عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و یکی از امضاء کنندگان نامه به رئیس جمهوری مصر گفت:هدف از نوشتن این نامه این بوده که یک زمینه فرهنگی باز شود.

به گزارش خبرنگار مهر، 17 اندیشمند و استاد ایرانی همزمان با دومین سالگرد پیروزی انقلاب مردم مصر در نامه‌ی مهمی به رئیس ‌جمهور مصر با اشاره به تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی ایران در مرحله نظام سازی مبتنی بر اصول شریعت اسلام و همچنین بركات، دستاوردها و پیشرفت‌های خیره كننده در سایه حكومت دینی و مشاركت عظیم مردمی، به یادآوری مواردی از پیشرفت‌های  ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف با استناد به آمارهای مراكز معتبر جهانی پرداختند و تأكید كردند: توصیه می‌کنیم مبنا و الگوی قطعی و عملی مدیریت مصر را بر پایه اسلام عزیز قرار دهید و در این مسیر، اندیشمندان مسلمان ایرانی آمادگی دارند تجربه و توان علمی خود را به دولت و ملت مصر انتقال دهند.

حجت الاسلام احمد احمدی رئیس سازمان سمت و یکی از امضاء کنندگان این نامه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ضرورت نوشتن این نامه و اینکه چه تجربه‌ای از جمهوری اسلامی ایران قابل انتقال به جامعه مصر خواهد بود گفت: تصور از نوشتن این نامه این بوده که یک زمینه فرهنگی باز شود.

 

وی در خصوص پیش نیازهای تمدن سازی نوین اسلامی که در نامه مورد اشاره قرار گرفته و اینکه حرکت ایران به آن سو خواهد بود تصریح کرد: با انقلاب اسلامی ما قدمی در عالم برداشته‌ایم و اگر بتوانیم اوضاع و احوال مساعدی فراهم کنیم و دانشمندان بتوانند با یکدیگر همکاری و وحدت نظری حاصل شود می توانیم تمدن خوبی بسازیم.

 

وی افزود: برای اینکه ما از بنی عباس که کمتر نیستیم. در دوران بنی عباس آن تمدن درخشان اسلامی در قرن سوم و چهارم تا پنجم هجری به وجود آمد. آیا ما از آنها کمتر هستیم؟! آیا ما دانشمند و استاد دانشگاه نداریم؟!

 

رئیس سازمان سمت گفت: این نسل جوانی که وجود دارند کدامشان از ابن هیثم بصری و ابوریحان بیرونی کمتر هستند؟ چرا این نسل نتوانند دنبال پیشرفت علمی که امروز حاصل شده را بگیرند و یک تمدن جدید اسلامی بسازند.

 

وی تصریح کرد: البته این به سادگی میسر نیست و دانشمندان و اهل فکر باید بنشینند و زیرساختهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مورد نیاز برای این امر را معین کنند. دانشمندان و اهل فکر باید وحدتی در عالم اسلام به وجود بیاورند و برخورد تند با یکدیگر نداشته باشند تا این تمدن محقق شود.

 

وی در ادامه تأکید کرد: ایران پایه‌گذار تمدن خوبی شده است و باید درست عمل کند. کتابهای ما در حال حاضر در دانشگاههای افغانستان و تاجیکستان کتابهای درسی و دانشگاهی هستند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما در برخی مواقع موانع بر سر راهمان است وگرنه هسته اولیه برای این تمدن سازی را پدید آورده ایم. نباید برخورد تند داشت. ما می توانیم الگویی برای عالم اسلام باشیم.

 

وی یادآور شد: اگر عده‌ای از تندروهای متحجر و تفرقه افکن توجیه شوند که تفرقه ایجاد نکنند زمینه یک تمدن بزرگ در ایران توسط امام به وجود آمده است. همین راهپیمایی روز 22 بهمن را بنگرید، این نشان از عمق ایمان مردم است.

 

این استاد دانشگاه در پایان افزود: زمینه این تمدن وجود دارد و مسئولان اجرایی قدر و توانمندی می خواهد که برای آن کار بکند که امیدوارم چنین شود.