خبرگزاری مهر- بین الملل: امشب رئیس جمهور آمریکا سخنرانی "وضعیت کشور" 2013 را ایراد خواهد کرد. برخی از تحلیل‌گران سخنرانی وضعیت کشور 2013 اوباما را مهم‌ترین سخنرانی سالانه وی تاکنون می‌دانند.

سخنرانی "وضعیت کشور" هر ساله در ماه ژانویه توسط رئیس جمهور آمریکا در مقابل اعضای کنگره این کشور ایراد می ‌شود. در این سخنرانی رئیس جمهور آمریکا درباره وضعیت کشور به اظهارنظر می­‌پردازد و طرح­‌های آینده­ خود را در مقام رئیس جمهور آمریکا تبیین می­‌کند.

به صورت سنتی، پس از سخنرانی رئیس جمهور، حزب رقیب در یک سخنرانی تلویزیونی پاسخ سخنرانی رئیس جمهور را می دهد. امسال، مارکو روبیو سناتور فلوریدا به عنوان نماینده جمهوری­‌خواهان پاسخ سخنرانی وضعیت کشور اوباما را می‌دهد.

خبرگزاری رویترز، در مورد سخنرانی امشب اوباما گزارش داد، اوباما پس از "سخنرانی روز معارفه" خود در ماه گذشته، سه شنبه شب و در "سخنرانی وضعیت کشور" بر روی اشتغال طبقه متوسط تمرکز خواهد داشت و برنامه­‌های دوره دوم ریاست جمهوری خود را تشریح خواهد کرد.

به گفته مقامات رسمی کاخ سفید، اوباما در سخنرانی وضعیت کشور، طرح­‌های خود را برای سرمایه­‌گذاری­‌های جدید در زیرساخت­‌ها، بخش تولید، انرژی­های پاک، و آموزش معرفی خواهد کرد.

به نوشته رویترز اوباما در سخنرانی خود احتمالا با حمله به جمهوری­‌خواهان، حزب رقیب را به دلیل سنگ­‌اندازی در مسیر بودجه آمریکا مورد انتقاد قرار خواهد داد و عدم همکاری جمهوری­‌خواهان برای حل مسائل بودجه را مانعی بر سر راه بهبود اقتصاد کشور معرفی خواهد کرد.

اوباما در سخنرانی خود به مسئله مهم 11 میلیون مهاجر غیرقانونی حاضر در آمریکا نیز خواهد پرداخت و احتمالا اعطای شهروندی به 11 میلیون مهاجر غیرقانونی را کمکی به اقتصاد طبقه متوسط معرفی می­‌کند.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سه شنبه شب خود در مورد مسئله سلاح در آمریکا نیز صحبت خواهد کرد و خواستار کنترل سلاح در آمریکا برای پیشگیری از حوادثی از قبیل کشتار سندی هوک خواهد بود.

اوباما احتمالا مسئله حقوق همجنس­گرایان را در نیز در سخنرانی خود مطرح خواهد کرد و کنار آمدن جامعه آمریکا با این جمعیت را به عنوان دلیلی برای دادن حقوق قانونی بیشتر به همجنس­گرایان معرفی خواهد کرد.

اوباما در سخنرانی وضعیت کشور خود در مورد مسائل سیاست خارجه و جایگاه آمریکا در جهان به آمریکایی­‌ها این اطمینان را خواهد داد که آمریکا به نقش خود به عنوان رهبر دنیا ادامه خواهد داد. همچنین اوباما در مورد برقراری صلح در خاورمیانه نیز صحبت خواهد کرد. رویترز پیش­‌بینی کرده است اوباما قول خواهد داد تا از دست­یابی ایران به سلاح هسته­ای جلوگیری کند و ایران را همچنان تحت فشار قرار دهد.

احتمالا اوباما در سخنرانی وضعیت کشور خود مسئله خروج کامل آمریکا از افغانستان را، با در نظر داشتن تامین امنیت آمریکا در مقابل گروه­های شبه نظامی حاضر در این منطقه، مطرح کند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز پیش­‌بینی کرده است اوباما در سخنرانی فردا شب خود، موضوع کاهش سلاح­‌های هسته­‌ای آمریکا را مطرح خواهد کرد.

به گفته مقامات رسمی کاخ سفید، رئیس جمهور معتقد است بدون در خطر افتادن امنیت کشور، واشنگتن می­‌تواند از حجم تسلیحات هسته‌ای خود در جهت کاهش هزینه‌های دولت فدرال، بکاهد.

به نوشته نیویورک تایمز، اوباما در سخنرانی خود مسئله امنیت سایبری آمریکا را نیز مطرح خواهد کرد و از طرح خود برای مقابله با حملات سایبری علیه آمریکا سخن خواهد گفت. بر اساس ادعای نیویورک تایمز آمریکا از سوی چین و به تازگی ایران مورد حملات سایبری قرار می­‌گیرد.

چه کسی پاسخ اوباما را خواهد داد؟

مارکو روبیو که از پدر و مادری کوبایی در فلوریدا متولد شده است، سخنرانی خود را به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی ایراد خواهد کرد.

روبیو از امیدهای آینده محافظه­‌کاران برای بازسازی هویت حزبی جمهوری­‌خواهان و ترغیب لاتینوهای آمریکای برای گرایش به حزب جمهوری­‌خواه است. در حال حاضر بسیاری از تحلیل­‌گران سیاسی بر این باورند که حزب جمهوری­‌خواه از بحران هویتی رنج می­‌برد.

شاید روبیو بتواند آروزی جمهوری‌خواهان -رای‌دهندگان لاتینو- را برآورده کند

بر اساس تخمین ها، اسپانیایی زبان ها در سال 2050 با پیشی گرفتن از سفیدپوستان، در آمریکا تبدیل به اکثریت می­‌شوند و جمهوری­‌خواهان به دنبال جلب این جمعیت رو به گسترش در آمریکا هستند. تاثیر سیاسی جمعیت آنها در آمریکا روز به روز در حال افزایش  است و گواه این ادعا تاثیر حمایت لاتینوها از اوباما در انتخابات 2012 ریاست جمهوری آمریکا و نقش تعیین کننده این جمعیت در پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات 2012 است.