سرانجام پس از نزديك به نيم قرن راز شگفت انگيز شيوه نگارش يكي از بهترين فيلمنامه هاي تاريخ سينما توسط مايكل كين كشف شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري مهر، بازيگر سرشناس و قديمي انگليسي كه سابقه كسب جايزه اسكار را هم در كارنامه خود دارد، بالاخره پس از مدتها جستجو فهميد كه بخش اعظمي از فيلمنامه يكي از محبوبترين فيلم هاي او و بسياري از علاقمندان سينما هنگامي نوشته شده كه فيلمنامه نويس پشت چراغ قرمزهاي منطقه هاليوود لس آنجلس منتظر سبز شدن چراغ بوده است.
برنده اسكار بهترين بازيگر مكمل سال 1987 براي فيلم "هانا و خواهرانش" (وودي آلن) درباره اين واقعيت عجيب مي گويد: "خيلي دوست داشتم بدانم فيلمنامه فوق العاده "كازابلانكا" در چه شرايطي نوشته شده است. بنابراين دنبال يكي از نويسندگان آن گشتم و وقتي از واقعيت ماجرا سر درآوردم، شگفتزده شدم. راستش مي خواستم بدانم او چطور توانسته اين داستان آشفته و چندفرهنگي را به اين خوبي به فيلمنامه تبديل كند. او هم خيلي راحت به من گفت كه پشت چراغ قرمزهاي طولاني و اعصاب خردكن هاليوود در خودرو خودش نشسته و فيلمنامه "كازابلانكا" را نوشته است. من هم خنديدم، چون خيلي خوب مي دانم كه سبز شدن آن چراغهاي قرمز چقدر طول مي كشد!"
"كازابلانكا" به كارگرداني مايكل كورتيز و بازي ستارگاني چون همفري بوگارت و اينگريد برگمن در سال 1942 بر پرده سينماها رفت و دو جايزه بهترين فيلم و بهترين كارگردان را از آن خود كرد.