در دومین روز از برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی فجر، محمد معتمدی با همراهی گروه "ادیب" به میزبانی تالار وحدت به روی صحنه رفت تا با صدای گرم خود شب پر شور و به‌یاد ماندنی را برای علاقه‌مندان موسیقی ایرانی رقم بزند.

به گزارش خبرنگار مهر، کنسرت معتمدی و گروه ادیب در حالی با زخمه‌های سه تار هادی آذرپیرا آغاز شد که پیش از آن محمد معتمدی ضمن عرض خیر مقدم به مخاطبان، از بابت کسالتی که دارد از حاضران در تالار وحدت عذرخواهی کرد و گفت: امشب به عشق شما عزیزان خودم را به این اجرا رساندم و امیدوارم اگر مشکلی در صدایم باشد به بزرگواری خودتان ببخشید.

"

بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی در اصفهان با غزلی عاشقانه از فاضل نظری و همچنین دو بیتی‌های بابا طاهر، بخش نخست این اجرا بود. در این بخش، هادی آذر پیرا با سه تار و احمد مستنبط با تنبک، آواز معتمدی را همراهی می‌کردند. "بی‌قرار توام و در دل تنگم گله‌هاست / آه! بی‌تاب شدن عادت کم حوصله‌هاست" مطلع این غزل عاشقانه بود که اجرای آن در بیات اصفهان با زخمه‌های آذر پیرا بر سه تار، نوازش‌های مستنبط بر تنبک و آواز بی‌نقص معتمدی، جان هر اهل دلی را می‌گداخت.

در بخش نخست نه تنها کسالت معتمدی بر اجرای او تاثیر نگذاشت بلکه گرچه در پاره‌ای از اوقات گرفتگی صدا بر کسالت او گواهی می داد اما موجب اختلالی در آواز او نشد و اتفاقا با مدد از دو نوازنده یادشده و همچنین آواز دلنشین و مردمی اصفهان و غزل فاضل نظری، موفق به برانگیختن تحسین دو چندان مخاطبان شد. بغض در گلو فرو مانده و اشک‌های بر گونه بوسه‌زده مخاطبان هنگام اجرای ادیب و نشاط و گفت و شنود علاقه مندان در وقت تنفس، شاهدی بر این ادعا بودند.

"

اما بخش دوم این کنسرت با ورود تمامی اعضای گروه ادیب و البته بعلاوه یک نوازنده دف، به روی صحنه همراه بود تا با پیش درآمد بیات ترک، اجرای خود را برای حضار مشتاق آغاز کنند. پیش‌درآمد بیات ترک، ساخته هادی آذر پیرا مقدمه بخش دوم این کنسرت بود تا پس از آن محمد معتمدی با ساز و آواز بیات ترک و با این غزل حافظ، "بالا بلند عشوه گر نقش باز من / کوتاه کرد قصه زهد دراز من" با زخمه‌های آذر پیرا اما این بار بر جان تار و البته گویی بر تار و پود ما، صدایش را طنین‌انداز کند.

بعد از دو بیت ساز و آواز، برنامه با چهار مضراب و همراهی آواز ادامه پیدا کرد تا هر خط را سازی جوابگو باشد. خطی نی، خطی عود و خطی هم تار. بعد از چهار مضراب، ساز و آواز ادامه پیدا کرد تا این که نوبت به اجرای تصنیف "با قدسیان" از ساخته‌های آذر پیرا بر روی غزلی از مولانا رسید. تصنیف شورانگیز "با قدسیان" و در کل اجرای مسلط و پر صلابت محمد معتمدی و دیگر اعضای ادیب، خیل شوریدگی علاقه مندان را از حد گذراند تا شبی گرم در سرمای کم‌زور زمستان برای آنها رقم بخورد.

"

ساز و آواز دشتی با دوبیتی‌های بابا طاهر و اجرای تصنیفی با نام "پیر می‌فروش" از ساخته‌های زنده‌یاد ناصر فرهنگ‌فر، نوازنده برجسته تنبک و کلام فروغی بسطامی از دیگر قطعاتی بودند که برای مخاطبان در شب خاطره‌انگیز و به یاد ماندنیشان توسط گروه ادیب به اجرا درآمد.

ساز و آواز خسرو شیرین و همچنین تصنیفی با نام "خاک در دوست" با کلام مولانا و از ساخته‌های باز هم هادی آذر پیرا، پایان‌بخش اجرای محمد معتمدی و همراهان ادیبش بود.

اجرای ادیب در دشتی و ابوعطا نیز کم از اصفهان و بیات ترک نداشت. اجرای گروه ادیب به خوانندگی محمد معتمدی و میزبانی تالار وحدت در جریان دومین شب از برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به پایان رسید تا اعتبارش برای مسوولان برگزارکننده و سرمستی آن برای حاضران و حسرتش بر دل غایبان بماند.

افزون بر هادی آذر پیرا و احمد مستنبط، هوشمند عبادی و محمد باقر زینالی نیز به ترتیب با نی و عود و همچنین یک نوازنده دف، دیگر نوازنده‌هایی بودند که با معتمدی در این کنسرت همراه بودند. این اجرا دیشب ساعت 21 در تالار وحدت روی صحنه رفت.

بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، از بیست و پنجم بهمن ماه سال جاری آغاز و تا دو شنبه، سی ام همین ماه به طول می‌انجامد تا یکم اسفند ماه نیز از ساعت 19 به میزبانی تالار وحدت آیین اختتامیه آن برگزار شود.