هایی که در چند سال اخیر صورت گرفته تولید انیمیشن در ایران رشد خوبی داشته است و خوشبختانه سالانه حداقل سه فیلم پویانمایی تولید می شود. این اثر سینمایی نیز زمان تولیدش کمتر از سه سال به طول انجامید.

وی عنوان کرد: به انیمیشن در ایران در سالهای اخیر توجه ویژه ای شده است اما سطح انیمیشن های ایرانی به هیچ عنوان قابل مقایسه با آثار خارجی نیست. بنابراین رقابتی هم در این زمینه وجود ندارد. در هالیوود برای ساخت یک انیمیشن حداقل 50 میلیون دلار هزینه می شود اما بالاترین هزینه برای تولیدات ایرانی یک یا دو میلیارد تومان است. "افسانه سرزمین گوهران" نیز تقریبا با 500 میلیون تومان ساخته شده است.

شاکری در ارتباط با حضور این فیلم در جشنواره های خارجی عنوان کرد: تلاش می کنیم که به صورت همزمان نیز این فیلم را برای حضور در جشنواره های خارجی آماده کنیم. این پروژه در ابتدا هم با نگاه سینمایی و هم با نگاه سریالی تولید شده است بنابراین در قاب بندی و چارچوب های خاص تلاش کردیم نگاه سینمایی وجود داشته باشد. همچنین فرصت کمی برای رساندن این اثر به جشنواره داشتیم بنابراین مطمئنا برای اکران سینمایی مدت زمان فیلم را کوتاه خواهیم کرد.

"افسانه سرزمین گوهران"؛ هم سریال هم فیلم

در ادامه نشست محمد برومند نویسنده فیلم عنوان کرد: از آنجا که این کار دو ورژن متفاوت دارد تلاش کردیم که در بخش سریال بیشتر مخاطب کودک را در نظر داشته باشیم و در بخش سینمایی تصمیم گرفتیم کار بیشتر برای خانواده ها باشد.

وی در ارتباط با حضور دیوها در این اثر انیمیشن عنوان کرد: در شاهنامه فردوسی نقش های متفاوتی از دیوها را می بینیم و فقط آنچه در افسانه ها وجود دارد در شاهنامه روایت نمی شود. دیوها انسانهای بدسرشتی نشان داده می شوند. در این کار نیز تلاش شده در لایه های پنهان قصه دیوهایی را که گاه به شکل دوست و گاه به شکل دشمن به مملکت ما حمله می کنند نشان داده شوند تا بزرگسالان هم به این کار جذب شوند.

در ادامه جلسه مهدی موحد مدیر هنری  فضاهای فیلم توضیح داد: تلاش کردیم در این انیمیشن فضای ایرانی را نمایش دهیم که برای مخاطب ایرانی کمتر شناخته شده است. پیدا کردن المان هایی که علاوه بر هویت‌مند بودن، تکراری هم نباشند برایمان خیلی سخت بود.

وی افزود: همچنین ما باید استفاده از جذابیت های بصری را لحاظ می کردیم . تلاش کردیم معنا و مفهوم رنگ را که بتواند به تصویرهای ما کمک کند هم در کار بگنجانیم. در این فیلم در ارائه فرم، رنگ و نورپردازی از تخیل هم استفاده کردیم. اما برای رسیدن به نمادهای ایرانی تلاش های بسیاری صورت گرفت.

دیوهایی که نباید بچه ها را بترسانند!

در ادامه وحید شاکری سرپرست مدلینگ پروژه درباره طراحی کاراکترهای فیلم توضیح داد: طراحی کاراکترهای این اثر یک چالش بزرگ بود چون هم ما با شخصیت های دیو روبرو بودیم و هم از طرف دیگر مخاطبان ما کودکان بودند. بنابراین باید تعادلی بین این دو بخش برقرار می کردیم که امیدوارم موفق شده باشیم.

در بخش دیگری از نشست برومند نویسنده اثر عنوان کرد: بخشی از تهیه این کار برعهده صدا و سیما بوده است بنابراین نباید فراموش کنیم که صدا و سیما ما را در چارچوب هایی قرار می دهد که نمی توانیم خیلی آزادانه و با نگاه سینمایی هر چه را که می خواهیم تولید کنیم.ادامه این کار مطمئنا مد نظر ما قرار دارد و طرحی هم برای ادامه این مجموعه ارائه داده ایم چون متاسفانه در کشور ما کارهای انیمیشن بسیار کوتاه است اما ما این آمادگی را داریم که این پروژه را تا 100 قسمت تولید کنیم.

در پایان نشست مسعود حمزه ای مدیرتولید این فیلم عنوان کرد: تعداد کاراکترها در این کار بسیار زیاد بود و همچنین تعداد لوکیشن ها و طراحی فضای بسیاری را باید بر این اثر در نظر می گرفتیم . تلاش کردیم با برنامه ریزی دقیق تیم را سامان دهیم. حدود 60 نفر در این پروژه حضور داشتند که از زحماتشان تشکر می کنم. تولید این انیمیشن در استودیوی خصوصی انجام شد و صدا و سیما فقط تامین بخشی از هزینه های فیلم را برعهده داشت.