نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی نسبت به منع صادرات پسته اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر در پایان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی شهباز حسن پور در بیان اخطاری به اصل 43 قانون اساسی اظهار داشت: در قانون اساسی بر افزایش تولیدات کشاورزی و دامی برای خودکفایی و تامین نیاز داخلی و عدم وابستگی به بیگانگان تاکید شده است در حالی که در سه چهار روز گذشته مصاحبه هایی مبنی بر منع صادرات پسته انجام شده است که چنین تصمیمات ناگهانی جز زیان به کشور و خوشحالی رقبا و دشمنان ما چیز دیگری نخواهد داشت.
 

وی از محمد حسن ابوترابی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت خواست به کمیسیون کشاورزی دستور دهد تا مانع از تحقق این امر شود تا با اجرای این اقدام شرایطی درست نشود که کشاورزان ضرر کرده و فرصتی برای دلالان پیش بیاید.
 

ابوترابی بعد از استماع اخطار حسن پور خطاب به رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: این موضوع در دستور کار این کمیسیون قرار گیرد تا مصالح تولید کنندگان و حفظ سهم صادرات کشور مورد توجه قرار گیرد.
 

همچنین در ادامه نمایندگان پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان نیز با انتقاد از جلوگیری صادرات پسته گفت: طبق اصل 46 قانون اساسی که در آنجا حفظ کسب و کار و منافع اقتصادی در جامعه محفوظ است متاسفانه در ستاد تنظیم بازار برای یک اقدام غیر ضرور در جامعه و کالای غیر ضروری مانند پسته که ارز آور کشور است و در شرایطی که به منابع ارزی به شدت نیازمندیم یک تصمیم غیر کارشناسی بر اساس یک رویکرد غیر منطقی اتخاذ شده است.
 

وی در ادامه افزود: این تصمیم ما را از منابع ارزی به عنوان یکی از اقلام صادرات غیر نفتی است، محروم کرده است و مجموعه فعالان بخش اقتصادی برای عدم حضورشان در بازارهای جهانی لطمات اقتصادی زیادی به کشور وارد می کنند.
 

پورابراهیمی خواستار آن شد که این موضوع به دلیل اهمیت حوزه منابع ارزی در کشور در جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی و کشاورزی  بررسی شود و جمع بندی آن به هیات رئیسه ارائه و به دولت نیز ابلاغ شود.