هيأت فيلسوفان ايران با حضور رئيس فرهنگستان علوم ،رئيس مؤسسه پژوهش حكمت وفلسفه و دكتر ديناني و دكتر محقق داماد در كنفرانس مطبوعاتي با رسانه هاي گروهي روسيه شركت كردند.

به گزارش گروه دين و انديشه "مهر" ، در اين كنفرانس خبري كه با حضور نمايندگان رسانه هاي گروهي مختلف روسيه، صداوسيما و خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در محل خبرگزاري "ريانويستي" تشكيل شد ابتدا مهدي ايماني پور ضمن مرور  توسعه همكاريهاي مراكز علمي پژوهشي فلسفه در دو كشور وجود ظرفيت هاي گسترده ايران و روسيه در زمينه فلسفي خواستار گسترش هرچه بيشتر اين همكاريها شد و حضور هيأت عالي رتبه فيلسوفان ايران در چهارمين كنگره فلاسفه روسيه را نشان توجه و اهتمام جمهوري اسلامي ايران به اين مسئله دانست.

بر اساس گزارش رايزني فرهنگي ايران در روسيه ، سپس دكتر رضا داوري با تشريح ديدگاه جاري در فلسفه ايران امروز با تأكيد به ظرفيت هاي فلسفه اسلامي و فلسفه غرب و لزوم مطالعه هردو فلسفه حضور خود وهيأت همراه درروسيه را فرصتي براي آشنايي با فلسفه روسيه و معرفي فلسفه ايران دانست.

وي در پاسخ به خبرنگاري راديو روسيه در خصوص اينكه آيا ديگر زمان ايده گفتگوي تمدن ها سپري نشده است پاسخ داد : گفتگوي تمدنها دو بعد سياسي و فلسفي دارد. بعد سياسي آن تابع جريان سياسي جهان است اما بعد فلسفي آن هميشه ادامه دارد چرا كه فلسفه هميشه گفتگو بوده و گفتگو نيز باقي خواهد ماند.

در ادامه اين كنفرانس مطبوعاتي دكتر غلامرضا اعواني نيز در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران با تشريح همكاري مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران با انستيتو فلسفه و فيلسوفان روس و وجود ظرفيت هاي گسترده ايران در زمينه فلسفه اظهار داشت فلسفه ايران به دوران اسلامي محدود نمي شود و در ايران باستان و همزمان با دوران يونان باستان در ايران فلسفه بوده و فلاسفه برجسته يوناني نيز ايران را بخاطر داشتن فلسفه ستوده اند ودر طول تاريخ ايران و پس از دوره اسلامي فلسفه به حيات خود تا امروز ادامه داده است.

دكتر غلامحسين ابراهيمي دنياني نيز ايران را نقطه ثقل فلسفه اسلامي در جهان اسلامي دانست و با اشاره به اين مطلب كه ظهور ديدگاه هاي فلسفي و ادبيات بيانگر بالندگي فلسفه در يك ملت است حضور جلوه هاي عرفاني- فلسفي در ادبيات كلاسيك ايران و روسيه را دليل بر قدرت و ظرفيت هاي غني فرهنگي- و فلسفي در كشوردانست.

در اين كنفرانس مطبوعاتي ودر پاسخ به سوال خبرنگار ريانويستي در خصوص علل مطالعه غرب در ايران دكتر مصطفي محقق داماد ضمن تشريح جايگاه مطالعات تطبيقي در فلسفه ، به وجود رشته فلسفه تطبيقي در مراكز علمي ايران اشاره كرد و با مقايسه رشد و توسعه آموزش و پژوهش فلسفه در ايران طي 30 سال گذشته به آثار مثبت مطالعات فلسفه غرب در بالندگي فلسفه اسلامي و متقابلاً ايجاد فرصت و زمينه هاي مناسب در مطالعات تطبيقي براي معرفي بهتر فلسفه اسلامي اشاره كرد.

كنفرانس مطبوعاتي فلاسفه ايران همزمان با افتتاح بخش فارسي خبرگزاري مشهور ريانويستي صورت پذيرفته است .