در پی اقدام موهن یک روزنامه سعودی علیه سفر اخیر اسقف اعظم مارونی های لبنان به سوریه، سفیر عربستان در بیروت مجبور به واکنش و عذرخواهی تلویحی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه الوطن عربستان سعودی و کاریکاتوریست مشهور آن "جهاد عورتانی" که سابقه ای طولانی در توهین به مقامات بلندپایه کشورهای عربی و خاورمیانه دارد ، اخیرا در یک کاریکاتور به "بشاره پطرس الراعی" اسقف اعظم مارونی های لبنان اهانت کرد.

وی در کاریکاتوری این رهبر مورد احترام مسیحیان را به عنوان فردی که در تلاش برای ترویج جنگ و تروریسم است معرفی کرد. این اقدام در حالی انجام شد که رهبر مسیحیان مارونی لبنان اخیر در یک اقدام منحصر به فرد برای تحکیم وحدت با سوریه، در مراسم انتخاب اسقف جدید مسیحیان سوریه شرکت کرد.

این اقدام بشاره پطرس الراعی با واکنش منفی گروههای سلفی، تکفیری و گروههای مسلح و تروریستی در سوریه و کشورهای دیگر از جمله عربستان روبرو شد. واکنش همزمان این جریانها به سفر رهبر مسیحیان مارونی لبنان حاکی از خشم آنها از این اقدام وحدت گرایانه وی در شرایط فعلی حساس منطقه بود.

اما طی روزهای اخیر مقامات لبنانی و سوریه به شدت علیه این اقدام موهن روزنامه سعودی واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند. تا جایی که "علی عوض العسیری" سفیر عربستان در لبنان مجبور به واکنش شد. وی در گفتگو با خبرگزاری رسمی لبنان مدعی شد کاریکاتور اخیر بیانگر موضع رسمی دولت عربستان نیست و یک موضع فردی محسوب می شود.

وی از احترام دولت عربستان در قبال رهبران دینی ادیان مختلف صحبت به میان آورد. این در حالی است که روزنامه الوطن عربستان سعودی همواره بدترین اهانتها را با انتشار کاریکاتورها و مقالاتی نسبت به ایران و دیگر کشورهای منطقه روا می دارد و مورد کوچک ترین بازخواستی قرار نمی گیرد.

این مسائل در حالی رخ می دهد که مردم عربستان و فرهیختگان این کشور هرگز حق ابراز عقیده درباره حکومت را ندارند و اگر اقدامی در این زمینه انجام دهند بدون هر گونه محاکمه ای به زندان افکنده می شوند. اما اهانت روزنامه های رسمی سعودی به مقامات دیگر کشورها کاملا آزاد است!