نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان در ديدار با رهبران عربستان تحولات لبنان وفلسطين را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، ميقاتي ابتدا با فهد بن عبدالعزيز شاه عربستان ديدار كرد كه در اين ديدارمسائل مهمي از جمله تحولات لبنان، فلسطين، عراق و روابط دوجانبه و راه هاي تقويت آن در سطوح مختلف مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت.

درادامه اين سفر نخست وزير لبنان به ديدار امير عبدالله وليعهد عربستان رفت كه در اين ملاقات طرفين به بررسي اوضاع كنوني لبنان، مسئله فلسطين ، تحولات اخيرعراق ، مسائل پيش روي كشورهاي عربي و جهان و راههاي گسترش و تقويت روابط لبنان و عربستان سعودي در همه زمينه ها پرداختند.

تحليلگران سفرنخست وزيرلبنان به عربستان سعودي را بسيارمهم ارزيابي كردند زيرا اين ديدارپس ازسفر دوره اي امير عبدالله وليعهد عربستان سعودي به كشورهاي فرانسه و آمريكا و چند كشور عربي صورت گرفته است .

عربستان از نخست وزيري نجيب ميقاتي و تشكيل دولت جديد حمايت كرده است و بر دفاع از تماميت ارضي لبنان تاكيد كرده است.

اميرعبدالله در مساله خروج نظاميان سوري از خاك لبنان نقش مهمي ايفا كرد، اين امر در سفر اسفند سال گذشته بشاراسد رئيس جمهورسوريه به رياض نمايان شد كه درآن سفر اميرعبدالله به بشاراسد توصيه كرد فورا از لبنان عقب نشيني كند وجدول مربوط به اين عقب نشيني را نيزاعلام كند و اين را عاملي براي مهاربحران لبنان ومقابله با فشارهاي بين المللي برسوريه اعلام كرده بود.

وليعهد عربستان به رئيس جمهور سوريه گفته بود در صورت خارج نشدن نظاميان سوري از لبنان كشورهاي عربي نمي توانند در مقابل اين فشارها ايستادگي كنند.

اميرعبدالله درسفرمهم خود به آمريكا تلاش كرد با بهبود روابط سرد كشورش با واشنگتن از آن براي ايفاي نقش در تحولات جهان عرب و حل مسائل مهم آن بهره ببرد.

لازم به يادآوري است كه نخست وزير لبنان يكشنبه شب و پس ازپايان ديداريك روزه خود ازرياض به خبرنگاران گفت : اطمينان دارم پس ازبرگزاري انتخابات در موعد مقررلبنان در مسير رشد و توسعه گام بر خواهد داشت.

وي با اشاره به ملاقاتهاي خود با پادشاه ، وليعهد و وزير دفاع عربستان گفت : دراين ديدارها پيرامون اوضاع سياسي لبنان بحت وگفتگو صورت گرفت و سران سعودي حمايت كامل خود از لبنان را اعلام داشتند ميقاتي نقش دولت عربستان دردوران جنك هاي داخلي و بازسازي اين كشور راستود و خواستار تقويت روابط دو جانبه با اين كشور شد.

 ناظرين اموربين المللي ومنطقه اي سفر ميقاتي به عربستان را پس از ملاقات اخير امير عبدالله با روسايجمهور آمريكا و فرانسه و سفر منطقه اي وي به كشورهاي مصر - سوريه و اردن با اهميت توصيف كردند.

جالب توجه است كه اين اولين سفر ميقاتي به عربستان پس از انتخاب به عنوان نخست وزيرلبنان در اواخر ماه گذشته مي باشد.