مدير دانشنامه قرآن شناسي در آستانه شانزدهمين سالگرد ارتحال امام خميني (ره) با اشاره به ويژگي هاي خاص امام در تفسير ، ژرف نگري و نگاه عميق ايشان به آيات قرآن كريم را از ويژگي هاي بارز تفسير امام راحل اعلام كرد .

حسين علوي مهر مدير دانشنامه قرآن شناسي در گفتگو با خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" اظهار داشت : بحث مباني تفسيري از ديدگاه امام خميني (ره) از جمله مواردي است كمتر مورد توجه قرار گرفته و در مورد آن صحبت شده است .

وي با تأكيد بر نگاه ويژه امام راحل به تفسير ، گفت : امام در اين زمينه ديدگاهي كاملا تخصصي داشتند ، به طوري كه چنين ديدگاهي را در كمتر تفسيري مي توان ديد .

مدير دانشنامه قرآن شناسي يافتن فلسفه تعليقي را يكي از ويژگي هاي تفاسير امام خميني (ره) اعلام كرد و گفت : بنده از اين ويژگي به عنوان حكمت ملكوتي قرآن كريم نام مي برم كه از خصوصيات بارز و شاخص تفاسير امام راحل است .

علوي مهر با اشاره به اينكه ارائه نقطه نظرات عرفاني از ديگر ويژگي هاي تفاسير امام راحل است ، گفت : البته اين عرفان ، يك عرفان منزوي نيست ، بلكه امام به عرفاني سياسي و اجتماعي در تفاسير خود مي پردازند ، در حاليكه در اغلب تفسيرها مي بينيم ، مفسر تنها به تفسيري پرداخته كه عرفاني منزوي و عرفاني كه زند تنها در آن وجود دارد ، تكيه كرده است و از مباحث سياسي و اجتماعي خبري نيست .

وي در ادامه گفت : با بررسي تفاسير متعدد بخوبي در مي يابيم كه عرفا ، در طرح مباحث كمتر به منابع صحيح و اصيل مانند روايات و آيات قرآن تكيه مي كنند،  اما در مقابل آثار حضرت امام ، اين امتياز را دارد كه نقطه نظرات عرفاني و همچنين عرفان سياسي و اجتماعي  را مبتني بر روايات مطرح مي كند .

مدير دانشنامه قرآن شناسي ، منبع سازي و نظريه پردازي هاي صحيح ديني را شاخصهاي آثار و تفاسير امام راحل اعلام كرد و افزود : امام خميني (ره) بر اساس تكيه بر مباني صحيح ديني مطالب و تفاسير خود را ارائه مي كند و در اين راه از آيات قرآن كريم بخوبي بهره مي گيرد .

وي تفسير چند آيه از سوره حشر را به عنوان نمونه اي بارز و آشكار از تفسير تعليفي امام معرفي كرد و افزود : امام بر اساس ويژگي خاص تفسير خود و بهره گيري از منابع صحيح ديني ، روي فلسفه اطاعت از پيامبر اكرم (ص) تأكيد دارند .

علوي مهر با اعلام اينكه اغلب مفسيران در تفاسير خود به نكات ظاهري قرآن كريم توجه دارند ، توجه امام راحل به بطن آيات را ويژگي ديگري از تفاسير و روش امام عنوان كرد و افزود : امام به حكمت و عمق آيات بسيار اهميت مي دانند و بر اساس آن نيز تفاسير خود را ارائه مي كردند .

مدير دانشنامه قرآن شناسي تصريح كرد : كمتر مفسير مانند امام خميني (ره) ژرف نگري و يافتن فلسفه نو از آيات قرآن كريم را با نگاهي عميق مورد توجه داشته اند ، اما امام با اين ويژگي خاص تفاسيري ارزشمند را خلق كردند .