کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز کشور مجددا نیازمند حاکمیت قانون است و دوره اینکه قوه مجریه به سبک رضاخانی اداره شود به پایان رسیده تاکید کرد: فرمانده سالاری در اداره دولت باید جای خود را به خرد جمعی و عقلانیت بدهد.

به گزارش خبرنگار مهر، در همایش جشن انقلاب که امروز صبح در هتل آساره به همت جبهه مردمی اصلاحات و با حضور شخصیت هایی همچون محمدزارع فومنی دبیر کل جبهه اصلاحات، محمدرضا راه چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی و غفوری فرد و الهه راستگو برگزار شد، محمد شریعتمداری یکی از کاندیداهای احتمالی جریان اصلاحات به عنوان سخنران ویژه به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به جمله تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در بدو ورود به ایران گفت: سخنانی که امام(ره) در بدو ورود به ایران و در بهشت زهرا به زبان عامیانه بیان کردند به اعتقاد من فلسفه وجودی انقلاب اسلامی و برگرفته از فرهنگ غنی شیعه است که تا ابد این سند محکم تاریخی برجای خواهد ماند.

شریعتمداری افزود: امام راحل در اوج هنروری فرمودند اگر پدران ما به درستی یا غلط نظامی را در دوره ای بوجود آوردند امروز ملت ما حق دارد تصمیم مجددی بگیرد و این مردم با حضور در صحنه نشان دادند این رژیم را نمی خواهند و خواهان نظام اسلامی هستند.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی همچنین با اشاره به سخن تاریخی امام(ره) خطاب به بختیار گفت: امام فرمودند من در دهان این دولت می زنم و از آنجا که این ملت من را قبول دارد دولت تعیین می کنم. این سخنان حکایت از اتکاء نظام اسلامی به رأی مردم دارد.

این کاندیدای جریان اصلاحات استمرار نظام را به دلیل اتکاء آن بر رای مردمی دانست و ادامه داد: رای مردم در نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک اصل بی بدیل مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه چند دسته فکری امروز در انقلاب اسلامی شکل گرفته است، تصریح کرد: فراز و فرودی که نظام اسلامی در این چند ساله داشته است بعضی ها همچنان مردانه در کنار انقلاب اسلامی ایستاده اند اما برخی معتقد به یک تجدیدنظر جدی هستند و معتقدند که این انقلاب که به نتیجه رسید یک سوءتفاهمی بود که باید رفع شود. من از این دسته نیستم.

شریعتمدار افزود: دسته دیگری از مردم از سیاسیون علی رغم آگاهی از رای و نظر امام(ره) بر ضرورت تضارب افکار و اندیشه ها با وجود سلایق متنوع در اداره انقلاب اسلامی بر اعتقاد دارند که وجود سلایق مختلف در جامعه لازم نیست و با یک نوع سلیقه هم می توان آن را اداره کرد.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی وصیت نامه امام را به عنوان یک سند و میثاق ملی دانست و گفت: این اسناد تاریخی فراموش شدنی نیستند و مادامی که ولی فقیه به صراحت اظهارنظری داشته باشند بر همگان احترام به این اسناد واجب است.

این کاندیدای اصلاحات با بیان اینکه در ایام سالگرد سی و چهارمین پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، افزود: موقعیت مناسبی است برای بازخوانی انقلاب و نگاهی نقادانه به عملکرد خودمان در پی سه دهه گذشته که از عمر انقلاب می گذرد. در ایام اخیر "آخرین پیچ مهم تاریخی دنیا" و "گردنه های مهم پیش روی کشور" اصطلاحات و عباراتی هستند که از سوی مسئولان بلندپایه کشور بارها شنیده‌ایم.

وی تصریح کرد: با هر پیشینه ای که تصور شود تغییرات دو سه ساله اخیر در منطقه خاورمیانه اعم از اینکه این تحولات برخواسته از بیداری ملت های مسلمان و الهام گرفته از نگاه انقلابی امام(ره) و انقلابیون دیگری همچون جمال الدین اسدآبادی باشد و یا این تحولات عظیم واقع شده در منطقه را یک تلاش برای به جلو انداختن برخی از انقلاب های محتوم در منطقه که مدیریت آن در دست کشورهای استکباری است، تصور کنیم اینها مسائلی است که امروزه با آن مواجه هستیم و این وقایع شرایط جدیدی را برای ما رقم زده است.

شریعتمداری با اشاره به ویژگی ها و مزیت های فوق العاده ذاتی ایران گفت: درآمدهای فوق العاده نفتی یکی از ثروت هایی است که ما از آن دارا هستیم و همین کشور همسایه ما یعنی ترکیه از داشتن یک لیتر نفت آن بی بهره است. متوسط درآمد نزدیک به 104 میلیارد در سال یک نعمت بزرگ خدادادی به ملت ایران است که کشورهای اطراف ما از آن بی بهره هستند.

با بی کفایتی فرصت ها تبدیل به تهدید می شود

عضو شورای راهبردی روابط خارجی افزود: ما کشوری هستیم که می توانیم با صد میلیارد دلار درآمد سالانه غیرمتکی به افراد به راحتی با رقبای خودمان رقابت کنیم. کشورهایی که در اطراف ما هستند نیازمند توسعه هستند، اما در کشور ما وجود نیروی انسانی جوان و با نشاط جویای افتخار یک توانایی بزرگ است البته ما با بی کفایتی می توانیم این فرصت را به تهدید علیه نظام اسلامی تبدیل کنیم.

وی افزود: کشور ما که بر طبق چشم انداز سند بیست ساله باید در سال 1404 الهام بخش در رتبه اول علمی- فناوری در منطقه باشد و کشوری الهام بخش در جهان اسلام باشد با کمال تاسف با به کارگیری برخی سیاست های ناصحیح در حوزه اجرایی در شرایط مطلوبی به سر نمی بریم.

این کاندیدای اصلاحات با تاکید بر اینکه شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم درخور انقلاب و نظام نیست، تصریح کرد: من قصد تخطئه تلاش ها، زحمات و جانفشانی‌های ایثارگران بخش قابل توجهی از بدنه اجرایی کشور را ندارم، اما اعتقادم این است همین قدر بدنه قوی در سایه بکارگیری سیاست های صحیح و درست می تواند قدم های بسیار شایسته تری بردارد و این جفا است که ما به این سمت و سو حرکت نکنیم.

شریعتمداری با اشاره به مشکلات فرهنگی امروز که جامعه با آن مواجه است، گفت: من بسیار متاسفم که در عرصه فرهنگی امروز جوان هایی که در اثر بی توجهی هایی که داشته ایم با سردرگمی و بحران هویت مواجه کرده ایم. در حالیکه باید شاهد چهره های زیبا، نورانی، ولایی، مذهبی را از آنان ببینیم و به آینده امیدوارشان سازیم.

وی ادامه داد: من متاسفم که مذهب و دین که مهمترین دارایی ما است که بسیاری از شهدای ما فقط ضرورت حضورشان در جبهه های حق علیه باطل در هشت سال جنگ تحمیلی و حضورشان در مبارزات برای تشکیل این نظام را حمایت از دین و نصرت دین خدا معرفی کردند، امروز به دلیل برخی از اقدامات ناصحیح ما مبهم است و من شرمسارم.

وی افزود:من متاسفم که تلاش های شهدای ما و ایثارگری ایثارگران و جانبازان ما امروزه به هیچ انگاشته می شود و متاسفم که امروز شکاف عمیقی در جامعه سیاسی کشور به چشم می خورد.

شریعتمداری با اشاره به وقایع دیروز مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که دیروز در مجلس شاهد آن بودیم یکی از آن نمونه هاست این جلسه ضعف هایی بر پیکر فعالیت های سیاسی کشور زد که به اعتقاد من تا سالهای سال آثار جراحت آن باقی خواهد ماند. ما از این دست تخطی ها از اصول و ارزش های نظام اسلامی کم نکرده ایم .

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: در حوزه اقتصاد روند رشد اقتصادی کشور بر پایه سند چشم انداز می بایست هر ساله 8 درصد بر پایه آنچه که در سند آورده رشد اقتصادی داشته باشیم، با کمال تاسف چنین روندی را نداریم. بعد از جنگ که ما یک رشد اقتصادی منهای 1.07 درصد را شاهد بودیم و به محض پایان جنگ این رشد منفی به سمت مثبت گرایش پیدا کرد و در یک دوره هشت ساله نزدیک به 5.4 درصد رشد متوسط را شاهد بودیم و در دوره هشت ساله بعد این رشد استمرار پیدا کرد .

شریعتمداری با اشاره به روند رشد منفی در سالهای اخیر گفت: با توجه به اینکه چند برابر درآمدهای دو دوره هشت ساله قبل را داریم اما شاهد رشد منفی اقتصادی در کشور هستیم. حق نیست با این درآمد سرانه نفتی شاهد رشد منفی اقتصادی باشیم.

این کاندیدای جبهه اصلاحات همچنین با اشاره به افزایش تورم گفت: به اعتقاد برخی از اقتصاددانان تورم نم پای حکومت هاست و اگر به آن توجه نشود یک بلای خانمانسوز به وجود می آید. که تورم در پایان دولت اصلاحات به 11.4 درصد رسیده بود اما امروز به 30 درصد رسیده یعنی شاهد یک تورم سه برابری هستیم.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی مقام معظم رهبری با بیان اینکه برخی از اقدامات این دولت نیز مثبت بوده است، گفت: مثلا تلاش در جهت ساختن مسکن مهر، اقدام بسیار فوق العاده ای بود اما این کار با توجه به تلاش های زیادی که انجام شد خروجی مطلوبی نداشت و موجب کاهش اجاره بهای خانه های مسکونی نشد.

وی یکی دیگر از مهمترین گرفتاری امروز جامعه را بیکاری دانست و گفت: امروز بیکاری در بدترین وضعیت خودش علی رغم افزایش سه برابری درآمد نفت را دارد  و با توجه به افزایش درآمدهای کشور ما نباید شاهد افزایش این بیکاری ها می بودیم.

شریعتمداری بازگشت به قانون را یکی از ضرورت های امروز جامعه دانست و گفت: شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم سرنوشت محتوم ما نیست .

 وی افزود: ما امروز بیش از هر چیز در جامعه نیازمند وحدت کلمه هستیم اما در چنین شرایطی برخی با تندروی های خود، با سنگ اندازی و قدراه کشی سعی می کنند رقبای خود را از صحنه حذف کنند که باید جلوی این دست کارها گرفته شود.

شعار انتخابات آزاد حنای رنگ باخته دشمن است

شریعتمداری با اشاره به تبلیغات و طراحی های دشمنان بر علیه انتخابات ایران گفت: ما همواره شاهد شعارها و تبلیغات دشمنان از جمله انتخابات غیرآزاد و فرمایشی بوده ایم و یا می گویند انتصاب به جای انتخاب و این مربوط به این دوره نیست و آن زمانی هم که آقای خاتمی به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد منافقین می گفتند که خاتمی منصوب شده است و این روند جدیدی نیست اما دشمنان بدانند که دیگر حنای آنان رنگ باخته و این یک سناریوی سوخته است.

وی با طرح این سئوال که وظیفه ما در قبال این سناریوی دشمن چیست، گفت:  بعضی از اقوال از زبان برخی افراد در یک گوشه از سخن صحبت از جذب مشارکت مردم در انتخابات می کنند و در گوشه ای دیگر از مهندسی انتخابات حرف می زنند و بعد که به آنان انتقاد می شود می گویند این طوری نگفتیم طور دیگری مطرح کردیم اما دیگر آب به آسیاب دشمن ریخته شده است .

شریعتمداری افزود: آگاه و ناآگاه می گویند 65 درصد آرا مال من است یک سال قبل از انتخابات  و این شبهاتی که دشمن می آفریند با بیان این حرف های غضنفر مآبانه چه فرقی دارد و این یک اشتباه بزرگ است.

وی افزود: برخی از سیاسیون ما با این عبارات که ما انتخابات آزاد می خواهیم این شائبه را به وجود بیاورند که انتخابات ما سالم نیست این حرف های مخربی است و این دست از حرف ها زمینه جا افتادن حرف دشمن را فراهم می سازد.

شریعتمداری تامین آبرومندانه معیشت مردم را مهمترین دغدغه امروز مردم دانست و گفت: این به این معنی نیست که مردم عزت و آزادی نمی خواهند اما دغدغه امروز مردم مسلمان ما جوانان بیکارشان است  و این موضوع تنها در سایه آرامش و وفاق در کشور به دست می آید و نیازمند مشارکت همه چهره ها و گروه های مختلف سیاسی در اداره امور کشور است.

وی تاکید کرد: امروز کشور مجددا نیازمند حاکمیت قانون است و دوره اینکه قوه مجریه به سبک رضاخانی اداره شود به پایان رسیده . فرمانده سالاری در اداره دولت باید جای خود را به خرد جمعی و عقلانیت بدهد و مردم در این انتخابات پیش رو آماده شنیدن چنین حرف هایی هستند.

این کاندیدای جبهه اصلاحات در پایان با تاکید بر اینکه حل مشکلات ما از راه اعتدال می گذرد گفت: تنها راه رسیدن به سعادت و راه پیروزی مردم اعتدال است اعتدال هیچ گاه با انفعال راغبطه نداشته و این جفای بزرگی است که سالها به اعتدالیون زده اند و آنان را به سستی در دفاع از ارزش ها متهم کرده و با هوچی گری تلاش کرده اند آنان را از صحنه به دور کنند و زمینه را به جای رشد فضایل برای رشد رذایل فراهم کرده‌اند.